Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har så lyst til å starte en egen butikk, men jeg bor på et lite sted og er usikker på hva jeg kan forvente av både utgifter og inntekt.

Jeg har selv jobbet i butikk siden jeg var 15 (er nå 27), og alltid likt det. Jeg har kjempelyst til å bare "hoppe i det" og følge drømmen, men er ikke spesielt giret på å slite med gjeld resten av livet heller, så jeg skjønner at det ikke er så lett..

Har tenkt på dette lenge, undersøkt markedet (også lignende butikker innenfor og utenfor området jeg bor), prøvd å sette opp et slags budsjett for å få oversikt over hva jeg kan forvente av inntekter/utgifter (basert på erfaring). Men, jeg innser jo at det er mange utgifter jeg ikke har kjennskap til en gang, siden jeg aldri har hatt en sjefs-stilling.

Noen der ute som har gode tips til noen som vil starte for seg selv? Suksesshistorier, eller nederlag?

(Noen som vet hva husleie på små kjøpesenter "på bygda" pleier å koste?)

På forhånd takk! :)

Anonymous poster hash: 7b302...22a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lite er dette stedet?

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken bransje?

Anonymous poster hash: 68ef4...b77

AnonymBruker
Skrevet

Du har aldri hatt en sjefsstilling i en butikk engang?

Beklager å si det, men du virker altfor uforberedt.

Anonymous poster hash: 6373a...b3e
AnonymBruker
Skrevet

Ca 7000 innbyggere i kommunen.
Må legge til at for å komme til en lignende butikk som jeg ønsker å starte må du enten kjøre en time sør, eller en time nord, så jeg innbiller meg at det finnes et marked. Er bare usikker på hvor mye jeg kan forvente i omsetning pr ukedag etc.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært sjef, nei, men jeg har hatt mye ansvar, og jeg vet at jeg er flink. Jeg elsker å jobbe, og hvis jeg kunne drive for meg selv hadde jeg ikke hatt noe i mot å jobbe 12 (++) timer :)

Jobbet nærmere 200% i to år "bare for gøy", og liker å skape resultater for bedriftene jeg jobber for.

Jeg er nettopp ferdig med høyere utdanning forresten, men for å si det slik er jobbmarkedet temmelig svart om dagen.

• Liker 1
Skrevet

Gå på etableringskurs. Men jeg syns dog du virker uforstående om hvordan butikkdrift fungerer. Altfor mange starter bedrift uten å ha en fjerneste anelse i hva dette innebærer og ender med å gå (personlig) konkurs innen de første årene.

• Liker 7
Skrevet

Jeg anbefaler at du først tar kontakt med et etablererkontor eller lignende for å få hjelp til å sette opp en forretningsplan. I arbeidet med denne skal du både sjekke markedet, priser på husleie og lignende samt sette opp et budsjett.
Det er veldig mange flere elementer du må tenke på enn husleie på butikklokale...I en så stor kommune som din finnes det helt sikkert et etablerersenter, om ikke så finnes det i fylket. Snakk med noen som kan litt om etablering før du setter i gang, det vil lønne seg.

• Liker 1
Skrevet

Ca 7000 innbyggere i kommunen.

Må legge til at for å komme til en lignende butikk som jeg ønsker å starte må du enten kjøre en time sør, eller en time nord, så jeg innbiller meg at det finnes et marked. Er bare usikker på hvor mye jeg kan forvente i omsetning pr ukedag etc.

Umulig å svare på hvis du ikke sier noe om bransje. For å si det sånn, 7000 mennesker kan være nok for enda en matvarebutikk, men ikke for noe smalt som f.eks. en musikkforretning.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken bransje?

Anonymous poster hash: 68ef4...b77

Parfymeri/detaljhandel. Vil helst ikke bli bundet til en kjede hvor jeg må selge merker jeg ikke har troen på, så derfor jeg vil starte noe eget :)

AnonymBruker
Skrevet

Beklager hvis innlegget mitt gir uttrykk for at jeg ikke har den fjerneste anelse om hva jeg driver med, for jeg har virkelig snakket med mange bekjente her, undersøkt masse og lest osv. (pluss tenkt på all erfaring jeg har)

Problemet mitt er at det er vanskelig å finne informasjon om mer spesifikke ting enn "slik lykkes du som gründer"-saker. Jeg trenger litt mer spesifikke tall/fakta.

Grunnen til at jeg ikke klarer å tenke ut alt dette selv er fordi jeg ikke har noen erfaring fra akkurat denne typen butikk, men fra interiør- og matbutikker.

Og om jeg virker så uviten, please enlighten me! :) Det er nettopp mer info/råd/hjelp jeg søker! :)

Skrevet

Det er jo helt feil! Hvor mange er det ikke som starter fersk og får sukssess?

Urettferdig at du kommer og forteller henne at hun ikke kan klare det kun fordi hun ikke har vært sjef før. Jeg synes ikke hun virker uforberedt i det hele tatt! Har man lidenskapen og kunnskapen, kan man klare det. Det er jo tydelig at hun gjør dette av lidenskap, og ikke bare for å tjene mer penger som mange med sjefserfaring gjør.

TS: Du kan ikke finne noen å starte sammen med? Så er dere to om det dersom det skulle gå galt :) Hvilken type butikk er det, forresten?

Skrevet

Det er ikke mulig å finne spesifikke tall/fakta, siden hver enkelt sak er en egen. Jeg driver to firma, i to forskjellige bransjer, og begge er vidt forskjellige fra hverandre. Det som funker i den ene er helt katastrofe i den andre. Ikke bare er det forskjellig fra bransje, men også i sted og lokale. To foreninger i samme gate kan også være annerledes selv om de driver i den samme bransjen. Det finnes ikke noe fasit på hvordan en driver en butikk. Ingen ABC til suksess. Dette er en av de første leksene du vil lære når du først starter opp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo helt feil! Hvor mange er det ikke som starter fersk og får sukssess?

Urettferdig at du kommer og forteller henne at hun ikke kan klare det kun fordi hun ikke har vært sjef før. Jeg synes ikke hun virker uforberedt i det hele tatt! Har man lidenskapen og kunnskapen, kan man klare det. Det er jo tydelig at hun gjør dette av lidenskap, og ikke bare for å tjene mer penger som mange med sjefserfaring gjør.

TS: Du kan ikke finne noen å starte sammen med? Så er dere to om det dersom det skulle gå galt :) Hvilken type butikk er det, forresten?

Takk for støtten! :) Det er helt riktig at jeg gjør dette ut i fra lidenskap, og absolutt ikke en ambisjon om masse penger. Jeg ønsker meg en lønn jeg kan leve helt greit av, thats it :)

Jo, jeg har snakket litt med forskjellige bekjente før, men det er veldig få som er villige til å ta en sjangse på dette.

Det er snakk om et slags parfymeri/detaljhandel med det som måtte være naturlig å ta inn av andre varer.

Jeg lurer også på hvilken form for foretak det er lurest å opprette? AS virker definitivt som det tryggeste valget, og det er jo bare 30.000 i egenkapital for å starte opp nå, men leste at nesten ingen banker gir lån til AS mer, men til personen som driver AS-et? :(

Skummelt med så mye risiko..

Skrevet

Parfymeri/detaljhandel. Vil helst ikke bli bundet til en kjede hvor jeg må selge merker jeg ikke har troen på, så derfor jeg vil starte noe eget :)

Det tror jeg kan fungere, spesielt i disse dager da folk har god økonomi og vi normenn er mer opptatt av vårt eget utséende enn noen gang.

Du må bare overbevise kundene om at produktene du selger er bra og faktisk fungerer. For eksempel vis resultater på facebooksiden eller i butikk.

Også må du tenker plassing av lokale. Det er bedre med dyr husleie et sted der det går folk forbi hele tiden (som på et kjøpesenter), enn å ta et i feil gate med nesten gratis husleie.

Hvor butikken ligger har nesten mer å si enn hvilken type butikk det er, så viktig er det :P

Har ikke startet noe selv ennå, men ligger å ruger på det jeg også. Vet heller derfor ikke alt om uforutsette utgifter, så kan ikke komme med så mange råd der - bortsett fra at du bør regne med mer utgifter enn du klarer å tenke ut. Just in case :)

AnonymBruker
Skrevet

Tenker du å selge parfyme, kosmetikk, hårprodukter etc?

Anonymous poster hash: 37516...bc6

AnonymBruker
Skrevet

Det tror jeg kan fungere, spesielt i disse dager da folk har god økonomi og vi normenn er mer opptatt av vårt eget utséende enn noen gang.

Du må bare overbevise kundene om at produktene du selger er bra og faktisk fungerer. For eksempel vis resultater på facebooksiden eller i butikk.

Også må du tenker plassing av lokale. Det er bedre med dyr husleie et sted der det går folk forbi hele tiden (som på et kjøpesenter), enn å ta et i feil gate med nesten gratis husleie.

Hvor butikken ligger har nesten mer å si enn hvilken type butikk det er, så viktig er det :P

Har ikke startet noe selv ennå, men ligger å ruger på det jeg også. Vet heller derfor ikke alt om uforutsette utgifter, så kan ikke komme med så mange råd der - bortsett fra at du bør regne med mer utgifter enn du klarer å tenke ut. Just in case :)

Ja, jeg har også troen på at det kan fungere, men tenker at hovedutfordringen blir å konkurrere mot nettbutikkene, siden prisene er mye lavere og utvalget større. Men, tror likevel man har en fair sjangse.

Dette med beliggenhet har jeg også fokusert på, derfor jeg spurte om leien :) Butikkene som åpner i gatene her går som regel konkurs etter et par år :sjokkert:

Skrevet

Takk for støtten! :) Det er helt riktig at jeg gjør dette ut i fra lidenskap, og absolutt ikke en ambisjon om masse penger. Jeg ønsker meg en lønn jeg kan leve helt greit av, thats it :)

Jo, jeg har snakket litt med forskjellige bekjente før, men det er veldig få som er villige til å ta en sjangse på dette.

Det er snakk om et slags parfymeri/detaljhandel med det som måtte være naturlig å ta inn av andre varer.

Jeg lurer også på hvilken form for foretak det er lurest å opprette? AS virker definitivt som det tryggeste valget, og det er jo bare 30.000 i egenkapital for å starte opp nå, men leste at nesten ingen banker gir lån til AS mer, men til personen som driver AS-et? :(

Skummelt med så mye risiko..

Ja, enkeltpersonsforetak er nok litt skummelt med tanke på hva du skal drive med. Vet ikke om du kan det en gang?

Jeg tror det er 100.000 man må ha i egenkapital for å starte et AS? Ulempet ved et aksjeselskap er jo de høye startkostnadene.

Kan jeg anbefale deg en bok? Stikk innom biblioteket og finn boka "Frilans!" av Atle Hansson.

Den hjelper deg fram fra A til Å og svarer på spørsmål du ikke visste du hadde en gang. Den tar også for seg hvilke utgifter man må regne med. Den skriver også alt om AS - regler, fordeler, ulemper :)

(Har ikke ditt bibliotek den boka, kan de bestille den gratis for deg fra et annet bibliotek)

• Liker 2
Skrevet

Helt ærlig så tror jeg ikke parfymeri er et bra valg for en førstegangsetablerer. Det er et veldig mettet marked siden "alle" ønsker å starte med dette. Om en skal entre et slikt marked er det lurt å ha etableringserfaring i bakhånd og har erfaring med å drive bedrift. Ville heller valgt et mindre konkurransepreget marked for å få erfaring og spare opp kapital til å starte med en type bedrift du ønsker å drive.

AnonymBruker
Skrevet

Tenker du å selge parfyme, kosmetikk, hårprodukter etc?

Anonymous poster hash: 37516...bc6

Ja, hovedsaklig. Har også tenkt på smykker/piercinger, toalettvesker, vesker. Tenker at mye av pengene kommer fra ungdommer, så må ta inn litt "stæsj" til dem også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...