AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #1 Skrevet 4. mai 2015 Hei. Jeg har vært 100% sykemeldt i 3 mnd og er nå på vei tilbake i jobb. Jobber som vikar og har ingen faste vakter. Forrige måned fikk jeg ikke utbetalt sykepenger og kontaktet selvfølgelig NAV. De fortalte at sykepengene er stanset på grunn av aktivitetskravet etter 8 ukers sykemelding. Jeg har har ikke fått noe varsel om dette på forhånd, men har lest en del om det nå. Jeg skulle mottatt et forhåndsvarsel om stans av sykepenger og fått mulighet til å komme med innsigelse, men det har jeg altså ikke fått. Arbeidsgiveren min har ikke innkalt meg til dialogmøter eller forsøkt å tilrettelegge for meg, så det er jo ikke sånn at jeg ikke har møtt opp til dialogmøte med arbeidsgiver. Siden jeg er vikar så leier de vel heller inn noen som er friske og kan ta i et tak enn noen som det må tilrettelegges for. Jobber i helsevesenet. Det er jo arbeidsgivers ansvar å følge opp sine ansatte selv om de er sykemeldte. Noen som har vært borti dette før? Har jeg fortsatt rett på sykepenger? Har tenkt meg på NAV-kontoret i morgen da jeg ikke har penger til mat engang... Anonymous poster hash: c1cac...000
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #2 Skrevet 4. mai 2015 Da har vel NAV brutt veiledningsplikten i Forvaltningsloven. Du skulle blitt informert. Om det ikke hjelper å snakke med saksbehandler i morgen, kan du levere en formell klage. Om du trenger juridisk hjelp, kanskje Jussbuss kan hjelpe det å utforme en slik klage, samt et krav om utbetaling av resterende sykepenger. Pm du har lav inntekt, kan du ha rett til fri rettshjelp.Anonymous poster hash: 5c0dc...cf3 2
Bettina82 Skrevet 4. mai 2015 #3 Skrevet 4. mai 2015 Så sant du ikke har noe fast stilling i det hele tatt blir det ikke like naturlig at arbeidsgiver følger opp nei. De er i sin fulle rett til å ta inn noen som friske og kan gå i jobben. De har heller ingen krav til å måtte tilrettelegge for vikarer som ikke har noen faste vakter. Nav skulle sendt ut rett papirer til deg og fulgt deg opp videre. Du kunne så tatt kontakt med arbeidsgiver for å ta med disse i prosessen om du hadde ønsket det. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #4 Skrevet 4. mai 2015 Takk for svar. Håper det hjelper å snakke med noen på NAV i morgen :-) Anonymous poster hash: c1cac...000
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå