AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #1 Skrevet 4. mai 2015 Jeg har lest for guttungen siden han var nyfødt, nå er han 2 og har overhodet ikke tid til å høre på. Jeg tenker det er en viktig å fin ting, men blir jo til at jeg sitter å leser for meg selv. Har begynt å sette på lydbok når han legger seg isteden. Hva gjør dere andre, lar vær å lese når de ikke følger med?? Anonymous poster hash: c7a30...4e0
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #2 Skrevet 4. mai 2015 At mamma leser bør være lystbetont, så jeg tenker at du ikke trenger å lese for ham hvis han ikke vil høre på. Hva med å lese for ham når han sitter i badekaret, f.eks.? Eller på sengekanten før han skal sove? Anonymous poster hash: 4b47f...569 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #3 Skrevet 4. mai 2015 Hvilken type litteratur leser du for ham? Lange eventyr, eller kortere rim®ler, eventuelt andre ting? Anonymous poster hash: 3756c...80e
lykkelige.meg Skrevet 4. mai 2015 #4 Skrevet 4. mai 2015 Ta deg en pause med lesinga. Når han blir litt større er han nok interresert igjen. Her har 3 åringen endelig blitt ordentlig interresert i lesing, og vi avslutter nå stortsett dagen med en bok.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #5 Skrevet 4. mai 2015 Ta en pause du, eller fin litt annet lesestoff å lese for han Anonymous poster hash: 2f07c...786
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #6 Skrevet 4. mai 2015 Vi leser ikke lange eventyr. Går i korte tekster, rim, regler, sanger som vi leser etc. Bøker som er beregnet på hans alder med mye bilder. Anonymous poster hash: c7a30...4e0
BlendaSensitive Skrevet 4. mai 2015 #7 Skrevet 4. mai 2015 Hos barn går interesser i perioder. Ta en pause, for så ta med på biblioteket og lete etter nye bøker.
Jade Skrevet 4. mai 2015 #8 Skrevet 4. mai 2015 Velger han lesestoff selv? Kanskje det er lesestoffet som er problemet. Men det var jo god ide med lydbok når vanlig bok ikke fungerer
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #9 Skrevet 4. mai 2015 Takk for svar dere. Han velger bøker selv, er som regel han som kommer med boka men etter 30 sekunder gidder/orker han ikke mer. Men han er ikke glad i tv heller mer enn 30 sekunder. Ser mange i bhg har begynt med barne tv og det funker ikke her. Og som mange sier, det går i perioder. Jeg har alltid vært glad i bøker og ser på lesing som flott språktrening, men får bare roe ned litt. Anonymous poster hash: c7a30...4e0
Kara W Skrevet 4. mai 2015 #10 Skrevet 4. mai 2015 Dett er helt greit å ta en pause. Barn kan bli gode lesere selv om vi ikke leser for dem 365 dager i året fra de er nyfødt Lesingen handler ikke bare om at du tolker bokstaver på ark. Det skal være en kosestund for forelder og barn og stimulere fantasien. Prøv å involver gutten mer. Spør om ting som skjer i boken. Be ham peke på bildene eller fortelle hva han tror skjer. Du kan også prøve å tulle med kjente vers og historier, f.eks "Bæ bæ lille lam, har du noe ull? Nei!" eller at prinsessen gifter seg med trollet. Barna mine elsker å høre historier om seg selv. Du kan f.eks bytte ut navnet til hovedpersonen i boken til deres navn. Klarer du å løsrive deg enda mer kan du finne på helt egne historier om den gangen han dro på sjørøvertokt, eller sloss mot løver i Afrika. Min ene datter hadde en periode der vi hver natt fortalte en historie om at hun skulle i bursdagsselskap til en av Disney-prinsessene. Barn har ikke store krav til historien. Som regel handlet de om at grisen hadde spist opp bursdagskaken, og så kom hun og bakte ny til dem og lignende. Men ta dere en pause om dere trenger det. Ingen får noe ut av at du sitter og leser Tassen for deg selv.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #11 Skrevet 4. mai 2015 Ta deg en pause med lesinga. Når han blir litt større er han nok interresert igjen. Her har 3 åringen endelig blitt ordentlig interresert i lesing, og vi avslutter nå stortsett dagen med en bok. Dette. Har selv en 4-åring som først nå siste halve året har begynt å ville lese på senga. Før har hun ikke hatt ro til å høre på, har heller villet prate, fortelle, synge osv. Hun elsker også å høre på lydbok, det har hun gjort lenge, så vi bytter på litt. Nå velger hun oftere at jeg leser enn lydbok. Anonymous poster hash: 4b6d5...7d1
Vera Vinge Skrevet 5. mai 2015 #12 Skrevet 5. mai 2015 Min hadde heller ikke særlig tålmodighet til lesing akkurat i den alderen. Han kunne ha tålmodighet til peking og spørsmål i en vrimlebybok, men lite ellers. Noen måneder senere kunne han plutselig sitte lenge og høre på historier. Så det kan forandre seg. Når de er rundt 2 er det jo full fart som gjelder for mange.
Sol79 Skrevet 5. mai 2015 #13 Skrevet 5. mai 2015 Min ble ikke interessert i å bli lest til på senga før han var 2,5 år. Før det var det nok med sang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå