Gå til innhold

Folk som forbrenner mye pga trening.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at enkelte toppidrettsutøvere forbrenner 15 000kcal(f.eks Tufte). Det jeg lurer op er om han trener 6 dager i uken og har fri den siste dagen, har han da omtrent samme forbrenning som oss andre eller får han også høyere hvileforbrenning?

Anonymous poster hash: bb967...e6c
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høyere hvileforbrenning.

Anonymous poster hash: 4385b...2d3
Skrevet

Tufte trener garantert hver eneste dag og han trener mer utholdenhet enn styrke.

Han forbrenner noe mer enn en vanlig person på grunn av mer muskelmasse, men det som gjør at han kan svi av så mange kalorier er utholdenhetstreningen.

For en vanlig mosjonist vil det være fysisk umulig å trene så hardt som en toppidrettsutøver.

• Liker 1
Skrevet

Mengde muskelmasse er ikke forbeholdt toppidrettsutøvere. Så vanlige mosjonister kan godt ha hvileforbrenning som en toppidrettsutøver. Hvileforbrenningen påvirkes av flere andre ting også. Blant annet hvor mye man spiser, hvor mye man sover, hormonbalanse, etc.

Toppidrettsutøvere periodiserer også treningen på en nøye måte og de har ikke 6 dager i uken der de har behov for å spise 15 000 Kcal året rundt. Det er jo helt vanvittig mye mat. Tror jeg hadde brukt halve dagen på å spise så mye.

AnonymBruker
Skrevet

Mengde muskelmasse er ikke forbeholdt toppidrettsutøvere. Så vanlige mosjonister kan godt ha hvileforbrenning som en toppidrettsutøver. Hvileforbrenningen påvirkes av flere andre ting også. Blant annet hvor mye man spiser, hvor mye man sover, hormonbalanse, etc.

Toppidrettsutøvere periodiserer også treningen på en nøye måte og de har ikke 6 dager i uken der de har behov for å spise 15 000 Kcal året rundt. Det er jo helt vanvittig mye mat. Tror jeg hadde brukt halve dagen på å spise så mye.

De som kjemper om sammenlagtseieren i Tour de France (f. eks. Froome, Wiggins) to stk. som er veldig tynne i forhold til høyden de har, snakker jo om hvor hardt det er å holde vekta, tviler på at de inntar mer kalorier enn en vanlig mosjonist. Under selve konkurransen derimot, vil jeg tro at de spiser så mye de orker (men selvfølgelig ikke ufordøyelig mat og heller ikke i enorme mengder)

Anonymous poster hash: b9363...190

Skrevet

Jeg så et program en gang hvor en vanlig dame skulle være med å trene med en toppidrettsutøver. Det endte med at hun måtte innlegges på sykehuset. og det sier jo litt om hvor hardt de trener. Vanlige mennesker er faktisk ikke i stand til å trene så hardt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så et program en gang hvor en vanlig dame skulle være med å trene med en toppidrettsutøver. Det endte med at hun måtte innlegges på sykehuset. og det sier jo litt om hvor hardt de trener. Vanlige mennesker er faktisk ikke i stand til å trene så hardt.

hvilket program var det? hadde vært gøy å sett!

Anonymous poster hash: 19426...d4a

Skrevet

De som kjemper om sammenlagtseieren i Tour de France (f. eks. Froome, Wiggins) to stk. som er veldig tynne i forhold til høyden de har, snakker jo om hvor hardt det er å holde vekta, tviler på at de inntar mer kalorier enn en vanlig mosjonist. Under selve konkurransen derimot, vil jeg tro at de spiser så mye de orker (men selvfølgelig ikke ufordøyelig mat og heller ikke i enorme mengder)

Det er dessverre da man må ty til relativt usunne matvarer som gir mye karbohydrater per vekt. Da blir man ikke så mett, men får samtidig mye energi. En del fett er også nødvendig. Mange spiser f.eks. loff med nutella, syltetøy eller tilsvarende. Gjerne et helt brød om dagen.

Når det gjelder treningsmengde og energiinntak tror jeg svømmere er i særstilling. De spiser noe helt vanvittig på intensive dager.

Hvis man trener veldig hardt kan man få en tilstand som kalles rabdomyolyse. En skal være forsiktig med å brått overta treningsmengden til noen som trener mye. Uansett om man er toppidrettsutøver eller mosjonist.

Når det gjelder treningsmengde så må man rett og slett "gå gradene" for å unngå skader.

Skrevet

hvilket program var det? hadde vært gøy å sett!

Eller jeg så vel aldri programmet selv. Men pappa fortalte meg om det. Jeg kan spørre han hva det het når han kommer hjem fra jobb! :)

Skrevet

Med de treningsmengdene de har ville Froome og Wiggins vært døde om de skulle innta bare 10500 kJ om dagen, som regnes som et vanlig gjennomsnitt.

I TdF ligger de fleste deltakerne på opptil 40 000 kJ på en etappe, mens Wiggins har sagt i et intervju at i treningsperiodene varierer det sterkt med hvordan treningen varierer. I perioder med 6-timersøkter ligger han på 25 000 kJ, i andre perioder veldig lite. Hadde han drevet med langrenn ville han nok spist mer hele tida, men vekt er en så viktig faktor i sykling, særlig for sammenlagryttere, derfor spiser de ikke mer enn høyst nødvendig.

Legg merke til at jeg bruker SI-enheten joule, ikke den gammeldagse enheten kalori.

Skrevet

Ser at enkelte toppidrettsutøvere forbrenner 15 000kcal(f.eks Tufte). Det jeg lurer op er om han trener 6 dager i uken og har fri den siste dagen, har han da omtrent samme forbrenning som oss andre eller får han også høyere hvileforbrenning?

Anonymous poster hash: bb967...e6c

Å trene utholdenhet på en viss intensitet 3-4 ganger i uka eller mer gjør at hvileforbrenningen blir høyere også de dagene man ikke trener. Det merker jeg godt selv når sykkelsesongen begynner og jeg øker treningsmengden markant.

Skrevet (endret)

Må ikke glemme at toppidrettsutøvere trener mest i sone 1..... som ikke forbrenner sånn ekstremt mange kcal...selv om de nok trenger ekstreme mengder under konkurranser og i forkant.

Endret av Atrix
Skrevet (endret)

Han forbrenner nok ikke så mye gjennom hele året. Det spørs på hvilken fase i treningsprogrammet han er på.

Endret av Personenmeg
AnonymBruker
Skrevet

Eller jeg så vel aldri programmet selv. Men pappa fortalte meg om det. Jeg kan spørre han hva det het når han kommer hjem fra jobb! :)

Okei! hehe. Ja, gjør det. Hadde vært gøy å interessant å se :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...