Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest nilsson
Skrevet

Jeg lurer på hvordan det er å jobbe som arkitekt.

Inntrykket av arkitektstudiene på NTNU, AHO og BAS er godt. Praktiske studier hvor man får lov til å utfolde seg kreativt.

Men reflekterer studiet yrket? Jeg skjønner at det kommer veldig ann på hvem jeg spør. Derfor lurer jeg på: Hvordan arbeidsdagen til den "gjennomsnittlige" arkitekten ser ut.

- Er design bare en liten del av yrket?

- Har alle arkitekter designoppgaver? Hvor stor del av arbeidsdagen går med til designprosesser?

- Hva bruker dere mest tid på (design, teknisk tegning, planer, byråkrati, osv)?

- Er det mye kveldsjobbing/helgejobbing?

- Lønn for en gjennomsnittlig arkitekt? Vanskelig å få jobb (ved et arkitektkontor)?

- Plusser/minuser med yrket.

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde jeg aldri orket å jobbe som.

Hørte at de var ganske slemme på studiene, at lærerne tråkket på modellene studentene hadde laget hvis de var misfornøyde. Men det var kanskje før i tiden.

Anonymous poster hash: aa9eb...abd
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Design er noe man får bruke svært lite tid til når man jobber. Og selv da er det jo kunden og økonomi som bestemmer.

Arkitektstudentene bruker mest tid på skolen av alle studenter. (undersøkelse for noen år siden)

Noen tanker om dette:

http://www.lifeofanarchitect.com/do-you-want-to-be-an-architect/

http://www.lifeofanarchitect.com/top-ten-reasons-to-be-an-architect/

Sjekk resten av bloggen hans. Finnes på youtube også. :)

Endret av BlendaSensitive
Gjest nilsson
Skrevet (endret)

Har sett bloggen. Populistisk pissblogg. I det ene øyeblikket rakker han ned på arkitektyrket, mens i det andre øyeblikket forguder han yrket. Han skriver bla. at de fleste arkitekter ikke er designere. Stemmer det?

Ang. arbeidstimer: Det blir meningsløst å sammenligne antall arbeidstimer på tvers av ulike studier. I arkitektstudiet inngår det mye praktisk arbeid (tegning, modellering, osv.) hvor det inngår mye automatikk, og venting (på at betong skal tørke, samarbeidspartneren skal bli ferdig, osv..).

Studerer man f.eks. matematikk kreves det at man er svært konstrert mens man studerer og antall timer er derfor et meningsløst begrep. Det er antall eff. timer som teller. Hjernen har ikke kapasitet til å holde 100% fokus i 10 timer i strekk. Men det betyr ikke at man ikke studerer når man ikke løser matteoppgaver. Man studerer egentlig hele tiden (fordøyer stoffet, tenker over stoffet,...)

Noen arkitekter her inne?

Endret av nilsson
AnonymBruker
Skrevet

Virket som arkitektstudentene jobbet natt og dag på NTNU hvertfall.

Anonymous poster hash: 01e8c...d90
Skrevet

Jeg jobber og studerer nært arkitekter. Men vanskelig å gi svar på dine spørsmål, da det er ulikt fra selvstendignæringsdrivende, små byråer, store byråer, arbeidsklima, personlighet etc.

Det som er lett å svare på er om å få jobb på arkitektbyråer. Det er vanskelig, mange ønsker seg dit. Ofte kreves det 5-10 års erfaring før man får fast jobb. Men, klart en dyktig student som får en trainee jobb i et byrå har større sjanse.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvordan det er å jobbe som arkitekt.

Inntrykket av arkitektstudiene på NTNU, AHO og BAS er godt. Praktiske studier hvor man får lov til å utfolde seg kreativt.

Men reflekterer studiet yrket? Jeg skjønner at det kommer veldig ann på hvem jeg spør. Derfor lurer jeg på: Hvordan arbeidsdagen til den "gjennomsnittlige" arkitekten ser ut.

- Er design bare en liten del av yrket?

- Har alle arkitekter designoppgaver? Hvor stor del av arbeidsdagen går med til designprosesser?

- Hva bruker dere mest tid på (design, teknisk tegning, planer, byråkrati, osv)?

- Er det mye kveldsjobbing/helgejobbing?

- Lønn for en gjennomsnittlig arkitekt? Vanskelig å få jobb (ved et arkitektkontor)?

- Plusser/minuser med yrket.

- Design er bare en del av yrket. Det er mye annet man må beherske godt.

- ikke alle arkitekter jobber direkte med design. En arkitekt kan feks jobbe med byplanlegging, store arealplaner, reguleringer av større områder etc. Form/design kommer også inn her, men på et mer overordna nivå.

- Hva man jobber mest med avhenger om man jobber i det private eller det offentlige og hvilket oppdrag man holder på med. I snitt jobber man kanskje like mye med det du ramser opp.

