AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #1 Skrevet 3. mai 2015 Dette burde kanskje bli skrevet i "kropp pg helse", men føler kanskje at flere her har peiling! Har fått påvist PCOS (6mndr. siden) og jeg har noen spørsmål: 1. Er dette noe som bare kommer? 2. Sliter alle med å få barn? 3. Hvis jeg slanker meg (15 kg for mye) og går på Diane i et års tid så hormonene stabiliserer seg, vil jeg bli kvitt PCOS? 4. Jeg har vært gravid to ganger før (2010/2011) første gangen mistet jeg andre gangene tok jeg abort da partner var utro (mye!! - heldige meg). Ble jeg gravid fordi jeg da ikke hadde PCOS da? Kommer sikkert flere spørsmål. Takk for svar Anonymous poster hash: f9d29...1a6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #2 Skrevet 4. mai 2015 Kan prøve å svare på noe 1. Etter det jeg har skjønt er det noe som ofte dukker opp i 20-årsalderen. 2. Alle sliter ikke med å få barn. Mange vet ikke engang at de har diagnosen. Virker som de fleste sliter men... 3. Hvis du slanker deg kan det hjelpe på Pcos'en din. Det og lavkarbo har mange hatt effekt av. Kan ikke noe om Diane (annet enn at jeg vet det er anbefalt for Pcos'ere) 4. Med Pcos har man større sannsynlighet for å abortere. Vanskelig å si om du er blant de heldige som ikke sliter med graviditet eller om du ikke hadde Pcos enda. Det blir vel bare tipping. Jeg er ingen lege, men dette er hva jeg har lest meg fram til. Jeg har Pco og forsøkt å bli gravid i snart ett år Anonymous poster hash: 35423...f20
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #3 Skrevet 5. mai 2015 Kan prøve å svare på noe 1. Etter det jeg har skjønt er det noe som ofte dukker opp i 20-årsalderen. 2. Alle sliter ikke med å få barn. Mange vet ikke engang at de har diagnosen. Virker som de fleste sliter men... 3. Hvis du slanker deg kan det hjelpe på Pcos'en din. Det og lavkarbo har mange hatt effekt av. Kan ikke noe om Diane (annet enn at jeg vet det er anbefalt for Pcos'ere) 4. Med Pcos har man større sannsynlighet for å abortere. Vanskelig å si om du er blant de heldige som ikke sliter med graviditet eller om du ikke hadde Pcos enda. Det blir vel bare tipping. Jeg er ingen lege, men dette er hva jeg har lest meg fram til. Jeg har Pco og forsøkt å bli gravid i snart ett år Anonymous poster hash: 35423...f20 takk for svar, det oppklarte noe! Fler?Anonymous poster hash: f9d29...1a6
Biloba Skrevet 5. mai 2015 #4 Skrevet 5. mai 2015 1. Er dette noe som bare kommer? Ja. Man kan ha det fra tenårene. Jeg fikk det mellom 31 og 35. Å holde vekten normal/nær normal, spise relativt karbohydratredusert og mosjonere er gunstig, og kan normalisere funksjonen hos en del, og begrense symptomer. 2. Sliter alle med å få barn? Nei. 3. Hvis jeg slanker meg (15 kg for mye) og går på Diane i et års tid så hormonene stabiliserer seg, vil jeg bli kvitt PCOS? P-pillen gir en kunstig syklus, den vil bare dempe symptomer mens du bruker den. Vektreduksjon kan hjelpe deg hvis du er 15 kg overvektig, men jeg har aldri hatt bmi over 20 og har pco og infertilitet likevel, så det er ikke garantert. 4. Jeg har vært gravid to ganger før (2010/2011) første gangen mistet jeg andre gangene tok jeg abort da partner var utro (mye!! - heldige meg). Ble jeg gravid fordi jeg da ikke hadde PCOS da? Du kan godt ha hatt sykdommen da også. Mange blir gravide uten tiltak eller lang prøvetid.
Lilla-dings Skrevet 6. mai 2015 #5 Skrevet 6. mai 2015 1. Er dette noe som bare kommer? Jeg har ikke diagnosen, men har alle symtomer bortsett fra cystene. Så egentlig er jeg sikker på at jeg har d. Merket ingenting før jeg var 17 år og gikk uten mens i 1,5 år. Legger også fort på meg av ingenting. 2. Sliter alle med å få barn? Har vært gravid 2 ganger (mistet andre gang), og første graviditet var et uhell mens andre ble til i pp3 (eller pp1 ettersom vi bestemte oss for å gå inn for det to måneder etter prevensjonslutt). 3. Hvis jeg slanker meg (15 kg for mye) og går på Diane i et års tid så hormonene stabiliserer seg, vil jeg bli kvitt PCOS? Du blir ikke kvitt det, men slanking kan forbedre tilstanden. Takket være lavkarbo har jeg en 28-dagers syklus og normal mens. Spiser jeg ikke lavkarbo har jeg sykluser på 5-8 uker. Dessuten hindrer lavkarbo meg å gå opp i vekt. 4. Jeg har vært gravid to ganger før (2010/2011) første gangen mistet jeg andre gangene tok jeg abort da partner var utro (mye!! - heldige meg). Ble jeg gravid fordi jeg da ikke hadde PCOS Du kan bli gravid til tross for pcos, men symptomene forverres ved vektoppgang, så dersom du da var normalvektig er det mulig du ikke merket sykdommen da.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #6 Skrevet 7. mai 2015 Tusen takk for gode svar!😊 Men det jeg lurer på nå; Får man Diane bare for å få normal syklus?! For jeg har jo normal mensensyklus... Takk for svar! Har en lege på sykehuset som bare svarer at alt er normalt... Fint med litt utfyllingAnonymous poster hash: f9d29...1a6
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #7 Skrevet 7. mai 2015 Det er vanskelig å si om du vil ha vanskelig for å få barn. Jeg tenker sånn - du mistet en gang, kanskje pga. PCOS, kanskje bare tilfeldig. Den andre gangen... i hvilken uke tok du abort? Om det var relativt tidlig, så er det jo ikke sikkert kroppen ville klart å "holde på" spiren den gangen heller, er jo mange som mister frem til uke 13, og noen senere enn det også. Så det er jo litt vanskelig å si om det ville gått bra, og om du hadde PCOS da også. Men det beste dere kan gjøre er vel å bare prøve... Er jo en del det klaffer for uten hjelp. Og hvis legen på sykehuset mener at ting er bra, så er vel det et godt utgangspunkt. Han har vel diverse prøvesvar foran seg så... Anonymous poster hash: 7c8e7...0de
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #8 Skrevet 7. mai 2015 Diane hjelper vel først og fremst på for å stabilisere syklus ja. Eller rettere sagt sørge for at man får blødninger med noenlunde jevne mellomrom, i og med at nettopp sjeldne eller helt manglende blødninger (som følge av manglende el) kan være tilfelle hos noen. Uteblivende menstruasjoner kan være problematisk fordi det i ytterste konsekvens kan føre til livmorkreft. Dette er imidlertid veldig, veldig sjeldent, og det er ikke meningen å skremme. Det er rett og slett bare best for kroppen å få "rensket opp" ved hjelp av blødninger av og til. Ellers har nok Diane god effekt når det gjelder å dempe symptomer som kviser og uønsket hårvekst - for noen. Det er nok ingen garantert effekt, og p-piller kan jo alltids bringe med seg bivirkninger også. Dessuten vil jo p-pilllebruk bare hindre en naturlig syklus. Det kan gjøre det vanskeligere å få kroppen igang igjen på egen hånd etterpå, så hvis du planlegger barn i overskuelig framtid kan det være lurt å tenke seg om før du eventuelt begynner på Diane. Når man tilfører kroppen syntetiske hormoner (som p-piller jo er), vil kroppens egen hormonbalanse settes litt ut av spill og overstyres av disse syntetiske hormonene. Det kan gjøre det vanskelig å komme tilbake i gjenge igjen syklusmessig. Det finnes jo masse eksempler på folk som ikke har PCO(S) eller hormonforstyrrelser som også sliter med sykluskrøll lenge etter de har slutta på pilla. Om målet først og fremst er å gå ned i vekt, ville jeg prøvd å gjøre det uten "hjelp" av Diane. Vektnedgang i seg selv kan jo utrette mye, og hvis du allerede har regelmessig syklus trenger du jo ikke nødvendigvis å putte i deg ekstra hormoner for å fikse på det. Har hørt flere snakke om Metformin, et preparat som regulerer insulinet i blodet. Insulinproblematikk kan visst ofte være grunnen til overvekt blant pcos-ere, så kanskje det kan være noe å sjekke ut - altså ta opp med legen. Fant et forum der det står masse, masse (dessverre ganske rotete disponert, men likevel) om pco(s). Kanskje du blir litt klokere av å lese det, selv om det er litt kronglete å komme gjennom hele Sjekk her: http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/8929022-masse-info-om-pcos-pco/. Pco er noe dritt, men det trenger ikke bety evig barnløs, tjukk og skjeggete (håper jeg! ) Lykke til! Anonymous poster hash: 75787...7b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå