Gå til innhold

Helt ukjent i Oslo - trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er helt ukjent i Oslo! Jeg lurer på om man kan gå fra Oslo bussterminal, til Akershus festning. Hvor langt er det? Noen som har kart/veibeskrivelse over hvor man må gå for å komme seg dit?

Anonymous poster hash: 966cd...307
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan man. Se kart

Anonymous poster hash: bdcd0...d91
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan man. Se kart

Anonymous poster hash: bdcd0...d91

Får ikke opp linken, men takk for at du prøvde! :blomst:

Skrevet

Det er ingen problem å gå fra bussterminalen til festningen :) En fin liten spasertur

• Liker 2
Skrevet

Tuusen hjertelig takk! :blomst::klem::danse:

Bare hyggelig kjære deg! Kos deg masse i hovedstaden! :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Ts må ikke glemme at skal du gå den strekningen så må du passere Oslos verste horestrøk. Så ikke bli overrasket om fremmede menn tar kontakt med deg for å forhøre om pris og slikt. Du kan også få stygge blikk fra de prostituerte og evt halliker, som kan mistenke deg å være en konkurrent.

Anonymous poster hash: 645ac...c69
Skrevet

Ts må ikke glemme at skal du gå den strekningen så må du passere Oslos verste horestrøk. Så ikke bli overrasket om fremmede menn tar kontakt med deg for å forhøre om pris og slikt. Du kan også få stygge blikk fra de prostituerte og evt halliker, som kan mistenke deg å være en konkurrent.

Jeg har gått denne strekningen hver morgen og hver kveld i over et år nå. Det går helt fint det. Ikke bry deg TS, det går helt fint det altså. De prostituerte driver med sin egen greie de, går masse turister der hele tia. :hoppendeglad:

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe problem, og det tar nok et kvarters tid. Anbefaler som det nevnes å se på kartet, det er oversiktlig og greit. Trykk på det fotgjenger-ikonet oppe til venstre i Google maps-kartet.

Jeg er godt kjent i området og går kanskje litt sikksakk, men det enkleste og med færrest svinger er nok bare å følge Karl Johan oppover og ta til venstre et par kvartaler før du kommer til Stortinget, ned enten Prinsens gate eller Nedre Slottsgate. Så du går til Jernbanetorget (det naturlige stedet å gå fra bussterminalen, du bommer neppe der), følger Karl Johan og svinger ned til venstre etter hvert. Akkurat som på dette kartet :)

Og bare ignorer det surret om horekunder og halliker over her. Jeg vet ikke om det er en grunnløs Oslo-avsmak eller trolling, men selvsagt kommer ingen til å "forhøre seg om pris" på en tur nedover Karl Johan og ned til festningen. Det er ingenting å bekymre seg for, det er hovedgaten i hovedstanden. Klart noen strøk i Oslo er hyggeligere enn andre, men det der er rett og slett bare tøv og ikke noe å bruke tid på.

Anonymous poster hash: 38544...8f0
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Som flere har skissert her er det best du går oppover Karl Johans gt. og tar av like før Stortinget langs Akersgata. Og så går rett mot sjøsiden.

Vil ikke anbefale å gå i gatene Skippergata, Dronningens gt. og kvartalene rundt Myntgata, Grev Wedels plass og Revierstredet. Gå heller ikke langs Kongens gt. under broen ved Akershus festing. I disse gatene kryr det av prostituerte. For det meste øst-europeiske, nigerianske og norske narkishorer. Her er miljøet rimelig hardt.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :) Men kjente jeg ble litt skeptisk nå... Skal gå der på en søndag, hvis det har noe å si...?

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :) Men kjente jeg ble litt skeptisk nå... Skal gå der på en søndag, hvis det har noe å si...?

Det går helt greit. Så lenge du går utenom horestrøkene. Søndag? Kommer helt an på når på søndag. Horetrafikken er størst natt til søndag frem mot 5-6-tida på morrakvisten, for så å øke på igjen mot kvelden.

AnonymBruker
Skrevet

Virkelig, det der er ikke noe å tenke på. Som sagt, det er midt i sentrum av hovedstaden i Norge. Det er klart det er helt greit å gå der. Jeg vet ikke hvor mange titusener som går der i løpet av et døgn, men det er i hvert fall mange. Querido skriver over her at hun har gått her morgen og kveld i over et år, og jeg har også gått i disse strøkene utallige ganger. Akershus festning har 650 000 besøkende i året

Ja, det stemmer at noen gater (riktignok ikke de du går i) har hatt rykte på seg for prostitusjon, men det er jo ikke et åpent marked der menn går rundt og spør turister om pris. Du går to kvartaler unna Stortinget og ser på Slottet idet du svinger av Karl Johans gate. Det er ikke akkurat downtown Mogadishu :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar :) Har akkurat fylt atten og dette blir min første tur til Oslo (og alene), så derfor er jeg litt usikker

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det stemmer at noen gater (riktignok ikke de du går i) har hatt rykte på seg for prostitusjon, men det er jo ikke et åpent marked der menn går rundt og spør turister om pris. Du går to kvartaler unna Stortinget og ser på Slottet idet du svinger av Karl Johans gate. Det er ikke akkurat downtown Mogadishu :)

Rykte? Der er prostitusjon. Ikke noe å hysje ned dette. Men som sagt kun i disse nevnte gatene. Å skille ut turister er ikke alltid enkelt om du går i området. Feks en enslig ung jente kunne utmerket godt bli tatt for å være prostituert om hun går langs Skippergata.

Er endel dritt som foregår i denne underverden osloborgerne helst vil feie under teppet. Er noen skikkelig syke menn der ute. Jeg kjenner ei som jobbet på PRO-senteret som fikk høre en historie fra en prostituert som kom over en mann i en varevogn med sota vindu. Innvendig var bilen rigga til med madrasser, kjettinger og rapekit. Så kan man bare forestille seg hva har skjedd der. Er heller ingen hemmelighet at utenlandske prostituerte som aldri er registrert noe sted bare forsvinner. Ingen som savner dem uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Gå opp til Karl Johan og ta til venstre inn Kirkegata. Gå rett frem til du kommer til festningen.

Anonymous poster hash: ac710...a09
Skrevet

Tusen takk for svar :) Har akkurat fylt atten og dette blir min første tur til Oslo (og alene), så derfor er jeg litt usikker

Jeg er bare et år eldre enn deg, og jeg kan love deg at det ikke er noe problem. Jeg har gått mye rundt i disse gatene for å komme meg steder og jeg har aldri sett noe jeg har reagert på eller syntes var misstenksomt. Kos deg på tur alene! :)

• Liker 2
Skrevet

Gå opp til Karl Johan og ta til venstre inn Kirkegata. Gå rett frem til du kommer til festningen.

Anonymous poster hash: ac710...a09

Denne veien har jeg brukt ørten ganger jeg også. På dagtid er det ingenting å være redd for! Skjønner ikke dette med å male fanden så til de grader på veggen med horer, horekunder og gud vet hva...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rykte? Der er prostitusjon. Ikke noe å hysje ned dette. Men som sagt kun i disse nevnte gatene. Å skille ut turister er ikke alltid enkelt om du går i området. Feks en enslig ung jente kunne utmerket godt bli tatt for å være prostituert om hun går langs Skippergata.

Er endel dritt som foregår i denne underverden osloborgerne helst vil feie under teppet. Er noen skikkelig syke menn der ute. Jeg kjenner ei som jobbet på PRO-senteret som fikk høre en historie fra en prostituert som kom over en mann i en varevogn med sota vindu. Innvendig var bilen rigga til med madrasser, kjettinger og rapekit. Så kan man bare forestille seg hva har skjedd der. Er heller ingen hemmelighet at utenlandske prostituerte som aldri er registrert noe sted bare forsvinner. Ingen som savner dem uansett.

Ja, det er prostitusjon i deler av kvadraturen. Ingen uenighet her, og det er mange jævlige skjebner der. Men du omtaler det også selv om Oslos underverden, så du forstår jo at det å fortelle om varevogner med rapekits til en som skal til Oslo alene for første gang bare gir vedkommende et forferdelig skjevt inntrykk. Det er snakk om å gå Bussterminalen => Jernbanetorget => Egertorget => Akershus festning for å besøke en turistattraksjon. Det skremmer jo åpenbart vettet av en tenåring som skal alene til Oslo, og det er selvsagt ikke representativt for hvordan å faktisk gå denne turen er.

Tror uansett jeg setter en strek der. Oslo har selvsagt sosiale problemer og et prostitusjonsmarked, men det er en annen problemstilling enn hvordan det oppleves for en turist å gå fra bussterminalen til festningen. Det blir bare en falsk balanse av det om man skal skrive side opp og side ned om Oslos underverden. Jeg håper TS tar turen her, så ser hun selv :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...