- Er man flink til å disponere tiden kan man ha normale arbeidsdager. Er man dårlig å planlegge tiden sin, tar på seg for mange prosjekt og utsetter mye av arbeidet opp mot dead line kan man risikere å jobbe seg i hjel. Det kommer veldig ant på deg selv.

- Lønn varierer veldig, om man er i det private eller offentlige. Om man har lederstilling etc. Vil anta nederste lønnstrinn for nyutdannede i det offentlige ligger på rundt ca 525 000,-.

- Minuset med yrket er at i det private er det oppdragsgiver og kostnader som bremser kreativiteten.

Minuset i det offentlige er politikere som gjør begredelige vedtak og stadige innsparinger.

Anonymous poster hash: fff68...597

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde jeg aldri orket å jobbe som.

Hørte at de var ganske slemme på studiene, at lærerne tråkket på modellene studentene hadde laget hvis de var misfornøyde. Men det var kanskje før i tiden.

Anonymous poster hash: aa9eb...abd

Aldri hørt om at lærere har tråkket på modeller.

Men at sensorer kan være forferdelig strenge og slakte prosjektinnleveringer er nok ikke uvanlig.

Anonymous poster hash: fff68...597

Gjest nilsson
Skrevet

Er det noen av dere som jobber som arkitekt?

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen av dere som jobber som arkitekt?

Sikkert ikke, de MÅ bare gi råd og bry deg.

Anonymous poster hash: 6ad58...2ef

Skrevet

Arkitektstudie er på mange måter helt latterlig, folk jobber 40-50 timer i uka og er på skolen nesten hele tiden. Men det er ikke fordi studiet er vanskelig men fordi det er så enorm konkurranse i arbeidsmarkedet etter endt studie at med mindre du har brukt 40-50 timer i uka på å bygge portefølje får du deg ikke en OK jobb i det hele tatt. Og når du er ferdig går du ut i et arbeidsmarked med kompetansen til å bygge fantastiske bygninger og blir møtt med et budsjett tilpasset å bygge en pappeske. Så du ender opp med å jobbe 80 timer for prisen av 40 for å designe noe helt knallbra så går du inn døra til klienten og blir møtt med "Nei, vi har ombestemt oss, vi vil heller ha et bygg av den andre typen så du får begynne på nytt" uten å bli betalt noe ekstra for å gjøre den nye jobben. Men du elsker å si at du er arkitekt og du jobber jo med noe som er så flott og så mye gøy og du vil jo beholde det gode ryktet ditt så du redesigner hele prosjektet og bruker nye 80 timer på det. Og av de 160 timene du nå har brukt på prosjektet har 20 av dem vert relatert til arkitektektonisk utforming og 140 timer har vert nøyaktig den samme jobben som du hadde gjort dersom du var byggingeniør i stedet. Eneste forskjellen er at byggingeniøren jobber mindre og tjener mer enn det du gjør, og at han bor i en arkitektdesignet bolig mens du bor i en liten blokkleilighet.

Og for eksempel slik som nå når det går dårlig med økonomien mister alle arkitektene jobben sin og byggingeniørene tar over i stedet.

I det store og hele er det sammenlignbart med å være fotograf, du tar en femårig mastergrad i fotojournalistikk og ender opp med å jobbe på fotoavdelingen på elkjøp der du selger fotoutstyr bedre enn det du har selv til hobbyfotografer med god jobb.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har tanker rundt jobbmarkedet om f.eks 5 år? Økonomisk går vi jo mot en dårligere tid. Dette ser vi jo allerede med kuttene i oljebransjen. Tror dere arkitektene tilsvarende også vil gå en vanskelig tid i møte? Jeg lurer på å starte på arkitektur, men er bare redd for fremtiden.

Anonymous poster hash: d4cab...0f6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner noen arkitekter og arkitektstudenter. Noe jeg finner pussig er at det virker til at alle (i allefall av de jeg kjenner) elsker det de driver med, tross den store arbeidsmengden som er på dem. Mye arbeid, til tider mye tidspress, lite annet liv for noen av dem (hvertfall de to studentene jeg kjenner), men de kunne ikke tenkt seg noe annet. Jeg beundrer dem veldig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner noen arkitekter og arkitektstudenter. Noe jeg finner pussig er at det virker til at alle (i allefall av de jeg kjenner) elsker det de driver med, tross den store arbeidsmengden som er på dem. Mye arbeid, til tider mye tidspress, lite annet liv for noen av dem (hvertfall de to studentene jeg kjenner), men de kunne ikke tenkt seg noe annet. Jeg beundrer dem veldig.

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har tanker rundt jobbmarkedet om f.eks 5 år? Økonomisk går vi jo mot en dårligere tid. Dette ser vi jo allerede med kuttene i oljebransjen. Tror dere arkitektene tilsvarende også vil gå en vanskelig tid i møte? Jeg lurer på å starte på arkitektur, men er bare redd for fremtiden.

