AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #1 Skrevet 4. mai 2015 Ofte møter jeg på mennesker som snakker lavt, det være seg postkontor, bank, matbutikk osv. Jeg pleier da og ta hånden mot øret (hvis dere skjønner), i stedet for å si "HÆ?!". Er dette frekt? Hvordan skal man reagerere når noen snakker lavt? Anonymous poster hash: 5448f...e8d
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #2 Skrevet 4. mai 2015 Jeg foretrekker en "unnskyld, kan du snakke litt høyere" eller "hva sa du" når jeg er på jobb selv, fremfor hint jeg kanskje ikke legger merke til. Anonymous poster hash: 1abe3...192 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #3 Skrevet 4. mai 2015 Hahahahha, JA, det er dritfrekt. Jeg pleier å si: "hva sa du nå?". Anonymous poster hash: e2f9b...074 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #4 Skrevet 4. mai 2015 Jada, men altså... putte hånden mot øret og si et høflig "unnskyld?" frekt? ts Anonymous poster hash: 5448f...e8d
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #5 Skrevet 4. mai 2015 det kan gå an hvis kroppsspråket ditt ellers er korrekt.Anonymous poster hash: e2f9b...074
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #6 Skrevet 4. mai 2015 Det er ikke frekt så lenge man sier det på en ordentlig måte. Si "unnskyld, jeg hørte ikke", eller "unnskyld, kan du snakke litt høyere". Anonymous poster hash: 95935...548
PPM Skrevet 4. mai 2015 #7 Skrevet 4. mai 2015 Hvis det bli plagsomt så sier jeg skikkelig i fra, ellers så går det stort sett i "hva sa du nå" eller "hæ?".
Fiolinisten Skrevet 4. mai 2015 #8 Skrevet 4. mai 2015 Ja, jeg syns det er frekt. Om du skal si noe så er det bedre å si "Unnskyld, jeg fikk ikke med meg det siste du sa, kan du gjenta det?" "Unnskyld, hva sa du nå?" "Kunne du snakke litt høyere, jeg har litt dårlig hørsel." Det er mindre frekt i min bok i hvert fall. 1
Gjest Eiss Skrevet 4. mai 2015 #9 Skrevet 4. mai 2015 Ev. (Riktig forkortelse, Kvinneguiden?) så kan man legge begge ørene frem med hendene, og komme med en skarp "Heeeee?", i den syvende far i huset-stil. Man vil dog antakeligvis bli oppfattet som meget frekk, men vedkommende får seg kanskje en vekker og justerer stemmevolumeropp en smule fremover 2
Gjest pærecider Skrevet 4. mai 2015 #10 Skrevet 4. mai 2015 Overhodet ikke frekt. Jeg hører dårlig, så jeg må ofte be folk om å snakke høyere. Er bare å si: unnskyld, hva sa du nå? Eller noe lignende.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #11 Skrevet 4. mai 2015 Det er ikke frekt å gi beskjed om at man ikke kan høre hva noen sier. Men å gjøre det ved å holde hånden opp mot øret på den måten ville jeg oppfattet som ganske pussig. Kanskje ikke frekt, men rart. Den non-verbale varianten av å si "HALLO??". Å si "Unnskyld?" eller "Hva sa du?" i en helt vanlig, vennlig tone er derimot helt fint. Anonymous poster hash: 1c442...53d 1
Minya Skrevet 4. mai 2015 #12 Skrevet 4. mai 2015 Jeg pleier å si "Unnskyld?" eller "..en gang til!" når jeg sliter med å høre hva folk sier. Hvis de fortsetter å snakke ekstremt lavt, har jeg en tendens til å ende opp på "Hæ?!?" til slutt, men som regel har jeg fått med meg hva det er de sier før det går så langt
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #13 Skrevet 8. mai 2015 Jeg har faktisk nedsatt hørsel, og selv med bruk av høreapparater hører ikke jeg alt (bassengtap, wohoo!). Begynner som regel med et "unnskyld, hva sa du?", går via "hva sa du nå?", og ender opp med "jeg beklager, men jeg hører bare ikke hva du sier!??" Syns spesielt de som jobber på apotek snakker lavt..... Flere som syns det? Anonymous poster hash: 45eca...e10
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #14 Skrevet 8. mai 2015 Jobber selv i butikk og merker at mange snakker altfor lavt når de ber om noe, så det blir mange høflige "hva sa du?" i løpet av en dag. Men selv hadde jeg syntes det var frekt om du bare tok hånden opp mot øret, det virker nedlatende på en måte, som om du ikke gidder å åpne munnen for å si at du ikke hørte hva jeg sa.Anonymous poster hash: ff009...529 2
PatrickBateman_ Skrevet 8. mai 2015 #15 Skrevet 8. mai 2015 Jobbet bak disk selv før, og noen snakker så lavt at jeg rett og slett ikke hører en dritt. Da pleide jeg bare å si noe ala "kan du snakke litt høyere, er litt vanskelig å høre når det er mye bråk bak her" eller noe sånt Gjentar det seg blir det "du er nødt til å snakke høyere"
Gjest The damned Skrevet 8. mai 2015 #16 Skrevet 8. mai 2015 (endret) Bedre å si "kan du snakke litt høyere" eller "unnskyld, hva sa du?" enn de som står der "hæ?!" med et tåpelig tryne. Mulig det bare er meg, men blir litt irritert av sånne som omtrent må skrike "hæ?!" Jeg vet at jeg kan snakke lavt noen ganger, og da er det jo greit om folk forteller meg at de ikke hørte hva jeg sa så nei det er ikke frekt Endret 8. mai 2015 av The damned
The Kitten Skrevet 8. mai 2015 #17 Skrevet 8. mai 2015 Ofte møter jeg på mennesker som snakker lavt, det være seg postkontor, bank, matbutikk osv. Jeg pleier da og ta hånden mot øret (hvis dere skjønner), i stedet for å si "HÆ?!". Er dette frekt? Hvordan skal man reagerere når noen snakker lavt? Anonymous poster hash: 5448f...e8d Måten du gjør det på er veldig frekk. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #18 Skrevet 8. mai 2015 Syns spesielt de som jobber på apotek snakker lavt..... Flere som syns det? Anonymous poster hash: 45eca...e10 Det gjør de ofte, men det er nok også bevisst. I de fleste tilfeller er det ikke noe problem om andre kunder hører det, men de står tross alt deler av dagen og deler ut reseptbelagte medisiner til behandling av lidelser man ikke alltid ønsker å snakke høyt om. Jeg synes det er bare bra at de begynner lavt akkurat på apoteket, så får man heller spørre en ekstra gang. Husker selv da jeg var på apoteket og kjøpte Canesten, for de som kjenner til det, for kjæresten. Jeg er mann, den gang var jeg vel 20. Det var sånn passe da hun i skranken ropte "Hei, [navn på apotekeren], husker du hvordan man skal bruke sånn her mot sopp i skjeden?". Sånt skjer sjelden, men jeg tipper de har fått beskjed om å heller være for stille og diskret enn for lite stille og diskret. Ellers enig med den som jobber i butikk over her i at det virker nedlatende å bare sette hånden opp mot øret. Å be noen si et eller annet igjen er selvsagt helt i orden, det gjør jo alle iblant, og det er ingenting å bry seg om. Men den hånden opp mot øret som TS snakker om virker nedlatende. Nå jobber jeg ikke i butikk, men jeg hadde nok syntes det var litt ufint. Anonymous poster hash: 1c442...53d
PatrickBateman_ Skrevet 8. mai 2015 #19 Skrevet 8. mai 2015 Bedre å si "kan du snakke litt høyere" eller "unnskyld, hva sa du?" enn de som står der "hæ?!" med et tåpelig tryne. Mulig det bare er meg, men blir litt irritert av sånne som omtrent må skrike "hæ?!" Jeg vet at jeg kan snakke lavt noen ganger, og da er det jo greit om folk forteller meg at de ikke hørte hva jeg sa så nei det er ikke frekt åh jaa, haater det! Akkurat som om man nettopp har sagt det dummeste de noen gang har hørt. Arg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå