Gå til innhold

Hva sier man?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer for å sette meg i sofaen og flytter på noen bøker. Stedattra sier at jeg må flytte meg fordi hun gjør lekser.

Jeg sier klart ifra at sofaen, fremfor

Tvn ikke er noen leksetasjon og setter meg enda bedre til rette..

Da kommer hun rett opp i trynet mitt og lesser ut at jeg ikke bestemmer, dette er pappas hus, så d såå!

Hva sier man til det?? Og hva sier man om far ikke sier noe på oppførselen i det hele tatt?

Anonymous poster hash: 20531...5ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da lurer jeg mest på hvorfor du oppfører deg som en trassig unge?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da lurer jeg mest på hvorfor du oppfører deg som en trassig unge?

Hehe.. Når klokka er over ni på kvelden og leksene ligger i beste sofaplassen så må det jo være lov til å flytte på dem?

AnonymBruker
Skrevet

Og hvor er lekserutinene blitt av?

Hva med ergonomi?

Anonymous poster hash: fed77...b61

AnonymBruker
Skrevet

Og hvor er lekserutinene blitt av?

Hva med ergonomi?

Anonymous poster hash: fed77...b61

Mener jeg oppførselen til jenta.. Lekserutiner og sånn er det far som tar seg av.

AnonymBruker
Skrevet

Man sier vel det samme som hvis det gjaldt ens egen datter, eller niese, eller et fremmed barn. Rolig at jovisst, dette er ditt hus, og du er med på å bestemme slikt, og flott at hun vil gjøre leksene, men akkurat her skal det ikke gjøres lekser akkurat nå.

Anonymous poster hash: 4c42c...f6e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer for å sette meg i sofaen og flytter på noen bøker. Stedattra sier at jeg må flytte meg fordi hun gjør lekser.

Jeg sier klart ifra at sofaen, fremfor

Tvn ikke er noen leksetasjon og setter meg enda bedre til rette..

Da kommer hun rett opp i trynet mitt og lesser ut at jeg ikke bestemmer, dette er pappas hus, så d såå!

Hva sier man til det?? Og hva sier man om far ikke sier noe på oppførselen i det hele tatt?

Hvem satt i sofaen først egentlig? Hun er tenåring og opposisjonell, men det jeg stusser mest over er likevel din oppførsel.....

Anonymous poster hash: 66188...b09

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvem satt i sofaen først egentlig? Hun er tenåring og opposisjonell, men det jeg stusser mest over er likevel din oppførsel.....

Hun er ikke tenåring. Hun er ni!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Reagerte også på "setter meg enda bedre til rette". Det hørtes veldig demonstrativt og unødvendig ut. Enig i at det er galt at du ikke skal kunne sitte i sofaen fordi hun gjør lekser, men da kan du kanskje bare spørre henne om å samle deg litt i ene delen av sofaen? Så lenge det ikke er en toseter er det vel plass til to mennesker pluss bøker.

Greit nok at hun oppførte seg urimelig, man da bør den voksne klare å forholde seg rolig og faktisk "voksent".

Har hun en god leseplass? Et bord eller en pult på rommet sitt? Lager dere en fin leseplass til henne er det kanskje mer fristende å sitte der. Få henne med og plukk ut noen møbler hun liker. Så kan jo avtalen være at det er arbeidsplassen hennes, og om hun vil sitte i fellesarealene må hun dele på plassen som alle andre.

Endret av Lillemini
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

det at hun var ni burde ha kommet frem i hovedinnlegget. Jeg såg for meg en trassig 16-åring... Men uansett er ikke sofaen noen god lekseplass, iallefall ikke foran tv`n. Her låg det tre unger på stuegulvet og gjorde lekser da jeg flyttet inn. Det fløt i bøker over alt. Det ble brått slutt... nå sitter de ved kjøkkenbordet.

Jeg hadde gitt far klar beskjed om å gjøre noe her ts!

Anonymous poster hash: c908c...d70
AnonymBruker
Skrevet

Reagerte også på "setter meg enda bedre til rette". Det hørtes veldig demonstrativt og unødvendig ut. Enig i at det er galt at du ikke skal kunne sitte i sofaen fordi hun gjør lekser, men da kan du kanskje bare spørre henne om å samle deg litt i ene delen av sofaen? Så lenge det ikke er en toseter er det vel plass til to mennesker pluss bøker.

Greit nok at hun oppførte seg urimelig, man da bør den voksne klare å forholde seg rolig og faktisk "voksent".

Har hun en god leseplass? Et bord eller en pult på rommet sitt? Lager dere en fin leseplass til henne er det kanskje mer fristende å sitte der. Få henne med og plukk ut noen møbler hun liker. Så kan jo avtalen være at det er arbeidsplassen hennes, og om hun vil sitte i fellesarealene må hun dele på plassen som alle andre.

Vi har regler i huset om at lekser gjøres rett etter skolen på kjøkkenet. For da blir de GJORT.

I dag holdt hun ikke den avtalen. I tillegg slenger hun en kommentar om at jeg må flytte meg, når klokka er over ni!..

Det at jeg satt meg enda bedre til rette var bare en skrivemåte.. Men jo, jeg flyttet meg ikke.

Skrevet

Vi har regler i huset om at lekser gjøres rett etter skolen på kjøkkenet. For da blir de GJORT.

I dag holdt hun ikke den avtalen. I tillegg slenger hun en kommentar om at jeg må flytte meg, når klokka er over ni!..

Det at jeg satt meg enda bedre til rette var bare en skrivemåte.. Men jo, jeg flyttet meg ikke.

Så dette er ikke noe som skjer ofte altså? Vanligvis gjør hun lekser på kjøkkenet? I såfall syns jeg du kan tenke på det som at jenta hadde en dårlig dag. Ikke noe å gjøre en stor sak ut av. Helt greit at du ikke flyttet deg, regner med du forklarte dette på en skikkelig måte også. At sofaen er for hele familien, og at om hun har utsatt leksene og vil gjøre dem der må hun gjøre plass for resten av familien også. Måten du forklarer det på gjør at jeg ikke skjønner hvorfor dette var en så big deal at du måtte opprette en tråd om det. Jenta er 9 år og oppførte seg litt frekt. Forklar henne hvorfor det ikke er ok, og så glemmer dere hele episoden så lenge det ikke er noe som skjer hele tiden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så dette er ikke noe som skjer ofte altså? Vanligvis gjør hun lekser på kjøkkenet? I såfall syns jeg du kan tenke på det som at jenta hadde en dårlig dag. Ikke noe å gjøre en stor sak ut av. Helt greit at du ikke flyttet deg, regner med du forklarte dette på en skikkelig måte også. At sofaen er for hele familien, og at om hun har utsatt leksene og vil gjøre dem der må hun gjøre plass for resten av familien også. Måten du forklarer det på gjør at jeg ikke skjønner hvorfor dette var en så big deal at du måtte opprette en tråd om det. Jenta er 9 år og oppførte seg litt frekt. Forklar henne hvorfor det ikke er ok, og så glemmer dere hele episoden så lenge det ikke er noe som skjer hele tiden.

Jeg gjør

Det jo klart at drt ikke er leksene i sofaen jeg reagerer på..

Men at hun kommer tre cm fra ansiktet mitt og roper at dette er pappas hus og

At jeg ikke bestemmer.. Far reagerer ikke på oppførselen, som er ganske vanlig(dette er ETT eksempel)for henne.. Det er dette jeg lagde tråd om.. Barnets oppførsel mot en voksen person som man bor sammen med..

Skrevet

Jeg gjør

Det jo klart at drt ikke er leksene i sofaen jeg reagerer på..

Men at hun kommer tre cm fra ansiktet mitt og roper at dette er pappas hus og

At jeg ikke bestemmer.. Far reagerer ikke på oppførselen, som er ganske vanlig(dette er ETT eksempel)for henne.. Det er dette jeg lagde tråd om.. Barnets oppførsel mot en voksen person som man bor sammen med..

Helt enig i det du skriver, at det ikke er akseptabel oppførsel. Faren burde også ha kommet på banen her og korrigert oppførselen hennes. Kanskje han ikke ville blande seg og faktisk la deg snakke til henne, siden det var deg hun var frekk mot, men dere burde nok uansett snakke sammen om hvordan dere løser slike situasjoner.

Er altså enig med deg i det du skriver, tror du bare ordla deg litt klønete i hovedinnlegget. Det fikk deg til å høres litt furten og barnslig ut.

Skrevet

Herregud, hvem er voksen og hvem er ni!?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, hvem er voksen og hvem er ni!?

Nei, det kan du si.. Men hadde du godtatt at en niåring står å roper deg i ansiktet mens foreldrene bare sitter å ser på?

Dette er jo dårlig oppdragelse på høyt nivå!

AnonymBruker
Skrevet

Stemødre er stort sett en pest og en plage. Syns du var ufattelig barnslig. Hun er ni år, sikkert trøtt og lei. Hun gjør faktisk lekser. Du kunne spurt om du skulle hjulpet henne med noe eller hyggelig bedt henne sette seg ved bordet, ikke dumpe ned i sofaen og flytte på tingene for deretter å påpeke

at man ikke sitter i sofaen. Du skaper konflikter. Ta deg sammen!

Anonymous poster hash: be73e...7ff

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du er i samme rom som henne, har et forhold til henne, og du er voksen og hun er barn, er du med på å oppdra henne. Å ikke oppdra henne er en del av dårlig oppdragelse, som du bidrar til. Og faren. Og moren. Og alle andre voksenpersoner hun har et forhold til. Og oppdragelse betyr ikke bare å kjefte, korrigere osv, men også gi omsorg, samtale med, og ikke minst være et godt eksempel. Så lenge du er i samme hus som henne, så er du en del av hennes oppdragelse eller manglende sådan, samme hva faren, moren, jenta selv eller du selv mener.

Man kan ikke behandle stebarn annerledes enn andre barn, barn er barn, og skal ikke skrike usakligheter i ansiktet til voksne, men barn gjør slikt ("egne" barn gjør også slikt), og det må man som en voksen håndtere der og da, helst uten å la seg provosere. Ikke sitte her på nettet å klage over hvor ufyselig barna er, eller hvos tafatt faren er. Du virker vel så tafatt som ikke aner hvordan du skal opptre i slike situasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...