Lavkonjuktur = lavere byggeaktivitet = mindre jobber for byggebransjen og andre yrker med tilknytning til byggebransjen, herunder arkitekter, byggingeniører, arkeologer osv.. Arkitektyrket er avhenger av normal- eller høykonjuktur for å ha et marked. Jeg tror faktisk jeg ville revurdert slike yrker om jeg skulle utdannet meg i dag.

Anonymous poster hash: 59ef9...f15

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lavkonjuktur = lavere byggeaktivitet = mindre jobber for byggebransjen og andre yrker med tilknytning til byggebransjen, herunder arkitekter, byggingeniører, arkeologer osv.. Arkitektyrket er avhenger av normal- eller høykonjuktur for å ha et marked. Jeg tror faktisk jeg ville revurdert slike yrker om jeg skulle utdannet meg i dag.

Dette stemmer nok, men jeg tror det etter ikke for mange år vil bedre seg igjen. At vi går nedover nå, men at det ikke vil vare lenge. Ikke at jeg vet noe sikkert. Det skumle med arkitektyrket er at man ikke kan forutsi jobbmarkedet. Om man bare kunne se inn i fremtiden.. ;)

Gjest nilsson
Skrevet (endret)

Tja. Boligmangelen er stor i Norge og vil være det i lang tid fremover. En lavkonjunktur vil nok ikke gå verst utover arkitektene. Jeg har et inntrykk av at det er mangel på arkitekter? Noe som er positivt under f.eks. en lavkonjuktur.

Endret av nilsson
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder arbeidstid så bestemmer man dette selv som arkitekt. Vet om arkitekter som jobber helt normale dager (disse må være veldig effektive), men de fleste jeg vet om jobber nok mer enn gjennomsnittet, og mange en del mer.

Gjest nilsson
Skrevet (endret)

Arkitektstudie er på mange måter helt latterlig, folk jobber 40-50 timer i uka og er på skolen nesten hele tiden. Men det er ikke fordi studiet er vanskelig men fordi det er så enorm konkurranse i arbeidsmarkedet etter endt studie at med mindre du har brukt 40-50 timer i uka på å bygge portefølje får du deg ikke en OK jobb i det hele tatt. Og når du er ferdig går du ut i et arbeidsmarked med kompetansen til å bygge fantastiske bygninger og blir møtt med et budsjett tilpasset å bygge en pappeske. Så du ender opp med å jobbe 80 timer for prisen av 40 for å designe noe helt knallbra så går du inn døra til klienten og blir møtt med "Nei, vi har ombestemt oss, vi vil heller ha et bygg av den andre typen så du får begynne på nytt" uten å bli betalt noe ekstra for å gjøre den nye jobben. Men du elsker å si at du er arkitekt og du jobber jo med noe som er så flott og så mye gøy og du vil jo beholde det gode ryktet ditt så du redesigner hele prosjektet og bruker nye 80 timer på det. Og av de 160 timene du nå har brukt på prosjektet har 20 av dem vert relatert til arkitektektonisk utforming og 140 timer har vert nøyaktig den samme jobben som du hadde gjort dersom du var byggingeniør i stedet. Eneste forskjellen er at byggingeniøren jobber mindre og tjener mer enn det du gjør, og at han bor i en arkitektdesignet bolig mens du bor i en liten blokkleilighet.

Og for eksempel slik som nå når det går dårlig med økonomien mister alle arkitektene jobben sin og byggingeniørene tar over i stedet.

I det store og hele er det sammenlignbart med å være fotograf, du tar en femårig mastergrad i fotojournalistikk og ender opp med å jobbe på fotoavdelingen på elkjøp der du selger fotoutstyr bedre enn det du har selv til hobbyfotografer med god jobb.

Tja, jeg tror ikke arkitektstudiet eller yrket er så ille som du fremstiller det. Jeg er enig at arkitektkonkurranser er bortkasta tid, og noe ingen andre yrkesgrupper ville ha akseptert.

Det du skriver om lønn stemmer ikke. I dag (2015) ligger gjennomsnittslønnen for arkitekter et sted mellom 700 000-750 000 kr, og da er ikke overtidstillegg og evt. bonuser tatt med. Det er svært godt betalt.

Å studere/jobbe med arkitektur er ikke det samme som å f.eks. studere økonomi. På mange måter er det ikke like "krevende". Det er litt som å være kunstner. Tiden flyr når man har det gøy..

Er det riktig som du sier at arkitektektonisk utforming utgjør kun en liten del av yrket?

Er det noen arkitekter på forumet?

Endret av nilsson
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvor du har lønnsstatistikken fra?

Noen som vet hva nybegynnerlønn ligger på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...