Gå til innhold

Kan ikke gravide spise jordbær fra utlandet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er endel høyere forekomst av toxoplasmose i andre land enn Norge, så leste et eller annet sted at jordbær fra utlandet frarådes gravide å spise. Men flere som har hørt om det?

Anonymous poster hash: 20210...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hmmm jeg håper ikke det, jeg spiser mye jordbær for tiden og de er fra Belgia. Men skyller dem godt først da.

Anonymous poster hash: 6ba18...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser også jordbær fra Belgia og Nederland. De fra Belgia er best! Nam! skyll de godt så går det vel bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Følg rådene fra NHI så er du godt innafor

Anonymous poster hash: 37044...d9c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg levde på jordbær de første månedene av svangerskapet, og nå på slutten spiser jeg å masse jordbær. Aldri tenkt over at det kunne være farlig, men jeg skyller jo de først? Hadde det ikke vært mer vanlig med toxoplasmose i Norge om det hadde kommet med disse jordbærene? Vi importerer jo mye frukt fra utlandet...

Anonymous poster hash: 89c3d...349
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man skyller dem godt går det fint. Det står jo ikke noe om det på helsedirektoratet sine sider, bortsett fra som med all annen frukt/grønnsak som er i kontakt med jorden: skyll godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

AnonymBruker

Diskuterte dette med svigermor i dag. Det et tydelig at hun synes jeg er hysterisk som spurte om jordbæra var skylt.

Hun mente de var dyrket i drivhus, og at bæra derfor ikke kunne være eksponert for noe som kan gi meg toxoplasmose og at det derfor ikke er noe farlig for meg å spise dem uten å skylle først...

Jeg følte meg svar skyldig- og hysterisk

Anonymous poster hash: 9ff28...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Diskuterte dette med svigermor i dag. Det et tydelig at hun synes jeg er hysterisk som spurte om jordbæra var skylt.

Hun mente de var dyrket i drivhus, og at bæra derfor ikke kunne være eksponert for noe som kan gi meg toxoplasmose og at det derfor ikke er noe farlig for meg å spise dem uten å skylle først...

Jeg følte meg svar skyldig- og hysterisk

Anonymous poster hash: 9ff28...41e

Så idiotsk av henne. For det første kan hun vel ikke vite hvor de er dyrket? For det andre er det vel like stor sannsynlighet for at det er toxo i jorda de bruker i drivhuset??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt som har vært i kontakt med jord bør vel skylles, gravid eller ikke. Bærene fra utlandet har i tillegg blitt fraktet langt, så jeg hadde ikke spist de uten en liten vask først..

Anonymous poster hash: 64dac...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skylte jordbærene godt da jeg var gravid, men tenkte alltid at det sikkert ikke egentlig hadde så mye for seg. Kan man fjerne ev toxo ved skylling i kaldt vann? Det frister ikke så mye å bruke zalo og varmt vann, hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skylte jordbærene godt da jeg var gravid, men tenkte alltid at det sikkert ikke egentlig hadde så mye for seg. Kan man fjerne ev toxo ved skylling i kaldt vann? Det frister ikke så mye å bruke zalo og varmt vann, hvertfall...

Skylling øker jo sjansen for at man fjerner parasitten, men i Spania osv er det høyere forekomst av parasitten enn i Norge. Derfor jeg er litt skeptisk.

Anonymous poster hash: 20210...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist kurv-vis med belgiske jordbær - noen av de har sikkert ikke blitt skylt engang. Har ikke tenkt over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det skal jo holde å skylle frukt og grønnsaker, det er jo det de anbefaler. Det er jorda man vil fjerne fordi jorda kan inneholde parasitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skyller alt av frukt og bær uansett jeg, både som gravid og ikke gravid..

Anonymous poster hash: 0ce5d...c46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...