Holly Hobbie Skrevet 26. august 2004 #1 Skrevet 26. august 2004 Jeg vet man maa ha elektronisk pass hvis man skal til USA. Jeg fikk mitt naavaerende pass i 1998, betyr det at det ikke er elektronisk?
Leo Skrevet 26. august 2004 #2 Skrevet 26. august 2004 Du finner info her: http://www.usa.no/services/vwp.html
Amber Skrevet 26. august 2004 #3 Skrevet 26. august 2004 Det stemmer nok ja. Fom 26. oktober MÅ du ha Elektronisk pass for å få komme inn i USA. Det koster 990,- kr og tar ca 14 dager og ordne det.
*Emma* Skrevet 26. august 2004 #5 Skrevet 26. august 2004 Det er jo lett å se om det du har nå er rett eller ikke. De gamle passene er ofte håndskrevne mens de nye er maskin skrevne. Dessuten var bildet og info om deg på gamle pass på første side (på selve permen) inni passet. Nå er det på det neste arket. Slik atd e kan "sveipe" passet gjennom en maskin (akkurat som et kredittkort) å sjekke deg i databasene sine antar jeg.
Kelsey Skrevet 26. august 2004 #6 Skrevet 26. august 2004 Har passet ditt to linjer helt nederst som er fulle med tegn, bokstaver og tall er passet elektronisk
Gjest Anonymous Skrevet 26. august 2004 #7 Skrevet 26. august 2004 Mener jeg hørte hele greia er utsatt ett år og man fremdeles kan reise til USA med de passene man allerede har.
jolie Skrevet 26. august 2004 #8 Skrevet 26. august 2004 Må man vel ikke. Ikke lenge siden jeg var i kontakt med passkontoret, og damen der sa at man meget vel kunne reise til USA på gamle pass. Poenget er at man må skaffe seg visum - akkurat som i gamle dager. Slik jeg forsto den dama gjør de nye elektroniske passene at man kan reise til fx nettopp USA uten det papirstyret på forhånd. Men et svar fra en ekspert er bare en liten telefonsamtale unna. Jeg måtte ikke stå i kø engang.
*Emma* Skrevet 27. august 2004 #9 Skrevet 27. august 2004 Det er riktig det. Man kan reise til USA med gammelt pass med da må du skaffe deg visum. Noe som krever papirer og personlig oppmøte på ambasaden i Oslo. Det koster visstno bittelitt mer å skaffe seg elektronisk pass men passet varer jo mye lenger da. (Visummert gjelder vel såvidt jeg vet max 3 mnd) så skal du en tur igjen om et år må du ha nytt......dessuten...hvis du har elektronisk pass går det mye forterer i passkontrollene i USA. Da vi var der i fjor sommer hadde jeg og sønnen min elektroniske og samboern min hadde gammelt pass (uten visum..man trengte ikke det da) de brukte dobbelt så lang tid på ham i alle kontrollene enn for meg og sønnen vår til sammen
blåveis Skrevet 27. august 2004 #10 Skrevet 27. august 2004 Det koster visstno bittelitt mer å skaffe seg elektronisk pass men passet varer jo mye lenger da. Med rekomandert porto i tillegg til selve visumavgiften blir faktisk visumet dyrere! Og det er før man har lagt til kostandene med å komme seg til ambassaden for intervju. Så det å skaffe seg passet er både enklere og billigere enn å bruke gammelt pass og visum. Og eldre det gamle passet ditt allerede var (mitt måtte uansett blitt byttet ut tre år senere), dess mer lønnsomt blir det å velge nytt pass i stedet for visum.
Holly Hobbie Skrevet 27. august 2004 Forfatter #11 Skrevet 27. august 2004 Da tror jeg jammen meh jeg allerede har elektronisk pass, med mindre dette er noe helt nytt? Etter hvordan det ble beskrevet saa ligner det veldig paa det passet jeg har naa. Hmmm....naar begynte man aa utstede elektroniske pass, noen som vet?
Leo Skrevet 27. august 2004 #12 Skrevet 27. august 2004 Jeg tviler sterkt på at passet ditt er elektronisk, Popelka. Mitt pass er utstedt i '99 og det er garantert ikke elektronisk. Hr. Leos pass derimot er elktronisk og det er utstedt i februar '03. Mener å huske at de begynnte å utstede disse passene omtrent på det tidspunktet eller litt før.
Gjest Anonymous Skrevet 28. august 2004 #13 Skrevet 28. august 2004 Mener jeg hørte hele greia er utsatt ett år og man fremdeles kan reise til USA med de passene man allerede har. Jeg har også hørt dette, og da uten å måtte søke visum på forhånd. (Frem til 26.10 2005)
Gjest Ethereal Skrevet 28. august 2004 #14 Skrevet 28. august 2004 De elektroniske passene ble innført i fjor, såvidt jeg vet. Jeg skulle egentlig på forskningsopphold til USA, og skaffet meg slik pass i den forbindelse. Den utsettelsen gjaldt fra daværende tidspunkt, og med mindre det er kommet flere utsettelser, er det fra oktober i år man trenger ett av de nye passene. Visum krever personlig intervju på ambassaden, og sist jeg sjekket, kostet det 100USD i tillegg.
Kelsey Skrevet 28. august 2004 #15 Skrevet 28. august 2004 Jeg fikk visum i februar og det kostet meg $100 (700 norske kroner betalte jeg) + utgifter til personlig intervju. Ble ikke dyrt for meg siden jeg bor en time fra oslo, verre hadde jeg bodd i Finnmark feks. Jeg måtte ikke vente for å få det tilbake da. Hadde avtale tidlig om morgenen, ventet noen timer i Oslo, og gikk og hentet passet igjen på ettermiddagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå