Neutral90 Skrevet 5. mai 2015 #21 Skrevet 5. mai 2015 (endret) Nå kan du jo ta en ferge bare - Valldal til Geiranger om sommeren, fra 20 juni. Den fergeturen i seg selv er jo en skue og man får slappet av på dekk http://reise2.fjord1.no/Fjord1IISStaticTables/Tables/ruter/t/15-246.htm Hvis dere kjører så langt som til Geiranger så er jo allerede mye av dagen borte, så da vil jeg anbefale å kjøre videre til Trollstigen og gjøre en hel dagstur ut av det. Alnes fyr anbefaler jeg også, og atlanterhavsparken er underholdende både for store og små. edit; viktig å få med seg at om det er bare litt tåke eller lavt skydekke er det egentlig lite vits i å reise til Geiranger. Uten sikt er det en kjedelig tur. Endret 5. mai 2015 av Neutral90
muttra Skrevet 5. mai 2015 #22 Skrevet 5. mai 2015 fra gardermoen kjører dere til otta så mot stryn et lite stopp på lom og kjøpe bakst bakt i vedfyrt steinovn, ikke det billigste bakeriet men god bakst får du,oppå strynefjellet er der skilt til geiranger, ferge derfra til hellesylt, over strandafjellet (sunnmørsalpane)med kanskje en stopp ved alpinsenteret langs veien og en tur opp på fjellet med gondolbanen, til sykkylven ekornesfabrikken er en liten bygning på et par hundre meter langs fjorden, ferge fra aursnes til magerholm og du er ca ti minutt fra moa og ca 20 minutt fra ålesund sentrumdet er to ferger ikke tre -hvor kom eidsdal -linge innviss dere da ikke kommer så tidlig til geranger at dere kjører om eidsdal -linge istedet for hellesylt og om valldal og gudbrandsjuvet og trollstigen ned til åndalsnes og de ca 20 mila derfra til ålesundville prøvd å få inn så mye som mulig på ankomstdag og om dere skal mot bergen etter ålesund så tror jeg at jeg ville lagt en omvei om runde og ytre søre og søre summøre på vei til bergenbare å sende melding om det er noe du ønsker å få sjekket opp
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #23 Skrevet 5. mai 2015 Nå kan du jo ta en ferge bare - Valldal til Geiranger om sommeren, fra 20 juni. Den fergeturen i seg selv er jo en skue og man får slappet av på dekk http://reise2.fjord1.no/Fjord1IISStaticTables/Tables/ruter/t/15-246.htm Fjord 1 skal ikke drive denne ruta i år. De bestemte seg for å legge den ned etter sesongen i fjor. Det har blitt jobbet med å finne alternativ, men om det er blitt noe løsning vet jeg ikke. Anonymous poster hash: 4d387...41a 1
Neutral90 Skrevet 6. mai 2015 #24 Skrevet 6. mai 2015 Fjord 1 skal ikke drive denne ruta i år. De bestemte seg for å legge den ned etter sesongen i fjor. Det har blitt jobbet med å finne alternativ, men om det er blitt noe løsning vet jeg ikke. Anonymous poster hash: 4d387...41a Det visste jeg ikke - det var dumt! Takk for info.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #25 Skrevet 6. mai 2015 Ålesund er en døll by med rare mennesker. Ville hoppet over den byen, om det ikke kun var bygningene du skulle se... Anonymous poster hash: 4ee9d...775
Gjest CecilieX Skrevet 6. mai 2015 #26 Skrevet 6. mai 2015 Støtter de som foreslår å reise fra Gardermoen, via Geiranger til Ålesund. Det går bort mye tid hvis du skal reise inn til Geiranger fra Ålesund. Kanskje kan dere overnatte i Geiranger før dere reiser videre til Ålesund. Det er en del ting som kan gjøres i Geiranger, det er mulig å komme seg ut på vannet i kajakk eller med tråbåt. Utsikten er magisk! Turen fra Geiranger til Hellesylt er også fin med ferge. Her er det guidet over høytaler med mye informasjon om det du ser i fjorden. I Ålesund har du Aksla, og trappatrinnene opp, og så har du Atlanterhavsparken. Det blir sikkert en flott tur, men prepare for vær av alle typer
Mynona Skrevet 6. mai 2015 Forfatter #27 Skrevet 6. mai 2015 Takker igjen for alle tips.. Litt forandring i planen nå. Så jeg trenger mer hjelp. Det har seg sånn at de kommer torsdag og skal kjøre vestover. Jeg tenkte å foreslå at de da stopper i Geiranger og blir over der til fredag. Jeg har bare fri fra jobb på fredag, så da tenkte jeg å fly opp å møte de torsdag etter jobb. Har prøvd å google litt, men det ser ut som det er umulig å komme seg fra Ålesund til Geiranger i f.eks 18-tiden. Er det noen måte å komme seg fra Ålesund (evt Molde eller andre steder i omegn) til Geiranger for meg på ettermiddag/kveld for å møte de der og overnatte der sammen med de? Etter hva jeg kunne finne ut var det siste buss i 14-tiden.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #28 Skrevet 6. mai 2015 Takker igjen for alle tips.. Litt forandring i planen nå. Så jeg trenger mer hjelp. Det har seg sånn at de kommer torsdag og skal kjøre vestover. Jeg tenkte å foreslå at de da stopper i Geiranger og blir over der til fredag. Jeg har bare fri fra jobb på fredag, så da tenkte jeg å fly opp å møte de torsdag etter jobb. Har prøvd å google litt, men det ser ut som det er umulig å komme seg fra Ålesund til Geiranger i f.eks 18-tiden. Er det noen måte å komme seg fra Ålesund (evt Molde eller andre steder i omegn) til Geiranger for meg på ettermiddag/kveld for å møte de der og overnatte der sammen med de? Etter hva jeg kunne finne ut var det siste buss i 14-tiden. Jeg kan sikkert kjøre dere. Men gidder ikke å vise dere rundt i byen... Anonymous poster hash: 4ee9d...775
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #29 Skrevet 6. mai 2015 Takker igjen for alle tips.. Litt forandring i planen nå. Så jeg trenger mer hjelp. Det har seg sånn at de kommer torsdag og skal kjøre vestover. Jeg tenkte å foreslå at de da stopper i Geiranger og blir over der til fredag. Jeg har bare fri fra jobb på fredag, så da tenkte jeg å fly opp å møte de torsdag etter jobb. Har prøvd å google litt, men det ser ut som det er umulig å komme seg fra Ålesund til Geiranger i f.eks 18-tiden. Er det noen måte å komme seg fra Ålesund (evt Molde eller andre steder i omegn) til Geiranger for meg på ettermiddag/kveld for å møte de der og overnatte der sammen med de? Etter hva jeg kunne finne ut var det siste buss i 14-tiden. Ser ut som at siste buss som går helt til Geiranger går kl 15. Men det går buss fra Ålesund til Valldal kl 17. Da kan du gå av ved Linge ferjekai(like før Valldal) og ta ferje over fjorden, så kan kanskje besøket ditt hente deg i Eidsdal? (30-40 min kjøretur fra Geiranger) Fra 20. juni går siste buss fra Ålesund til Geiranger kl 17. Anonymous poster hash: 4d387...41a
muttra Skrevet 8. mai 2015 #30 Skrevet 8. mai 2015 kommer du deg til magerholm kan jeg kjøre deg til hellesylt, det med ferga hellesylt geiranger kan jeg finne ut av, skal snakke med kjentfolk som jobber på fergene
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #31 Skrevet 8. mai 2015 kommer du deg til magerholm kan jeg kjøre deg til hellesylt, det med ferga hellesylt geiranger kan jeg finne ut av, skal snakke med kjentfolk som jobber på fergene Siste ferje fra Hellesylt går 18.30, så det hjelper nok ikke så veldig mye. Anonymous poster hash: 4d387...41a
muttra Skrevet 9. mai 2015 #32 Skrevet 9. mai 2015 du skriver at du bare får fri fredagen men har du mulighet for å jobbe 15 timer overtid i løpet av de neste 4-5 ukene , da har du jobbet inn to dager som du kan ta fri istedet for ekstra utbetalt
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2015 #33 Skrevet 9. mai 2015 Takker igjen for alle tips.. Litt forandring i planen nå. Så jeg trenger mer hjelp. Det har seg sånn at de kommer torsdag og skal kjøre vestover. Jeg tenkte å foreslå at de da stopper i Geiranger og blir over der til fredag. Jeg har bare fri fra jobb på fredag, så da tenkte jeg å fly opp å møte de torsdag etter jobb. Har prøvd å google litt, men det ser ut som det er umulig å komme seg fra Ålesund til Geiranger i f.eks 18-tiden. Er det noen måte å komme seg fra Ålesund (evt Molde eller andre steder i omegn) til Geiranger for meg på ettermiddag/kveld for å møte de der og overnatte der sammen med de? Etter hva jeg kunne finne ut var det siste buss i 14-tiden. Anbefaler besøket ditt å kjøre Gudbrandsdalen fra Gardemoen. Da får de sett Romsdalen med Trollveggen og de kan kjøre videre til Geiranger via Trollstigen. Anbefaler og et stopp ved Gudbrandsjuvet i Valldal før de tar fergen fra Linge til Eidsdal og kjører til Geiranger. I Geiranger bør dere før retur til Ålesund (forutsatt at det ikke er tåke) kjøre opp på Dalsnibba. Returen til Ålesund bør tas med fergen til Hellesylt - det er en fin tur ut fjorden Det er desverre umulig å komme seg til Geiranger fra Ålesund sent på ettermiddagen med offentlig transport. Fra 20.6. går siste buss kl. 17 - før den dato kl. 15. I Ålesund bør dere - som andre har nevnt - få med dere Fjellstua/Aksla, Molja fyr, Brosundet m.v. Om været er fint og dere har tid - en tur til Alnes fyr på Godøy eller evt. en liten fjelltur på Sukkertoppen. Byens beste fisk får du - imo - på Anno, hovedrettene her ligger på 300 - 400 så blandt de dyreste i byen, men absolutt verdt prisen. Av andre spisesteder kan nevnes: Søstrene Fryd Lyspunktet (god fiskesuppe - ikke alkoholservering) Kaffe & Kos (bare en rett - ulik hver dag) Lyst Invit (har lekter i Brosundet - nydelig på fineværsdager) Miss Mamy (kafe og bruktbutikk - åpen lørdag/søndag) Lets Eat Deli (sandwicher, tapas, pastasalater) Om dere er musikkinteresserte kan Terminalen - byens nye konsertscene - anbefales: http://www.momentium.no/terminalen/program/ Anonymous poster hash: f2fbc...b79 Anonymous poster hash: f2fbc...b79
venus_ Skrevet 10. mai 2015 #34 Skrevet 10. mai 2015 Hva om de bare kjører videre fra Geiranger til Ålesund og møter deg der? Når det gjelder mat ville jeg vurdert sterkt å gå på Xl Diner. Kjempegod bacalao i forskjellige varianter. Bestill bord på forhånd og be om bord ved vinduet i "buen". En bacalao koster rundt 300 kr. http://xldiner.no/XL-Diner.aspx For litt enklere type mat anbefaler jeg Lyspunktet. http://www.lyspunktet.as/ Synes dere bør ta turen opp til Fjellstua mens dere er her, ta veien via trappene hvis det er fint vær. Der er det også en restaurant/kafe om dere vil spise der. Om det er fint vær er en tur til Borgundgavelen veldig fint. Det ligger ved Sunnmøre Museum så dere kan dra innom der om det er interessant. På Ålesund museum kan dere lære om byens historie, ligger midt i sentrum. Atlanterhavsparken kan være aktuelt om været ikke er så bra. Ellers er det koselig å rusle rundt i byen og se på bygningene, anbefaler da å også gå Moloveien og bort til Molja (som også inneholder et hotellrom). En tur ut til Alnes er også kjempefint, mye fin natur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå