Gå til innhold

Finnes det barnehager med få utenlandske ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en "familie under planlegging", og tenker mye på dette med barnehageplass, og hvor vi vil ha barna våre.

Registrerer at flere av venninnene mine har barn i barnehager hvor det arbeider en del personer av utenlandsk opphav.

Dersom norsk hadde vært deres morsmål, så hadde jeg ikke hadde noen bekymringer over dette. Men når personene jobber i barnehagen for å lære seg norsk, så vil ikke jeg ha mine barn der!

Mine barn er i en prosess hvor de skal lære NORSK, ikke noe halvveis. Og da er jeg redd for at språkutviklingen deres kan bli påvirket i negativ grad av voksne som ikke kan norsk.

Hva er deres erfaringer med slike barnehager, og språkutviklingen hos barna deres?

Anonymous poster hash: f7e35...70b
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke svare på annet enn overskriften: ja. Vårt barn går i en slik barnehage

Anonymous poster hash: 28e23...1aa

AnonymBruker
Skrevet

Mener du språkpraksis? Da er de ikke ansatt der og er der bare som en ekstra person. De skal ikke ha en egen stilling. Husker at når jeg gikk i barnehagen på 80-tallet så fikk vi en mann som var der i noen uker, tror han var pakistaner. Han kunne ikke norsk men det var kjempe stas for oss barna med en fra et annet land. Selv jeg som var ekstremt sjenert og redd fremmede syntes at det var stas. I sønnen min sin barnehage hadde de ei dame i språkpraksis fra et land i Øst-Europa (husker ikke hvor fra) som jeg pratet en del med og hun lærte seg fort bra norsk. Så bra at hun nå jobber der, hun er veldig flink og grei. Ser ikke problemet med det siden hun nå kan norsk veldig bra. Litt gebrokkent men det går bra.

Eller mener du faste ansatte som ikke snakker norsk? Finnes det virkelig i barnehager? Er det ikke et krav at de ansatte kan norsk?

Anonymous poster hash: 357ec...82c

AnonymBruker
Skrevet

Mine barn gikk først i en barnehage I UTLANDET, og språkutviklingen deres i norsk var utmerket. Nå i Norge er det kun en ansatt i barnehagen som ikke har norsk som morsmål, men hun snakker bra norsk allikevel. I Oslo. Så: ja, det finns barnehager der alle de ansatte kan godt norsk, og min erfaring er at det ikke påvirker språkutviklingen uansett.

Anonymous poster hash: 77f00...51b
Skrevet (endret)

Så lenge de fleste snakker godt norsk tror jeg ikke det vil være noe problem. Husk også at det er positivt for barna med mangfold og å bli kjent med forskjellige mennesker

Endret av mini-mio
Skrevet

Sønnen vår gikk i bhg med en del utenlandske ansatte det første året. De fleste av de snakket ganske godt norsk, mens et par av dem snakket mer gebrokkent.

Språket hans utviklet seg allikevel veldig godt. Tror det er viktig at barn går i bhg med kulturelle forskjeller. Det eneste "problemet" var at man som forelder noen ganger måtte forklare litt dypere og mer detaljert dersom det var en beskjed som måtte gis. Men dette blir man vant til.

Vi har flyttet, og han går nå i bhg med bare norske ansatte, men heldigvis litt blandet blant barna.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...