Gå til innhold

Når små barn (under skolealder) har dårlig selvtillitt...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

4 åringen min kommer stadig med urovekkende kommentarer om at hun er stygg og ikke får til noe. Føler meg rett og slett som en mislykket mor. Det er jo min jobb å gi henne god selvtillitt! Vet ikke hvor hun har det fra, men hun sammenligner seg nok med tre år eldre søsken som selvfølgelig kan mye mer enn henne. Hun har flere ganger sagt at hun er tykk og at hun ikke er pen/er stygg. Når jeg spør henne hvem som sier det sier hun "ingen". Jeg har snakket med barnehagen, mne de sier at alt er fint og at de ikke snakker om sånt der... Hva gjør man da liksom? Når jeg sier "nei du er ikke stygg" eller noe trekker hun bare på skuldrene....

Noen som har erfaring med så små barn som sier sånne ting? Trodde jeg ikke trengte å bekymre meg for dette før i tenårene, men der tok jeg visst feil...

Anonymous poster hash: 2b598...8c5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noe dere kan gjøre sammen for å gi henne mestringsfølelse? Er det noe hun interesserer seg ekstra for som du kan bygge oppunder, en aktivitet hun vil være med på? :)

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe dere kan gjøre sammen for å gi henne mestringsfølelse? Er det noe hun interesserer seg ekstra for som du kan bygge oppunder, en aktivitet hun vil være med på? :)

ja, hun går på dans, for eksempel, men det gjør også hennes eldre søster og hvis jeg våger meg å si "så flink du var til det eller det" så sier hun som regel "... er flinkere," jeg tror hun sammenligner seg masse med søsteren, og det er jo ikke helt rettferdig når hun er yngre. Kanskje jeg burde presse henne til å gjøre noe søsteren ikke gjør...? Samtidig syntes jeg hun er alt for ung til å tenke slik om seg selv? Det er da ikke så vanlig at så små barn snakker om dette?

TS

Gjest Magdalene
Skrevet

Vi har også hatt det slik med eldste. Vi måtte jobbe litt med å snu tankene hennes.

Hver kveld når hun la seg lå jeg litt sammen med henne og snakket, og hjalp henne finne tre fine ting hun hadde gjort i løpet av dagen. Eks trøstet lillebror, hjulpet Lise med å perle...

Rett og slett for å få henne til å tenke at hun er verdifull for andre og at hun er en super jente.

I starten gikk det trått, og jeg måtte hjelpe henne litt, men etterhvert ble hun flinkere til å se hvilken fin jente hun er.

Dette hjelper sikkert ikke for alle altså, men her funket det veldig.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også hatt det slik med eldste. Vi måtte jobbe litt med å snu tankene hennes.

Hver kveld når hun la seg lå jeg litt sammen med henne og snakket, og hjalp henne finne tre fine ting hun hadde gjort i løpet av dagen. Eks trøstet lillebror, hjulpet Lise med å perle...

Rett og slett for å få henne til å tenke at hun er verdifull for andre og at hun er en super jente.

I starten gikk det trått, og jeg måtte hjelpe henne litt, men etterhvert ble hun flinkere til å se hvilken fin jente hun er.

oj! Tusen takk, det skal jeg pøve!

TS

Skrevet

Dette ble jeg skikkelig rørt av! Så utrolig god ide! Dette skal jeg faktisk gjøre med sønnen vår selvom han ikke viser tegn til dårlig selvtillit. Takk :)

• Liker 2
Skrevet

Det kunne også vi voksne ha godt av. Tror jammen jeg skal begynne med det selv, selv om jeg ikke sliter mer dårlig selvtillit.

Gjest Magdalene
Skrevet

Ja, det er nok en fin ting både for voksne og barn uten selvtillitsproblemer 😊

Skrevet

Vi har gjort dette med begge barna, som i perioder har vært veldig selvkritiske. I en periode var vår eldste veldig fokusert på alt som ikke var bra. Da avsluttet vi hver dag med å si fem bra ting som hadde skjedd den dagen. Og den yngste har vi jobbet med ift selvfølelse. Da var det i perioder vanskelig for barnet å komme på noe bra om seg selv, så da byttet vi på: jeg sa en bra ting om barnet og så sa barnet en bra ting om seg selv. Trengte ikke være noe nytt hver dag.

Vi gjorde dette i sengen om kvelden, men kan også gjøres sammen foran speilet :)

Skrevet

Vi snakket forresten aldri om utseende, men om ting man mestrer og gjør og hvem man er. Ift utseende, vekt etc har heg vare pleid å si: jeg synes du er den fineste jenta i hele verden, men det er ikke så viktig. Det er mye viktigere å være eb god venn og å være snill mot andre, og det er du. For eksempel så... ( konkret eksempel).

Jeg samarbeidet med barnehagen for å få konkrete eksempler. Har også vært veldig nøye med å rose med en gang barnet har gjort noe bra, og vært tydelig på hva som var bra ( ikke bare "så flink du er").

Dette har fungert med mine barn, som har vært ekstremt selvkritiske i perioder.

Skrevet

Dette ble jeg skikkelig rørt av! Så utrolig god ide! Dette skal jeg faktisk gjøre med sønnen vår selvom han ikke viser tegn til dårlig selvtillit. Takk :)

Jeg også! Vi pleier å snakke om hva som har vært positivt i løpet av dagen, men ikke med fokus på hva hun har gjort av positive ting. Tror vi må prøve dette vi også. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...