Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til førstemann hadde vi stor dåp med hele slekta. Det ble ALT for mye mas og stress. Jeg ble utslitt og det ble bare kaos... Neste gang orker jeg ikke det, vil kun invitere de nærmeste (tanter, onkler, besteforeldre, oldeforeldre) på et lite kaffeselskap etter dåpen i kirken. Hvordan blir det mottatt, tror dere? Helt OK at man ikke blir bedt i dåpen til alle barna?

Anonymous poster hash: 80b54...6eb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde nylig dåp og inviterte kun tanter, onkler, beseforeldre og faddere til barnet i dåpen. Vi sa til de øvrige at vi ønsket å holde det lite og at som ønsket å komme i kirka eller på kaffebesøk i dagene rundt var hjertelig velkommen. Vårt valg, ikke høt om noen sure miner i ettetid. Alle kan ikke bli invitert.

Anonymous poster hash: e5ca7...948
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo det som er vanlig. En inviterer dåpsbarnets nærmeste familie. Barnets tanter, onkler, besteforeldre og oldeforeldre, ikke foreldrenes. Har ikke opplevd noe annet.

Anonymous poster hash: e973b...a61

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vant med at det bare er barnets oldeforeldre, besteforeldre, søsken, tanter og onkler som inviteres. Barnets grandtanter/onkler og foreldrenes kusinger/fetre inviteres ikke. Det blir jo voldsomt, både når man tenker på størrelsen på besøket, men også på antall dåper folk da må gå i.

Anonymous poster hash: f2114...c08
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror heller ikke det er vanlig å invitere hele sulamitten på dåpsfest. Som andre sier så hadde også vi kun de nærmeste (barnets tanter, onkler, faddere, besteforeldre, oldeforeldre og de som var inngift blant disse personene der).

Anonymous poster hash: 15092...84b
Skrevet

De som inviteter hele slekta er vel mest opptatt av å få inn mest mulig gaver :fnise: Syntes det ble mange nok med de nærmeste. Ble akkurat plass til alle i den store stua vår :)

AnonymBruker
Skrevet

De som inviteter hele slekta er vel mest opptatt av å få inn mest mulig gaver :fnise: Syntes det ble mange nok med de nærmeste. Ble akkurat plass til alle i den store stua vår :)

Jeg var bare opptatt av at alle skulle få muligheten til å delta.

Kan man forresten invitere til kirkeseremonien, men ikke til kaffeselskapet?

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss blir ALLE invitert....da mener jeg hele slekta på begge sider OG VENNER AV VENNER.

Er veldig hyggelig, men sikkert ikke økonomisk ok for alle...

Ved flere anledninger har vi kjørt "one dish"- altså at alle bringer med seg noe.

Anonymous poster hash: a96c2...df8
AnonymBruker
Skrevet

Invitere til kirkeseremonien? Kirken er åpen for alle, og det blir da veldig merkelig å invitere noen til kirken.

Anonymous poster hash: 58d4f...ac5

• Liker 3
Skrevet

Je er vant til at man ber de man ønsker å dele dagen med, jeg. I vårt tilfelle dåpsbarnets besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn, faddere, og andre nære venner og familiemedlemmer av mor og far, samt deres små barn.

AnonymBruker
Skrevet

Invitere til kirkeseremonien? Kirken er åpen for alle, og det blir da veldig merkelig å invitere noen til kirken. Anonymous poster hash: 58d4f...ac5

Hvorfor det, antar du automatisk at alle er synske og vet når dåpen er?

Skrevet

Det kan jo hende noen symes det er rart/uventet å ikke bli bedd, siden man ofte tenker at folk vil gjøre det omtrent likt hver gang.. Jeg har på en måte tatt det som en selvfølge at vi kom til å bli bedt i konfirmasjon i år, siden vi ble invitert til søstra i fjor. Men jeg hadde absolutt ikke blitt sur, og de fleste tenker nok at det kan være mange gode grunner til å gjøre det annerledes denne gangen. Det hadde vært noe helt annet om dere plutselig valgte å utelate én, eller veldig få!

Skrevet

Som en over nevner; kirka er åpen for alle, så de som vil kan gå i kirka og se på. Dere bare forteller at babyen skal døpes i den kirka den dagen på det klokkeslettet. Så kan de gå i kirka og se på der de som ønsker det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er virkelig folk så interessert så de går i kirka bare for å se på en dåp?

Anonymous poster hash: 37d66...726
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En venn av meg så frem til dåpen til en kamerat sitt barn. De har ikke veldig mye kontakt, og som jeg tenkte ble han ikke invitert.

Det er da ganske vanlig å invitere bare de aller nærmeste i familien. Og kanskje bestevennene til mor og far, som gjerne er faddere.

Anonymous poster hash: 54679...ee6
Skrevet

Er virkelig folk så interessert så de går i kirka bare for å se på en dåp?

Anonymous poster hash: 37d66...726

Ja. Det er mange som gjør det.

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Det er mange som gjør det.

Dåp er vel strengt tatt kun virkelig interessant for dåpsbarnets foreldre og besteforeldre? Sånn egentlig..?

Vi har vært i mange dåpsselskap.

Selvsagt koselig å treffe hyggelige folk og spise god mat, men lei meg om jeg ikke hadde blitt bedt? Nei, langt der i fra.

Anonymous poster hash: f1ec5...0cb

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke blitt fornermet om jeg ikke ble invitert i dåp til barnet til søskenbarnet mitt (eksempel) som jeg nesten ikke har kontakt med. Jeg har fullstendig forståelse for at man ikke kan be alle.

• Liker 1
Skrevet

Dåp er vel strengt tatt kun virkelig interessant for dåpsbarnets foreldre og besteforeldre? Sånn egentlig..?

Anonymous poster hash: f1ec5...0cb

Hvorfor skulle det ikke være interessant for andre enn dåpsbarnets familie? Du er kanskje ikke interessert, men jeg vet at det er mange som ønsker å se dåpen til venners babyer, - selv om de ikke er invitert i selskapet. I kirka er det fullt mulig å komme og se for alle som ønsker det.

Gjest Solstråla88
Skrevet

vi har kun invitert besteforeldre, oldeforeldre, tanter og onkler, faddere og søskenbarn til lillegutt. Unntaket er tanten til mannen som blir reserve farmor fordi min svigermor gikk bort for to år siden ig hun er eneste gjennlevende fra den siden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...