Gå til innhold

Hummous

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mmmm... nå lukter det hummous her! Mannen har bløtlagt og kokt kikerter, moset det med sesamfrø, olje, hvitløk og sitron. Og alt jeg trenger å gjøre er å finne frem knekkebrødpakken og nyte! :sikle:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøvde å lage det en gang men det ble ikke særlig godt. Mulig jeg ikke kokte kikertene nok. Hvor møre skal de bli?

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hvor lenge skal kikerter koke? Jeg har kjøpt en pose med tørkede(?)...de er ihvertfall knallharde. Skal de ligge i vann før koking?

Skrevet

De skal ligge i bløt minst 10-12 timer, og så koke en drøy times tid.

Noen som vet hvor lenge ferdigkokte kikerter holder? Har en bolle erter i kjøleskapet som jeg kokte på torsdag - kan de spises eller er de søppel? Noen som vet?

Skrevet

Jeg pleier å bruke bokse-kikerter til hummus, og det synes jeg blir godt. Men jeg har ikke smakt bløtleggings-varianten, og det kan jo hende det er mye bedre?

Gjest Étoile
Skrevet

Jepps, har kastet dem. Fant ut de fristet fint lite når de hadde stått i kjøleskapet så lenge...

Gjest LoisLane
Skrevet

Og for deg som spurte om boks-kikerter vs tørkede: aner ikke om det er forskjell! Vi har bare brukt tørkede i hummous, men bruker ofte boks-kikerter til vanlig middagslaging. Uten at det ligger noe fornuftig grunn bak det valget...

Du kan bruke boks-kikerter, men tørk av dem "belegget" før du bruker dem.

Jeg vil også smake hummus, og har handlet inn ingrediensene! Men hvordan skal det spise? Med knekkebrød, Possum?

Gjest Catwoman
Skrevet

Hummus er nydelig :sikle:

Jeg syns kikerter jeg koker selv smaker mye bedre nn de jeg kjøer på boks, men jeg bruker de også av og til fordi man må jo gjerne planlegge dagen før hvis man skal koke kikerter fordi deskal ligge så lenge i bløt. Dessuten er det mye billigere å kjøpe de tørre.

Jeg peier å koke opp store porjsoner med både kikerter og andre bønner, og fryse ned. For da har jeg akkuat når jeg har lyst på.

Skrevet

Jeg vil også smake hummus, og har handlet inn ingrediensene! Men hvordan skal det spise? Med knekkebrød, Possum?

Du kan spise det som pålegg på brød eller som dipp med grønnsaker. Jeg synes det er spesielt godt på vanlige knekkebrød, enten hommous alene eller med tomater eller agurker på toppen.

Skrevet

Hummus er også supert som tilbehør til middag, f.eks. kylling eller lammekoteletter. :sikle:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...