AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #1 Skrevet 3. mai 2015 Hei. Jeg er i den situasjonen at jeg er 27, har ett barn i barnehagealder og ikke har fullført utdannelse. Jeg fullførte vgs via privatskole (Bjørknes) da jeg var yngre, jeg var ikke så økonomisk smart og har derfor idag et studielån på 250 000,- . Og dette er FØR jeg i det hele tatt har begynt å studere. Nå er det sånn at jeg er "alene" med barnet mitt, far har samvær. Har søkt ulike studier til høsten, men er redd jeg kommer til å måtte gå privatskole som BI da jeg nok ikke kommer inn på det jeg ønsker aller mest på UiO eller HiOA- jeg kan ikke flytte pga barnet. Da vil jeg ende opp med et enormt studielån etter bare en bachelor hvis jeg tar fullt lån. Regnet på at jeg vil sitte igjen med rundt 800 000kr. Det er jo helt hinsides! Hva ville dere gjort i min situasjon? Latt være å studere? Jeg kan ikke utsette å studere fordi jeg får overgangsstønad i 3 år og det er derfor nå jeg har mulighet til å studere og skaffe meg en utdannelse så jeg kan få en bedre jobb for å forsørge meg selv og barnet. Også var det dette med overgangsstønad.. Jeg har jo mulighet til å studere uten å ta opp lån annet enn til skolepengene - jeg jobber jo også (det er krav om å jobbe/gå på skole for å motta OS), men hva tenker dere om å ta fullt lån for så å spare det og ha det til egenkapital til boligkjøp i fremtiden? Er det dumt? Beklager hvis jeg er litt grønn, men er nettopp derfor jeg spør om råd og tips.. Og VÆR SÅ SNILL og ikke spor av å kjeft på meg fordi jeg og pappaen ikke er sammen lenger og jeg får OS i 3 år. Det kan skje den beste! Lag isåfall en ny tråd hvis du er intr i å hetse aleneforeldre Anonymous poster hash: 0e2ea...d26
Pengebingen Skrevet 4. mai 2015 #2 Skrevet 4. mai 2015 Synes det er fint at du vil studere Men det kan være lurt å tenke litt smart nå. Hva vil du studere som du ikke kommer inn på? MÅ du studere akkurat det? Kunne du valgt noe fornuftig blant det du kan komme inn på som fortsatt vil gi den en grad du kan bruke? Sistnevnte er essensielt om du vil være økonomisk - studere noe brukbart! Typ heller noe som kan gi jobb i helsesektoren enn en bachelor i filosofi...(ikke at det er noe galt med filosofi!! Men jobbjakten er nok mer utfordrende). Evt typ bachelor i kjemi, eller i IT, som er grader hvor man kan få jobb uten mastergrad. Gå for de brukbare gradene som i best mulig grad sikrer deg jobbmuligheter etter studiene, men innenfor den retningen du mener du vil trives. IKKE gå på BI når du ikke har råd til det! Du kan ikke sitte igjen med 800k i studielån, virkelig. Jeg har selv over 400k og synes det er vanvittig mye penger. Finn heller noe fornuftig på UiO/Hio som du kan komme inn på BI er dessuten litt unødvendig (sier hun som er utdannet fra UiO, hehe). Du kan fint å god utdannelse gratis. Eller utsett studier til du kommer inn og jobb og spar penger nå. Om du jobber og har OS bær du jo kunne spare endel til leilighet også? Blir litt som å spare overgangsstønaden, og det er jo ikke dumt. Da kan du jo bruke de pengene til å finansiere studier senere om du utsetter det litt for å komme inn på det du ønsker der du ønsker. 1
frøkna Skrevet 4. mai 2015 #3 Skrevet 4. mai 2015 Jeg er helt enig med Sparebingen Men er du sikker på at det er et krav at du jobber for OS? Det har jeg ikke hørt om.. Hvorfor tror du at du ikke kommer inn? Noen av studieretningene er vanskelige å komme inn på i Oslo, men langt i fra umulig, og noen har ganske lave snitt. Jeg vil også understreke det samme som Sparebingen at en yrkesrettet utdannelse er det beste og sikreste for deg så du ikke ender opp med en utannelse du ikke får brukt. Undersøk jobbmarkedet samtidig med interessene dine Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #4 Skrevet 4. mai 2015 Synes det er fint at du vil studere Men det kan være lurt å tenke litt smart nå. Hva vil du studere som du ikke kommer inn på? MÅ du studere akkurat det? Kunne du valgt noe fornuftig blant det du kan komme inn på som fortsatt vil gi den en grad du kan bruke? Sistnevnte er essensielt om du vil være økonomisk - studere noe brukbart! Typ heller noe som kan gi jobb i helsesektoren enn en bachelor i filosofi...(ikke at det er noe galt med filosofi!! Men jobbjakten er nok mer utfordrende). Evt typ bachelor i kjemi, eller i IT, som er grader hvor man kan få jobb uten mastergrad. Gå for de brukbare gradene som i best mulig grad sikrer deg jobbmuligheter etter studiene, men innenfor den retningen du mener du vil trives. IKKE gå på BI når du ikke har råd til det! Du kan ikke sitte igjen med 800k i studielån, virkelig. Jeg har selv over 400k og synes det er vanvittig mye penger. Finn heller noe fornuftig på UiO/Hio som du kan komme inn på BI er dessuten litt unødvendig (sier hun som er utdannet fra UiO, hehe). Du kan fint å god utdannelse gratis. Eller utsett studier til du kommer inn og jobb og spar penger nå. Om du jobber og har OS bær du jo kunne spare endel til leilighet også? Blir litt som å spare overgangsstønaden, og det er jo ikke dumt. Da kan du jo bruke de pengene til å finansiere studier senere om du utsetter det litt for å komme inn på det du ønsker der du ønsker. Tusen takk for innspill Jeg har tenkt litt på sykepleien, men karaktermessig ligger jeg akkurat sånn an at jeg kanskje ikke kommer inn i forhold til fjorårets poengsum.. Ellers er drømmestudiene mine rettsvitenskap og medisin og det er altså ikke mulig for meg å komme inn der, jeg orker ikke ta opp mer fag fra videregående nå, jeg vil komme meg videre, da jeg tross alt snart blir 28 og jeg vil gjerne være ferdig før barnet mitt selv begynner på skolen. Så jeg er i litt dilemma.. enten gå på BI og få meg en utdannelse (økonomi, som jeg også er intr i), eller la være å gå noe som helst.. Jeg kan som sagt unngå å få 800 000 i gjeld hvis jeg kun tar lån for skolepengene. Når det gjelder å spare overgangsstønaden så går ikke det, da jeg så vidt får det til å gå rundt.. Jeg har ca 18 000 kr inn (etter skatt) hver mnd, det er inkludert overgangsstønad, barnebidrag, barnetrygd og lønn. Så å spare noe har jeg ikke sjangs på :/ Jeg er helt enig med Sparebingen Men er du sikker på at det er et krav at du jobber for OS? Det har jeg ikke hørt om.. Hvorfor tror du at du ikke kommer inn? Ja, når barnet fyller 1 år kan du kun motta OS hvis du går på skole/jobber minst 50%. Ellers kutter de den. Det er blitt strengere de siste årene med OS, før kunne du gå hjemme alle 3 årene, men nå er det altså aktivitetskrav fra barnet fyller 1 år Jeg tror ikke at jeg ikke kommer inn, jeg vet :/ hvertfall på medisin og rettsvitenskap. Sykepleien er jeg usikker på, er en mulighet for at jeg kommer inn, men jeg ligger et par poeng under fjorårets poengsum.. Men hva tenker dere om å spare studielånet til egenkapital til bolig? TS Anonymous poster hash: 0e2ea...d26
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #6 Skrevet 5. mai 2015 Hei. Jeg er i den situasjonen at jeg er 27, har ett barn i barnehagealder og ikke har fullført utdannelse. Jeg fullførte vgs via privatskole (Bjørknes) da jeg var yngre, jeg var ikke så økonomisk smart og har derfor idag et studielån på 250 000,- . Og dette er FØR jeg i det hele tatt har begynt å studere. Nå er det sånn at jeg er "alene" med barnet mitt, far har samvær. Har søkt ulike studier til høsten, men er redd jeg kommer til å måtte gå privatskole som BI da jeg nok ikke kommer inn på det jeg ønsker aller mest på UiO eller HiOA- jeg kan ikke flytte pga barnet. Da vil jeg ende opp med et enormt studielån etter bare en bachelor hvis jeg tar fullt lån. Regnet på at jeg vil sitte igjen med rundt 800 000kr. Det er jo helt hinsides! Hva ville dere gjort i min situasjon? Latt være å studere? Jeg kan ikke utsette å studere fordi jeg får overgangsstønad i 3 år og det er derfor nå jeg har mulighet til å studere og skaffe meg en utdannelse så jeg kan få en bedre jobb for å forsørge meg selv og barnet. Også var det dette med overgangsstønad.. Jeg har jo mulighet til å studere uten å ta opp lån annet enn til skolepengene - jeg jobber jo også (det er krav om å jobbe/gå på skole for å motta OS), men hva tenker dere om å ta fullt lån for så å spare det og ha det til egenkapital til boligkjøp i fremtiden? Er det dumt? Beklager hvis jeg er litt grønn, men er nettopp derfor jeg spør om råd og tips.. Og VÆR SÅ SNILL og ikke spor av å kjeft på meg fordi jeg og pappaen ikke er sammen lenger og jeg får OS i 3 år. Det kan skje den beste! Lag isåfall en ny tråd hvis du er intr i å hetse aleneforeldre Anonymous poster hash: 0e2ea...d26 Her tror jeg du må være realistisk, rasjonell og innse at adaptive preferanser er din beste venn. Med tanke på at du allerede er 27, har barn og allerede har en god del studielån, burde du bruke god til på studievalg. Du bør tenke på slikt som hvor langt studiet er, hvordan det er langt opp osv, med tanke på at du har et lite barn. Et annet poeng er å tenke nøye over om studiet kan gi deg en trygg jobb. Dersom du har noen veldig dårlige karakterer burde du kanskje vurdere å ta disse eksamenene opp dette året. Anonymous poster hash: de08d...f2f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå