AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #1 Skrevet 3. mai 2015 Er i gang med bacheloroppgave i gruppe med én annen person. Vi er godt over halvveis på tid, men langt i fra halvveis på selve oppgaven. Fra starten av har det igrunn gått dårlig. I starten var det forseintkomminger uten å gi beskjed og dårlig forberedt eller ikke forberedt i det hele tatt til gruppemøter. Avtaler om å komme med forslag til problemstillinger, oppsett, innhold osv ble ikke holdt, med unnskyldninger som "fikk det ikke til" eller "jeg har det samme som deg" uten at jeg har fått sett at han faktisk hadde gjort noe. Praktisk arbeid ifb med oppgaven ble gjennomført den første uken uten problemer. Så starten den teoretiske delen som skal bestå av fem deler, som skal sendes inn hver for seg fortløpende. Den første delen er størst og vi delte først halvparten mellom oss (altså 1/4 hver) med frist på fire uker for hele denne delen, resten skulle deles opp når vi var ferdig med det vi allerede hadde delt opp. Herfra jobbet vi individuelt og kommuniserer via mail, og deler det som er ferdig med hverandre med en gang. Etter en uke spurte jeg han hvordan han lå an og han hadde da kun en liten del igjen. Jeg ble ferdig med min del kort tid etter dette. På spørsmål om hvordan han ligger an etter dette får jeg flere ganger aldri noe svar. Etter to uker uten svar, starter jeg selv på de resterende delene selv om vi egentlig skulle dele dette. Dagen før første del skal sendes inn får jeg hans arbeid, som er preget av mye direkte avskriving, noe av det med endringer der et par ord er snudd om på sammenlignet med hva som står i kildene hans. Og mye av det er puttet inn i google translate og kopiert direkte derfra, og har dermed elendig språk (han er norsk og har norsk som morsmål), og veldig mye av det har lavt nivå i forhold til det pensumet vi har hatt. Det ender opp med at han skriver om en del av det og jeg skriver om resten. Noen dager over fristen kan vi endelig sende inn denne delen, hvor jeg har gjort omtrent 3/4, og omgjort på en stor del av hans fjerdedel. Det er tydelig gjennom arbeidet med denne delen at han ikke har satt seg inn i eller har forståelse for hva resten av oppgaven skal inneholde. Etter dette sa jeg i fra ordentlig om at jeg forventer at han legger inn litt større innsats fremover. Men tiden etter dette har vært preget av at han ikke holder det han lover i forhold til frister, feks en dag hvor vi har avtalt å ferdigstille ene delen sammen, slutter han plutselig å svare og jeg innser etterhvert at det aldri har vært hans plan å bli ferdig denne dagen selv om vi avtalte dette sammen. Dette skjer flere ganger, han sier ja til å gjøre noe og til når dette skal være ferdig, men det skjer aldri. Greit at det kan komme noe i veien, men da vil jeg i det minste ha beskjed, slik at jeg ikke sitter å stresser med oppgaven flere dager for å bli ferdig som avtalt, når han tydeligvis ikke har samme plan. Kommunikasjonen er rett og slett elendig. Jeg har satt meg inn i oppgaven og har klart for meg hva den skal inneholde fra starten av, men når jeg snakker med han om innholdet så aner ikke han jeg snakker om. Og torsdag denne uken gikk vi igjen over en av våre frister for å sende inn neste del. Jeg begynner å bli så lei, sliten og stresset over dette gruppearbeidet at jeg vurderer å kontakte veileder. Nå ble sikkert dette veldig langt, men er det noen som har vært i samme situasjon som har innspill til hvordan dere ville gått frem her? Jeg ønsker å avslutte samarbeidet mellom oss og ferdigstille oppgaven hver for oss, men i og med at bacheloroppgaven skal være gruppearbeid antar jeg at dette ikke går. I tillegg er evne til samarbeid en del av det som skal vurderes, så er redd for at det slår negativt ut for meg om jeg tar det opp med veileder, men det er jo ikke jeg som ikke evner å samarbeide. Jeg orker ikke gjøre 90 % av oppgaven for han mens han ser på denne tiden som fri og er ute å gjør alt mulig annet. Begynner å bli stresset nå for at vi ikke skal rekke innleveringen... Anonymous poster hash: d8543...523
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #2 Skrevet 4. mai 2015 Har dere ikke en veileder på skolen eller en lærer som har et hovedansvar? Du skulle tatt kontakt med skolen for lenge siden og lagt frem problemet! Anonymous poster hash: f5b20...3df
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #3 Skrevet 4. mai 2015 Dette høres fryktelig slitsomt ut. Jeg var nettopp gjennom noe lignende selv, der begge de to jeg arbeidet sammen med konstant var for sene (alt fra ett kvarter til to timer) eller plutselig måtte avlyse. Jeg er ferdig med gruppearbeidet nå, men angrer på at jeg ikke sa fra til vår foreleser. Jeg synes du burde ta det opp med din veileder! Det er ikke slik det skal være. Hadde det vært i arbeidslivet ville man vel sagt fra? Anonymous poster hash: 02795...eae
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #4 Skrevet 4. mai 2015 Si i fra! Gratispasasjerer er det verste som finnes!! Lykke til Anonymous poster hash: b74a0...dfa 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #5 Skrevet 4. mai 2015 Hovedgrunnen til at jeg ikke har tatt kontakt med veileder enda er at han egentlig har blitt en veldig god venn av meg iløpet av studiet og han takler kritikk veldig dårlig, så ser for meg at det blir et voldsomt oppstyr om veilederen blir blandet inn. I helgen sa jeg ifra til han igjen at samarbeidet må bedres fremover. Tar kontakt med veileder om det ikke bedrer seg denne gangen heller. Er så lei av hele oppgaven nå at jeg i går vurderte å bare drite i hele oppgaven og la det gå som det går og ta den på nytt neste år, men er heldigvis på bedre tanker i dag Anonymous poster hash: d8543...523
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #6 Skrevet 4. mai 2015 Hovedgrunnen til at jeg ikke har tatt kontakt med veileder enda er at han egentlig har blitt en veldig god venn av meg iløpet av studiet og han takler kritikk veldig dårlig, så ser for meg at det blir et voldsomt oppstyr om veilederen blir blandet inn. I helgen sa jeg ifra til han igjen at samarbeidet må bedres fremover. Tar kontakt med veileder om det ikke bedrer seg denne gangen heller. Er så lei av hele oppgaven nå at jeg i går vurderte å bare drite i hele oppgaven og la det gå som det går og ta den på nytt neste år, men er heldigvis på bedre tanker i dag Anonymous poster hash: d8543...523 Hva er oddsene for at han nå plutselig tar seg sammen? Det har ikke fått konsekvenser for ham tidligere, så han tror nok ikke det skjer noe nå heller. Jeg går dessuten ut i fra at dere skal levere om 1-2 måneder? Da har du faktisk ikke tid til å vente på at han skal våkne. Du må ta ansvar for deg selv. Om vennskapet blir ødelagt så får det så være. Mest sannsynlig så ser du ham ikke igjen når skolen er ferdig uansett. Anonymous poster hash: f5b20...3df 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #7 Skrevet 4. mai 2015 Hadde aldri funnet på å gamble med bacheloroppgaven min sånn som du gjør. Nå har dette mennesket fått flere sjanser på å ræva opp av sofaen, og han har så langt gjort fint lite, og vi vet alle at han neppe kommer til å yte MER i fremtiden. Og i tillegg begynner det å haste med oppgaven. Jeg hadde sagt ifra til veileder for lenge siden dersom det var jeg som hadde havnet på gruppe med et sånt tafatt, patetisk nek som ikke gjorde jobben sin. Husk at dette skinner over på deg også, og det drar garantert ned karakteren deres når dere leverer ting for sent gang på gang.. Kommer ikke på tale at jeg skal gjøre en hel gruppeoppgave alene mens noen andre får samme resultat ved å være gratispassasjer. Da synes jeg heller det er på sin plass at de får den tvilsomme æren av å få lov å prøve igjen neste vår mens vi andre er ferdige med bacheloren og har gått videre Gode venner risikerer ikke andres bacheloroppgave slik dette mennesket gjør. Det er faktisk 1 år til neste gang dere kan prøve på nytt - og hva skal du livnære deg på frem til det? Lånekassa gir ikke lån og stipend til samme studiepoengene 2 ganger, og jeg tror det blir passe pinlig å måtte innrømme for familie og venner at grunnen til at du bruker et helt år ekstra på å skrive den oppgaven er fordi du var for dumsnill og aksepterende overfor gruppepartneren din.. Og dersom du tar utdanning ved en høyskole eller et universitet og 'ikke takler kritikk' har du kanskje ikke så mye der å gjøre i utgangspunktet. Spesielt hvis du i tillegg er vant til ikke å måtte yte for at det skal bli gode resultater. Du er selv aaaaaalt for snill, og så naiv at det nesten er pinlig. Og om du ikke melder fra til veileder blir du dratt med ned på det synkende skipet, men for all del.. Anonymous poster hash: 8709a...fd5 5
Gjest O.G. Skrevet 4. mai 2015 #8 Skrevet 4. mai 2015 Det her må du ta tak i nu. Kontakt mentoren du har og forklar situasjonen. Begyn deretter (uansett) og skrive på noe som du kan levere for deg selv.
PrincessConsuela Skrevet 4. mai 2015 #9 Skrevet 4. mai 2015 Snakk med veileder NÅ! Det finnes alltid en løsning. Ville også snakket alvorlig med din bachelorpartner, altså ikke noe "vennesnakk" - det er konsekvenser for dårlig (sam)arbeid.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #10 Skrevet 4. mai 2015 Se om dere kan sitte sammen i lesesalen og skrive, mellom klokken 09:00 og 13:00 hver dag feks Sannsynligvis ikke opptimalt for noen av dere, men høres ut som din sammarbeidspartner mangler evnen til å strukturere seg selv. Hadde skrevet som om jeg måtte skrevet hele alene fra nå. Kjipt med ekstraarbeid men enda kjipere å ikke få levert. Og ta en prat med veileder. Og lykke til. Anonymous poster hash: 4e24c...865 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #11 Skrevet 4. mai 2015 Hvilke studier er det man må samarbeide slik på? (Så jeg vet hva jeg skal unngå i fremtiden) Jeg trodde bachelor, master og høyere utdannelse generelt var noe man gjorde alene? Det verste jeg vet er gruppearbeid og samarbeid. Anonymous poster hash: 1b132...2c6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #12 Skrevet 4. mai 2015 Dette er grunnen til at jeg stort sett hater gruppeoppgaver. Når folk gjør det de skal gjøre så er resten ikke så nøye, men når folk bare henger seg på lasset så blir det noe helt annet. Leverte nylig en gruppeoppgave på 40 sider der 80% var produsert av meg, og de resterende 20% av de andre FEM gruppemedlemmene... Jeg merket det jeg hadde skrevet i gult, printet det, tok det med til faglærer og sa at dette ikke var greit. Gjett hvilke 5 i klassen som måtte gjøre hele dritten om igjen. Ble upopulær som faen men ærlig talt. Og dette var ikke en gang en hovedoppgave, så si i fra til faglærer TS! Det handler jo om fremtiden din! Anonymous poster hash: 57fb6...2ee 5
Atrix Skrevet 4. mai 2015 #13 Skrevet 4. mai 2015 Jeg syntes du skal fokusere på å samarbeide bedre med denne personen. Tenk litt på hvordan du selv har oppført deg underveis kan ha påvirket motivasjonen hans, og kanskje viktigere tenk på hvordan du fremover kan få han mer motivert? Dere er et team, og det er ikke meningen at dere skal bidra likt overalt; det er meningen at dere skal utfylle hverandre som lag. Er du bedre enn han på et område, dekker du kanskje den delen, mens han tar noe annet. Å fullføre individuelt er en tap/tap situasjon, siden dere da begge vil få mer å gjøre og i tillegg mister muligheten til å bli bedre sammen. Dette gjelder nesten uansett hvor lite du greier å få han til å bidra med fremover. Alt han bidrar med, vil nemlig du slippe å gjøre, uansett om han gjør mindre enn deg.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #14 Skrevet 4. mai 2015 Ta kontakt med veileder! Nå kan jeg ikke snakke for andre steder enn der jeg selv studerer, men her ville sånne situasjoner ha ført til at man får delt vurdering på oppgaven. Til anonym bruker 2c6: Det varierer fra skole til skole og studie til studie. Jeg går nå ingeniør, og vi kan være fra 1-4 på bacheloroppgaven. Anonymous poster hash: 9631f...490
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #15 Skrevet 4. mai 2015 Det er grunnen til at jeg skrev bacheloroppgaven alene. Du må kontakte veileder og forklare problemet, at du har forsøkt å løse det med han flere ganger tidligere, men at det ikke har ført frem. Be om å ferdigstille noe alene, kanskje? Vennskapet må gå begge veier, og han har jo ikke akkurat bidratt. Dette er grunnen til at man ikke bør blande privat (vennerk) og profesjonelt (studier/yrkesliv).Anonymous poster hash: d7bb7...5e4 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #16 Skrevet 27. oktober 2015 Hvordan gikk det?? Anonymous poster hash: 1e026...d66
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #17 Skrevet 25. mars 2017 På 4. mai 2015 den 20.46, AnonymBruker skrev: Hvilke studier er det man må samarbeide slik på? (Så jeg vet hva jeg skal unngå i fremtiden) Jeg trodde bachelor, master og høyere utdannelse generelt var noe man gjorde alene? Det verste jeg vet er gruppearbeid og samarbeid. Anonymous poster hash: 1b132...2c6 Nå nei, da tar du feil. Jeg tar en master nå, og det er gruppearbeid i HVER modul (alle 6) utenom selve masteroppgaven som er til slutt. Jeg HATER det. Anonymkode: 9af0d...02d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå