Gå til innhold

Konfirmasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min skal konfirmeres til neste år. Jeg og far har delt ansvar, 50/50. Lurer litt på hva som blir riktig med betaling av konfirmasjonen. Planen er at vi skal dele alt på to, men faren tjener over tre ganger så mye som meg. Lurte på om eg skulle høre om han kunne betalt litt mer. Eller blir det feil av meg?

Anonymous poster hash: e8b55...1b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Anonymous poster hash: e5c0a...29a
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slev om han tjener mer så deles det på to såklart, ikke hans feil at du tjener lite.

Anonymous poster hash: 167e9...058

• Liker 2
Gjest hells bells
Skrevet

Nettopp ferdig med konfirmasjonen her :)

Vi har 50/50, og far tjener dobbelt så mye som meg.

Her har vi delt utgiftene 50/50.

AnonymBruker
Skrevet

vi hadde 50/50 her og far har mye mer lønn enn meg. Likevel delte vi likt. Egentlig skulle vi dele litt på antall gjester, men vi hadde omtrent like mange så da delte vi alt på to.

Anonymous poster hash: 19cbf...5f3
AnonymBruker
Skrevet

Det er flere ting som spiller inn når det gjelder den økonomiske fordelingen av konfirmasjonen, som hvordan du og far velger arrangere konfirmasjonen, antall gjester fra hver familie osv.

Jeg synes det er naturlig at den som har størst gjesteliste betaler mer enn den andre, så hvis f.eks du mor har 10 gjester mer enn far, så bør utgiftene deles deretter, og visaversa.

Hvis far vil at selskapet skal holdes på et lokale eller restaurant, så bør han godta at du ikke kan betale en like stor andel av selskapet som han osv.

Anonymous poster hash: 7eceb...38d
AnonymBruker
Skrevet

Takker så mye for svar

Anonymous poster hash: e8b55...1b3

Skrevet

Det at barnet bor 50/50 betyr ikke at utgifter automatisk skal deles likt. Har foreldrene svært ulik inntekt, er det riktig at den som tjener best også skal ta en større del av barnets forsørgelse. Dette vil ofte være i form av bidrag, og bør definitivt gjelde også i forbindelse med konfirmasjon. Nå vet ikke jeg om far her betaler bidrag, men du er verken kjip eller urettferdig om du tar opp m far at han tar en større del av kostnaden. Hvis ikke så

får jo barnet kun det du har råd til, for da må lista legges der.

AnonymBruker
Skrevet

Herrlighet. Alle gjestene er konfirmantens gjester, ikke mor sine gjester og far sine gjester. Hvis du har dårlig råd, vil det gå utover ungen i hverdagen. Det er noe som heter særtilskudd, og det gjelder ved konfirmasjon og ev tannregulering vet jeg. Da blir det fordeling i forhold til inntekt. Og det er en grunn til at regelen er sånn, det er fordi det er snakk om mye penger. En normal fordelingsnøkket er 2/3.

Det er ikke å være gjerrig å være økonomisk, og du har sikkert ikke råd til å drive veldedighet med faren.

Anonymous poster hash: 226e5...794
AnonymBruker
Skrevet

Ta det via Nav hvis far krangler.

Anonymous poster hash: 3a2b8...780

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...