Gå til innhold

17.mai, utdeling av arbeidsoppgaver

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker da hovedsakelig i barnehagen. Jeg trodde det var skolen som ordnet til 17.mai? Eller fau. Men her er bhg også involvert, hvordan er det hos dere?

Er ikke 17.mai en offentlig fridag; kan man pålegges obligatoriske oppgver på en offentlig fridag eller er det mer en oppfordring?

Anonymous poster hash: 2db00...e30

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi feirer aldri 17.mai med barnehage og skole annet enn å gå i obligatorisk barnetog fordi det er sosialt uakseptabelt for barn i Norge å IKKE delta.

Når plikten og "hurra'ene" (for hva?) er over rasker vi oss bort på en restaurant for å hente oss inn fra de nasjonalistiske bunads- og flagg-traumene.

Anonymous poster hash: 7f695...f3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du kan ikke tvinges, men det er en viss sosial kode for hva man gjør sammen med barnehage/skole på 17. mai. Men du kan ikke tvinges.

Anonymous poster hash: 241d0...7fb
Skrevet

Ingen kan tvinges til noe, dette er frivillig dugnad.
Men man skal også være klar over at dersom ingen bidrar blir det heller ikke arrangert noe.

Hos oss var det lenge barnehagene som delte på oppgavene da det jo først og fremst er barnehageunger som deltar på lekene, men jeg tror det har blitt endret nå.

Kjipt å "jobbe" masse på 17.mai, selvsagt, men ofte gjør man det kun en gang (eller flere, hvis man har flere barn) og så har man gjort plikten sin.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen kan tvinges til noe, dette er frivillig dugnad.

Men man skal også være klar over at dersom ingen bidrar blir det heller ikke arrangert noe.

Hos oss var det lenge barnehagene som delte på oppgavene da det jo først og fremst er barnehageunger som deltar på lekene, men jeg tror det har blitt endret nå.

Kjipt å "jobbe" masse på 17.mai, selvsagt, men ofte gjør man det kun en gang (eller flere, hvis man har flere barn) og så har man gjort plikten sin.

Ja, men jeg har 2-åring. Hadde nok føles mer givende dersom det var en 5-åring som virkelig kunne få lekt fra seg :)

Skrevet

Da får du se positivt på det slik at da er du ferdig med det nå når hun er for liten til å delta selv, så kan du konsentrere deg helt og holdent om å følge henne på aktiviteter til neste år.

• Liker 1
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

FAU arrangerer 17. mai-festen i vår barnehage, men de oppfordrer alle til å bake kake (+ skrive seg opp på en liste om de kan det). Det spørres også etter hjelp til å stå i boden for å selge mat om jeg ikke husker feil.

Jeg tror også det er en fast gjeng (enten en del av FAU, eller andre kategorier foreldre) som ordner til noen få leker i barnehagen, selv om det har vært få av disse.

På skolen er det vel foreldrene til 5. klasse som har fast ansvar for å ordne i stand leker etc.?

Personlig trives jeg med planlegging av arrangement, og har ingenting i mot å stå i boden for å hjelpe til med kakesalg. :)

Skrevet

Det er verken skolen eller barnehagene som administrerer 17 mai arrangement, men foreldregruppene som får disponere de kommunale bygningene den dagen. Det betyr at dette er god gammeldags dugnad, som pleier å rullere etter et eller annet system, slik at ikke de samme sjelene står fra morgen til kveld og jobber, år etter år. Når flere tar i et tak, så blir det trivelig for alle. Hos oss har det fulgt årstrinn, da har jeg stilt opp når det var vår tur, og ellers stått fritt til å velge om vi vil delta eller reise bort de andre årene. Ved noen anledninger har vi ikke kunnet være med på selve dagen selv om vi har hatt barn på "ansvarlig" trinn, det har vi løst med å bake f.iskake i god tid, lage oppslag på forhånd, etc, etter avtale med 17. Mai komiteen. Aldri noe styr.

Men jeg har sett i tidligere tråder her at det er en utbredt misforståelse at dette er organisert av skoler og barnehager, og at foreldre og barn er gjester. Det er det altså ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da får du se positivt på det slik at da er du ferdig med det nå når hun er for liten til å delta selv, så kan du konsentrere deg helt og holdent om å følge henne på aktiviteter til neste år.

Så man trenger ikke bistå hvert år?

AnonymBruker
Skrevet

Det er verken skolen eller barnehagene som administrerer 17 mai arrangement, men foreldregruppene som får disponere de kommunale bygningene den dagen. Det betyr at dette er god gammeldags dugnad, som pleier å rullere etter et eller annet system, slik at ikke de samme sjelene står fra morgen til kveld og jobber, år etter år. Når flere tar i et tak, så blir det trivelig for alle. Hos oss har det fulgt årstrinn, da har jeg stilt opp når det var vår tur, og ellers stått fritt til å velge om vi vil delta eller reise bort de andre årene. Ved noen anledninger har vi ikke kunnet være med på selve dagen selv om vi har hatt barn på "ansvarlig" trinn, det har vi løst med å bake f.iskake i god tid, lage oppslag på forhånd, etc, etter avtale med 17. Mai komiteen. Aldri noe styr.

Men jeg har sett i tidligere tråder her at det er en utbredt misforståelse at dette er organisert av skoler og barnehager, og at foreldre og barn er gjester. Det er det altså ikke.

Jeg fikk lappen i bhg, vet at det er foreldreutvalget som bestemmer, men de har fordelt arbeidsoppgaver på alle avd. i barnehagen og alle trinnene i skolen, så vet ikke hvordan de registrerer at "jeg var med i fjor" nete år, når samme lappen kommer?

Skrevet (endret)

Jeg fikk lappen i bhg, vet at det er foreldreutvalget som bestemmer, men de har fordelt arbeidsoppgaver på alle avd. i barnehagen og alle trinnene i skolen, så vet ikke hvordan de registrerer at "jeg var med i fjor" nete år, når samme lappen kommer?Anonymous poster hash: 2db00...e30

Jeg ville spurt dem hvordan de tenker. Det hørtes veldig masete ut å bringe inn alle trinn hvert eneste år? Det vanlige er å ha to faste, f. Eks. 3. Og 7. Og bestemt årskull i Barnehagen. Tror vi hadde førskulegruppa, er noen år siden;)

Endret av Mousj
AnonymBruker
Skrevet

Vi har barn i skolealder, og i år er det trinnet til guttungen som arrangerer.. Mottok "arbeidslistene" i dag, og der blir dte presisert at alle må delta for at det skal bli en fin feiring.....

Det vi da har fått beskjed om at vi skal gjøre er:

bake kake og lage kaffe og ta med,

møte opp like etter barnetoget for å stå 1 1/2 time i kafè,

like etter kafètiden er vi satt opp til å ha ansvaret for en lek i 1/2 time,

og etter arangementet skal vi rydde........

Kjenner at det provoserer meg kraftig at det forventes at vi skal gjøre alt dette, og mine tanker går til de som f.eks er aleneforeldre i en slik situasjon. Samtidig er mannen kronisk syk, så det blir opp til meg å delta på alt dette, mens mannen forhåpentligvis har nok energi til å ta seg av barna....

Jeg skal nok klare å stå i arbeidsoppgavene og kommer ikke til å "be meg fri", jeg vil jo at ungene skal ha en fin feiring, men synes at det går litt langt når det blir så til de grader mye.

Man kan ikke tvinges nei, men det er helt klart sosialt uakseptabelt å utebli, ihvertfall her vi bor :( Akk ja, jeg gruer meg jeg.

Anonymous poster hash: 56f9d...c4a
AnonymBruker
Skrevet

Her har fotball og fau hatt ansvar. Nå er det bare fau, og de har laget en egen 17 mai komite. Hver trinn på skolen har ansvar for en ting. Så prøver en å få de eldste barna med på å stå i boder.

Alle vil ha mat, leker og sitte under tak dersom det regner. Men ingen vil være med å ta i et tak. Her ble det ramaskrik da de ville kutte ut varmmaten. Ble flere som var med å hjalp i fjor. Mannen var med i komiten, og nå skal alt ligge på minnepenn så for neste gruppe skal det være enkelt å finne ut hva en skal gjøre.

Anonymous poster hash: de7e6...eee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...