AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #1 Skrevet 4. mai 2015 Hei.... Jeg sitter å tenker på noe og det er om aktiv dødshjelp som er mulig å ta i Sveits. Alle vi mennesker er ikke like og det kan hende en annen dag at man ikke har lyst å leve. Livet kjedelig, folk rundt deg kjedelig, ting du gjør kjedelig osv osv. Før så var imot i det, men begynte å tenke på "Ja det er bedre å ta sitt eget liv i Sveits med aktiv dødshjelp enn å skade andre pluss at du også tar ditt eget liv". Det kan komme i hode til hver enkelt om at man ikke har lyst å leve. Hva sier du til det? Har du noe imot Aktiv Dødshjelp? Anonymous poster hash: 125a6...0a8
Cashbah Skrevet 4. mai 2015 #2 Skrevet 4. mai 2015 Har mye imot aktiv dødshjelp, men det er også mye positivt ved det. Men så må det også nevnes at det er ekstremt strenge rammer rundt dette som gjør det litt mer etisk forsvarlig. Så når alt kommer til alt må jeg si at jeg er for.
Gjest Sunhands Skrevet 4. mai 2015 #3 Skrevet 4. mai 2015 Jeg synes det aller først er viktig å få på plass begrepsbruken. Jeg er i mot aktiv dødshjelp. Jeg er for passiv dødshjelp. Jeg er for assistert selvmord der det finnes strenge rammer.
avida30 Skrevet 4. mai 2015 #4 Skrevet 4. mai 2015 300% for. Om et menneske ønsker å dø og ikke har muligheter til å få et bedre liv, pga kronisk eller døende sykdom som sakte men sikkert vil få hun/han til å pines til døde uansett så syntes jeg helt klart at man skal få velge muligheten til å dø . Det gjelder såklart ikke 18 år gamle jenter som er "suicidale" pga de har blitt dumpet av kjæresten eller andre "kriser" man kommer over med tid, men de som er kronisk alvorlig syke og ikke har eller vil få noe livskvalitet. 9
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #5 Skrevet 4. mai 2015 Ja, jeg er for aktiv dødshjelp. Det finnes tilstander hvor det grusomt å ikke hjelpe et menneske som trygler om hjelp til å avslutt. Min bror lå alvorlig syk i flere år, han tryglet meg om å hjelpe seg, noe jeg selvfølgelig ikke kunne gjøre med det lovverket vi har i dag. Men at han ble tvunget til å pines i så mange år sliter jeg med enda, selv om det er noen år siden. Det var ikke humant. Men det må et trygt og solidt lovverk i bunn. Anonymous poster hash: 6c647...4b0 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #6 Skrevet 4. mai 2015 Jeg er veldig for. Det er selvsagt en tung og vanskelig avgjørelse å ta for den enkelte, men det betyr ikke at den ikke skal kunne tas. Vi avliver dyr som ikke kan samtykke eller vite hva som skjer av hensyn til deres ve og vel, mens svært syke mennesker som kan aktivt etterspørre og samtykke til det, og også vet hva de går til, ikke har en lignende mulighet. Det virker helt absurd. Det er mange praktiske utfordringer ved et system med aktiv dødshjelp, og det må åpenbart være gode sikkerhetsordninger rundt en slik institusjon. Men nettopp det at "det er mange utfordringer ved gjennomføringen" vanligvis er hovedargumentet imot sier sitt. Allerede der bør debatten for og imot være slutt og heller gå over til en debatt om hvordan det skal innføres på en trygg og god måte. Jeg føler meg heldigvis sikker på at det går den veien til slutt, så stor som støtten i folket er i alle meningsmålinger, men det tar nok dessverre litt tid. Anonymous poster hash: e76ef...852 1
Utenegenart Skrevet 4. mai 2015 #7 Skrevet 4. mai 2015 To punkter til ettertanke for de for:1. Hvordan kan man gjøre dette uten at belastningen på helsepersonellet som utfører dødshjelp blir for stor?2. Kan vi risikere at å ta imot dødshjelp når man når et visst punkt blir forventningen? At gamle, sykelige med lite nettverk i vanskelige situasjoner kan føle seg presset til å skulle be om dødshjelp? Mennesker burde ha rett til en verdig død, men det er tynne grenser mellom etisk behandling og grusomheter når det kommer til de spørsmålene her. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #8 Skrevet 5. mai 2015 De får det til i Sveits, Nederland og Belgia. Da er det mulig å få til en ordning med assistert selvmord her også. Jeg er for den enkeltes rett til å bestemme når nok er nok, til å bestemme hvordan den siste livsfasen skal avsluttes. Også uutholdelig sykdom og smerte burde man kunne få slippe, særlig om det ikke er mulighet til bedring. Leger kan reservere seg, men det vil finnes leger som er villige til å hjelpe også. Man skader ikke ved å la et menneske slippe uutholdelig lidelse. Man frelser.Anonymous poster hash: 045b9...355 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #10 Skrevet 5. mai 2015 Ta deg en tur til My Lai (Vietnam) og spør innbyggerne der om de satte pris på den aktive dødshjelp de fikk fra USA... Anonymous poster hash: bce12...326
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #11 Skrevet 5. mai 2015 Man burde få velge å dø. Uansett livssituasjon. Det burde kanskje være 25 års aldersgrense eller noe for de som ikke er kronisk syke, men om man vil dø så burde det være lov. det er bedre enn at nærmeste pårørende finner dem med hodet blåst av eller omringet av oppkast. Mulig jeg kunne vært den som satt dødssprøyta. Jeg syns ikke det er så katastrofalt at folk dør eller vil dø. Anonymous poster hash: 3243c...196 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #12 Skrevet 5. mai 2015 kun for hvis personen er helt grønnsak og ikke har mulighet til et verdig liv. Anonymous poster hash: f58e6...ae7
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #14 Skrevet 5. mai 2015 Ta deg en tur til My Lai (Vietnam) og spør innbyggerne der om de satte pris på den aktive dødshjelp de fikk fra USA... Anonymous poster hash: bce12...326 Hva mener du? Anonymous poster hash: 1ddbf...478
Leini Skrevet 5. mai 2015 #15 Skrevet 5. mai 2015 Jeg er for assistert selvmord. Det er grusomt å oppleve dødskampen til noen med uhelbredelig og veldig smertefull sjukdom. -De burde ha den muligheten.
Yzma Skrevet 5. mai 2015 #16 Skrevet 5. mai 2015 (endret) Jeg er egentlig veldig for at man skal få bestemme over sin egen kropp, så aktiv dødshjelp er jeg også for. Men, samtidig er det jo et dilemma, fordi når vet man at denne personen virkelig har tenkt igjennom det at den ønsker å dø, og at det ikke er på grunn av en nedtur i livet? Egentlig så er ikke det opp til oss å bestemme, så om en person mener at han eller hun vil dø, så syntes jeg de skal få lov til det. Men kanskje det bør være krav om at man har timer med psykolog eller lignende på forhånd, slik at psykologen kan gå god for at denne personen agerer av egen vilje (i mangel på bedre ord) Edit: Misforstod jeg aktiv dødshjelp nå? Er dette kun noe som tilbys de syke, eller kan alle utnytte seg av tilbudet? Endret 5. mai 2015 av Gwynevere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå