Gjest Anonymous Skrevet 26. august 2004 #1 Del Skrevet 26. august 2004 Min eks og jeg eier boligen sammen. Den skal nå selges. Takst er 3 000 000. Eiendommen er kun vurdert av en takstmann. Eiendomsmegler har ikke vært engasjert enda fordi min eksmann synes meglerutgifter er så dyrt (ca 100 000 for annonsering, kontrakt, prospekt og visninger). Et bud på 2 750 000 fra en som bor i nærheten har nå kommet inn. Min eks vil akseptere dette og mener at hvis jeg ikke aksepterer det må jeg dekke tapet hvis vi legger det ut hos megler og får mindre enn 2 850 000 for det. Kan han forlange dette? Jeg ønsker selvsagt å få mest mulig for boligen. Han er rik og kan lett tjene opp 100-200 000 igjen. Jeg derimot har ikke denne muligheten. Boliger i samme strøk selges for opptil 3 650 000. Jeg har derfor tatt kontakt med en megler som skal komme hit på neste uke. Ønsker å avvente en beslutning til etter det. Hvordan stiller det seg juridisk hvis han aksepterer budet og jeg vil avvente 1-2 uker for å være sikker på å få en riktig pris? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. august 2004 #2 Del Skrevet 26. august 2004 Nei, det kan han ike forlange- du har flere muligheter om du går til megler. Noen har det de kaller garanti. Dere betaler ikke om dere ikke får prisen dere forlanger. kontakt megler og be om uforpliktet besøk av han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laban Skrevet 26. august 2004 #3 Del Skrevet 26. august 2004 Dersom dere eier boligen sammen, kan han ikke akseptere et bud på dine vegne. Står dere begge oppført som eiere i grunnboken? Står han oppført alene, kan han selge til naboen og hvis naboen er i god tro, vil dette kjøpet stå seg overfor deg (at du senere vil ha et regresskrav mot ex'en din, er selvsagt, men det kommer til å ta tid og penger og det er uvisst om du vil kunne kompenseres for hva dere kunne ha fått hos megler da dette tross alt er usikkert). Uansett; du har krav på at boligen skal selges gjennom eiendomsmegler jfr ektekapsloven §71 (reglene om tvangssalg)... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. august 2004 #4 Del Skrevet 26. august 2004 Han må ha din godkjenning av salg, såfemt han ikke er oppført som særeier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laban Skrevet 26. august 2004 #5 Del Skrevet 26. august 2004 Han må ha din godkjenning av salg' date=' såfemt han ikke er oppført som særeier.[/quote'] Selvsagt må han ha det, men om han likevel velger å selge (uten å ha rett til det), så kan altså ikke hun forlange at salget skal omgjøres dersom han alene er oppført i grunnboken og kjøper er i god tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. august 2004 #6 Del Skrevet 26. august 2004 Takk for informative svar. Vi er begge oppført i grunnboken og han har ikke særeie. Huset ble kjøpt for felles midler etter nesten 5 års ekteskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. august 2004 #7 Del Skrevet 26. august 2004 Da kan du ta det helt med ro og ike la deg presse til noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 26. august 2004 #8 Del Skrevet 26. august 2004 Det er jo uansett helt uforpliktende å få et anslag fra en eller flere meglere, så får du/dere vurdere senere om en av dem skal får ansvar for slaget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå