Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg få innspill på kostholdet mitt? Er 158 cm høy og 57 kg. Har gått ned 14 på 8 mnd og vil ned 3-4 kg til. Er litt plaget med søtsug og manglende metthetsfølelse selv på de måltidene som er store i volum. Blir fort sulten igjen etter måltider.

En typisk dag ser sånn ut:

Frokost; Grøt av 40 g lettkokte havregryn, 1 ss kruskakli. Topper med blåbær og 1-2 ss kesam

Mellom: 1 skyr og 5 hasselnøtter

Lunsj: Tre ryvita dark rye med makrell i tomat og mager smøreost

Middag; Liker egentlig ikke middag/varmmat så her blir det gjerne et måltid med kesam/bær/frukt og gjerne 150 g ovnsbakte grønnsaker.

Hvis jeg spiser middag er det typ 100 g karbonadedeig/4 ss fullkornsris og minst 100g grønnsaker eller f.eks 1 svinekotelett uten fettrand med rotmos eller grønnsaker.

Mellom; 2 yoplait dobbel null med 5 mandler eller hasselnøtter + kruskakli

Kvelds; Enten rett i koppen tomatsuppe med ett egg eller knekkebrød med proteinrikt pålegg eller en questbar. Spiser ca 100 g cherrytomater som snacks

I tillegg tar jeg en cafe au lait (pose) på 75 kcal til frokost eller lunsj og et eple eller annen frukt i løpet av dagen. Hvis jeg har dårlig tid så bytter jeg ut et av mellommåltidene eller lunsj med en questbar. Tar tran de dagene jeg ikke spiser makrell i tomat.

Drikker vann og farris Bris.

Registrerer alt jeg spiser og dette kostholdet gir meg ca 1400-1500 kcal pr dag. Og i snitt 25% protein, 50% karbo og 25% fett. Ligger til tider høyere på karbo på bekostning av de andre makroene, men aldri over 60%.

Trener ca 5 ganger i uken og er ganske inaktiv utenom trening. Har stoffskifteproblemer og kan ikke ligge noe høyere enn 1500 for å gå ned i vekt - selv om jeg går på medisiner for det. Har prøvd å ligge på 1700 kcal men da står vekten bom stille.

Tips til hva jeg evt kan forbedre? Har prøvd både høyere fettinntak og høyere protein uten at det gir noe nevneverdig utslag på metthetsfølelsen. Kanskje litt bedre metthetsfølelse når fettandelen ligger i øvre sjiktet. Ser selv at en åpenbar ting er å kutte questbar til fordel for et ordentlig måltid men det er ikke alltid det lar seg gjøre og jeg tenker at en bar i løpet av en dag ikke skader?

Håper på litt tips fra dere eksperter!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville spist mat som metter mer. Til frokost ville jeg byttet ut kesam med cottage cheese. Til lunsj ville jeg heller spist rugbrød (to tynne skiver) med masse skinke og ett egg og en skive påleggslaks. Da får du fett som metter.

Også ville jeg for all del begynt å spise varm middag med mye protein (kyllingfilet, karbonadedeig, torsk, laks, svinefilet) masse grønnsaker og byggris/ poteter og en fettkilde. Til kvelds ville jeg droppet rett i koppen og heller spist en skive rugbrød med skinke og egg og jeg ville også droppet disse caffe pulver posene. En skive ingers rugbrød (tynn skive på 40g) tilsvarer 75kalorier og det er vel ca det i en sånn kaffepose? Skjønner at du sliter litt med sultfølelsen når du spiser 1500kalorier. For meg fungerte det iallefall bedre når jeg spiste mer proteiner og litt mer fett og litt mindre karbohydrater, i tillegg følte jeg det ble bedre når jeg spiste fire ganger om dagen men heller litt større måltider. F. Eks kan det være bedre for metthetsfølelsen og spise en lettyoghurt etter et måltid. Dette er bare innspill altså:-)

Anonymous poster hash: a58dc...1bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er bare et forslag til kostliste på 1500 kalorier som jeg følger selv og som jeg holder meg mett på:

Frokost: en skive ingers rugbrød (40g) med fire skiver kokt skinke og ett speilegg stekt i en bitteliten klump bremykt

En yoplait 0 % yoghurt

Lunsj: en skive ingers rugbrød med fire skiver kokt skinke, ett egg og en skive ingers rugbrød med en skive påleggslaks

Tomat, agurk og paprika

En yoplait dobbel 0 % yoghurt

Middag: mye proteiner og grønnsaker og en halv porsjon karbohydrater ( f. Eks en halv pose byggris/ 1-2 poteter/1/2 porsjon fullkornspasta etc)

Kveldsmat: en skive ingers rugbrød med proteinrike pålegg

Anonymous poster hash: a58dc...1bf

AnonymBruker
Skrevet

Varmmat metter ofte mye, så ville heller lært meg å like forskjellig slikt.

Anonymous poster hash: 13a0b...e2f
Gjest Runforit
Skrevet

Spiser du 1500 kcal uavhengig om du trener eller ikke? Det er ikke særlig lurt.

Ellers savner jeg fett.

Skrevet

Takk for tips! Skal prøve med mer fett i måltidene.

Skrevet

Spiser du 1500 kcal uavhengig om du trener eller ikke? Det er ikke særlig lurt.

Ellers savner jeg fett.

Ja, jeg ligger på 1500 kcal og jeg er enig i at det er for lite - i teorien. Etter at jeg fikk stoffskifteproblemer så må jeg så lavt for å gå ned i vekt. Før jeg fikk det så ville jeg ha gått ned ca 1 kg i uken på det kostholdet jeg har nå. Før jeg fikk medisiner så sto vekten stille i mange mnd selv på 1300 kcal. Det var manglende vektnedgang som fikk meg til å gå til legen for å be om blodprøver fordi kroppen min brøt jo med alle fysiologiske teorier.

Etter hvert som jeg kommer opp i riktig medisindose så kan jeg forhåpentligvis øke kaloriinntaket litt. Har fått beregnet min bmr til 1127 kcal så jeg kan ikke legge meg så veldig høyt uansett hvor mye jeg trener. Hva syns du jeg burde ligge på kcal-messig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...