AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #1 Del Skrevet 4. mai 2015 Det er endel høyere forekomst av toxoplasmose i andre land enn Norge, så leste et eller annet sted at jordbær fra utlandet frarådes gravide å spise. Men flere som har hørt om det?Anonymous poster hash: 20210...b35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #2 Del Skrevet 4. mai 2015 Hmmm jeg håper ikke det, jeg spiser mye jordbær for tiden og de er fra Belgia. Men skyller dem godt først da. Anonymous poster hash: 6ba18...fde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strawberrygirl Skrevet 4. mai 2015 #3 Del Skrevet 4. mai 2015 Jeg spiser også jordbær fra Belgia og Nederland. De fra Belgia er best! Nam! skyll de godt så går det vel bra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #4 Del Skrevet 5. mai 2015 Følg rådene fra NHI så er du godt innafor Anonymous poster hash: 37044...d9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #5 Del Skrevet 5. mai 2015 Jeg levde på jordbær de første månedene av svangerskapet, og nå på slutten spiser jeg å masse jordbær. Aldri tenkt over at det kunne være farlig, men jeg skyller jo de først? Hadde det ikke vært mer vanlig med toxoplasmose i Norge om det hadde kommet med disse jordbærene? Vi importerer jo mye frukt fra utlandet... Anonymous poster hash: 89c3d...349 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
graving Skrevet 5. mai 2015 #6 Del Skrevet 5. mai 2015 Så lenge man skyller dem godt går det fint. Det står jo ikke noe om det på helsedirektoratet sine sider, bortsett fra som med all annen frukt/grønnsak som er i kontakt med jorden: skyll godt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #7 Del Skrevet 14. mai 2015 Diskuterte dette med svigermor i dag. Det et tydelig at hun synes jeg er hysterisk som spurte om jordbæra var skylt. Hun mente de var dyrket i drivhus, og at bæra derfor ikke kunne være eksponert for noe som kan gi meg toxoplasmose og at det derfor ikke er noe farlig for meg å spise dem uten å skylle først... Jeg følte meg svar skyldig- og hysterisk Anonymous poster hash: 9ff28...41e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #8 Del Skrevet 14. mai 2015 Diskuterte dette med svigermor i dag. Det et tydelig at hun synes jeg er hysterisk som spurte om jordbæra var skylt. Hun mente de var dyrket i drivhus, og at bæra derfor ikke kunne være eksponert for noe som kan gi meg toxoplasmose og at det derfor ikke er noe farlig for meg å spise dem uten å skylle først... Jeg følte meg svar skyldig- og hysterisk Anonymous poster hash: 9ff28...41e Så idiotsk av henne. For det første kan hun vel ikke vite hvor de er dyrket? For det andre er det vel like stor sannsynlighet for at det er toxo i jorda de bruker i drivhuset?? Anonymous poster hash: 6ba18...fde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #9 Del Skrevet 14. mai 2015 Alt som har vært i kontakt med jord bør vel skylles, gravid eller ikke. Bærene fra utlandet har i tillegg blitt fraktet langt, så jeg hadde ikke spist de uten en liten vask først..Anonymous poster hash: 64dac...d82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Essie_ Skrevet 14. mai 2015 #10 Del Skrevet 14. mai 2015 Jeg skylte jordbærene godt da jeg var gravid, men tenkte alltid at det sikkert ikke egentlig hadde så mye for seg. Kan man fjerne ev toxo ved skylling i kaldt vann? Det frister ikke så mye å bruke zalo og varmt vann, hvertfall... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2015 #11 Del Skrevet 15. mai 2015 Jeg skylte jordbærene godt da jeg var gravid, men tenkte alltid at det sikkert ikke egentlig hadde så mye for seg. Kan man fjerne ev toxo ved skylling i kaldt vann? Det frister ikke så mye å bruke zalo og varmt vann, hvertfall... Skylling øker jo sjansen for at man fjerner parasitten, men i Spania osv er det høyere forekomst av parasitten enn i Norge. Derfor jeg er litt skeptisk.Anonymous poster hash: 20210...b35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 15. mai 2015 #12 Del Skrevet 15. mai 2015 Jeg har spist kurv-vis med belgiske jordbær - noen av de har sikkert ikke blitt skylt engang. Har ikke tenkt over det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2015 #13 Del Skrevet 15. mai 2015 Det skal jo holde å skylle frukt og grønnsaker, det er jo det de anbefaler. Det er jorda man vil fjerne fordi jorda kan inneholde parasitter.Anonymous poster hash: 6ba18...fde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2015 #14 Del Skrevet 15. mai 2015 Skyller alt av frukt og bær uansett jeg, både som gravid og ikke gravid.. Anonymous poster hash: 0ce5d...c46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå