Bad Advice Skrevet 12. mai 2015 #21 Skrevet 12. mai 2015 Tja, jeg tror ikke arkitektstudiet eller yrket er så ille som du fremstiller det. Jeg er enig at arkitektkonkurranser er bortkasta tid, og noe ingen andre yrkesgrupper ville ha akseptert. Det du skriver om lønn stemmer ikke. I dag (2015) ligger gjennomsnittslønnen for arkitekter et sted mellom 700 000-750 000 kr, og da er ikke overtidstillegg og evt. bonuser tatt med. Det er svært godt betalt. Å studere/jobbe med arkitektur er ikke det samme som å f.eks. studere økonomi. På mange måter er det ikke like "krevende". Det er litt som å være kunstner. Tiden flyr når man har det gøy.. Er det riktig som du sier at arkitektektonisk utforming utgjør kun en liten del av yrket? Er det noen arkitekter på forumet? Joda, norske forhold er mange hakk bedre enn forholdene i utlandet. Der det er helt latterlig. Og jeg må innrømme at mesteparten av det jeg vet om arkitektenes arbeidshverdag kommer fra venner jeg har i utlandet og ikke i Norge. Men arkitekttjenester er fremdeles veldig konjukturavhengige, og så snart det går litt dårlig med økonomien begynner arkitektene fort å falle ut av arbeidsmarkedet. Er det riktig som du sier at arkitektektonisk utforming utgjør kun en liten del av yrket? Det spørs på hva du forventer deg, men å bruke en time på design og fire timer på teknisk tegning og diverse utregning er jo relativt realistisk. Når du har tegnet det må du jo etterpå sjekke at alt er godkjent i forhold til forskrifter, så bruke tid på materialvalg, oppfølgning når det bygges, møtevirksomhet (internt og kundemøter) osv. Finne ut hvordan folk beveger seg inne i et bygg, at det er nok fellesarealer, toaletter, spiserom. Samt å forsikre seg om at bygningen ikke faller i sammen.
lykkelige.meg Skrevet 14. mai 2015 #22 Skrevet 14. mai 2015 Jobber mot arkitekter på store bygg, skoler, hotell, kontorbygg, leilighetsbygg, helsebygg osv. De arkitektene vi er i kontakt med tegner først planteginger, fasader og snitt. Universell utforming skal være i varetatt, krav til romareal, gjerne skal bygget være mest mulig kostnadseffektiv utformet med tanke på oppføring og senere drift og vedlikehold. Det må tas hensyn til byggherren sine ønsker, og gjerne ønsker byggherren at bygget skal være økonomiskgjennomførbart med tanke på utforming. Når de første tegningene er landet, skal det tas valg om overflatematerialer, farger, antall vinduer - som gir tilstrekkelig lys i hht til gjeldende forskrifter. Tegninger til bruk i søknader skal lages, og ofte tar arkitekten seg av en del av offentlige søknader. Det skal tegnes nye tegninger som brukes i produksjon av bygget, og til slutt skal det tegnes "as bildt" tegninger som skal leveres byggherre ved overtakelse. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #23 Skrevet 14. mai 2015 Design er en del av jobben, men mye av tiden brukes til annet enn design. Begynner du på arkitektstudiet blir det iallefall ikke mangel på design og kreativ utfoldelse! Når du går ut i den virkelige verdenen blir du møtt med rammevilkår du gjerne ikke hadde på studiet (budsjett). Allikevel er det arkitektene som står for designet, så gjennom livets løp vil du nok ha fått designet mye, og en del av flere arkitekters jobb er å overbevise kunden. Anonymous poster hash: d4cab...0f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå