AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #1 Skrevet 3. mai 2015 Jeg begynte med et fullkroppsprogram for ca. 2 måneder siden. De første ukene tok jeg knebøy i smith-maskin, og fikk god kontakt med både rumpe og lår. Så gikk jeg over til vanlige knebøy, og får ikke like god kontakt der. Jeg blir fysisk sliten, pusten går opp osv, OG det er tungt - men jeg får ikke kontakt med musklene på samme måte. Får så og si ingen kontakt. Så kan det være en ide og gå over til smith-maskin igjen? Tar også bulgarske utfall etter knebøyen.. Eller skal jeg fortsette med vanlig uten å få noe særlig kontakt? Anonymous poster hash: b4758...0b9
Safiye Skrevet 3. mai 2015 #2 Skrevet 3. mai 2015 Det er jo meningen at knebøy skal være tungt og slitsomt? Jeg syntes ikke knebøy med smith er noe god ide, du ødelegger mye av den naturlige bevegelsen og trener ikke balanse på samme måte. Regner med at du mener knebøy med stang når du sier "vanlig knebøy": det kan hende teknikken ikke er helt inne mtp. at du ikke kjenner så mye, men jeg tror du kommer til å kjenne det mer etterhvert som du blir vandt til øvelsen uten at stangen er låst.
Gjest Gjest_Idja Skrevet 3. mai 2015 #3 Skrevet 3. mai 2015 Pleier du å gjøre øvelser for å aktivere rumpa? Prøv å google det (aktivere rumpa knebøy). Og er teknikken din riktig?
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #4 Skrevet 3. mai 2015 Det er jo meningen at knebøy skal være tungt og slitsomt? Jeg syntes ikke knebøy med smith er noe god ide, du ødelegger mye av den naturlige bevegelsen og trener ikke balanse på samme måte. Regner med at du mener knebøy med stang når du sier "vanlig knebøy": det kan hende teknikken ikke er helt inne mtp. at du ikke kjenner så mye, men jeg tror du kommer til å kjenne det mer etterhvert som du blir vandt til øvelsen uten at stangen er låst. Ja, vet jo at det er meninga! Syntes bare det er rart jeg blir sliten, selv om jeg ikke får kontakt! Mener knebøy med stang ja. Mulig teknikken ikke er inne, men har jo holdt på i 1,5 mnd, mens i smithmaskinen holdt jeg bare på i 2 uker og kjente det godt fra dag en.. Føler jeg gjør slik jeg skal (har speil både foran og på siden av meg). Bryr meg ikke så mye om å trene balansen. Vet jo man bruker flere muskler under knebøy med stang, men dekker alle kroppsdeler med programmet mitt. Har kun knebøy og bulgarsk utfall til rumpe/lår, og er jo dumt om den ene øvelsen ikke fungerer. Spørsmålet mitt er bare om resultatet kan bli bra i smithmaskin (utseendemessig) eller om jeg skal bytte ut knebøy helt mot en annen øvelse for rumpe/lår? Pleier du å gjøre øvelser for å aktivere rumpa? Prøv å google det (aktivere rumpa knebøy). Og er teknikken din riktig? Det tror jeg ikke at jeg gjør nei. Skal google og sjekke det ut! Vet ikke om den er riktig, men har sett på utallige youtube-videoer med riktig teknikk, og følger alle rådene til punkt og prikke! Anonymous poster hash: b4758...0b9
Gjest Gjest_Idja Skrevet 3. mai 2015 #5 Skrevet 3. mai 2015 Ja, vet jo at det er meninga! Syntes bare det er rart jeg blir sliten, selv om jeg ikke får kontakt! Mener knebøy med stang ja. Mulig teknikken ikke er inne, men har jo holdt på i 1,5 mnd, mens i smithmaskinen holdt jeg bare på i 2 uker og kjente det godt fra dag en.. Føler jeg gjør slik jeg skal (har speil både foran og på siden av meg). Bryr meg ikke så mye om å trene balansen. Vet jo man bruker flere muskler under knebøy med stang, men dekker alle kroppsdeler med programmet mitt. Har kun knebøy og bulgarsk utfall til rumpe/lår, og er jo dumt om den ene øvelsen ikke fungerer. Spørsmålet mitt er bare om resultatet kan bli bra i smithmaskin (utseendemessig) eller om jeg skal bytte ut knebøy helt mot en annen øvelse for rumpe/lår? Det tror jeg ikke at jeg gjør nei. Skal google og sjekke det ut! Vet ikke om den er riktig, men har sett på utallige youtube-videoer med riktig teknikk, og følger alle rådene til punkt og prikke! Anonymous poster hash: b4758...0b9 Knebøy er vanskelig, og med mindre du filmer deg selv eller får en ekspert til å vurdere teknikken er det umulig å vite om du gjør det rett. Men prøv aktiveringsøvelser en stund som en del av oppvarmingen. Husk også å knipe rumpa!
Supraspinatus Skrevet 3. mai 2015 #6 Skrevet 3. mai 2015 Hva er egentlig "kontakt med musklene", og hvorfor skulle det spille noen rolle? Blir du en nudel med en gang du tar knebøy? Så lenge du går ned i full dybde og opp i balanse så har jo du gjort det du skal? Og når vi er inne på det. Knebøy aktiverer ikke de store setemusklene så veldig mye. Da er utfall-øvelser bedre. Knebøy er primært en øvelse for framside lår, og noe bakside lår.
Safiye Skrevet 3. mai 2015 #7 Skrevet 3. mai 2015 Ja, vet jo at det er meninga! Syntes bare det er rart jeg blir sliten, selv om jeg ikke får kontakt! Mener knebøy med stang ja. Mulig teknikken ikke er inne, men har jo holdt på i 1,5 mnd, mens i smithmaskinen holdt jeg bare på i 2 uker og kjente det godt fra dag en.. Føler jeg gjør slik jeg skal (har speil både foran og på siden av meg). Bryr meg ikke så mye om å trene balansen. Vet jo man bruker flere muskler under knebøy med stang, men dekker alle kroppsdeler med programmet mitt. Har kun knebøy og bulgarsk utfall til rumpe/lår, og er jo dumt om den ene øvelsen ikke fungerer. Spørsmålet mitt er bare om resultatet kan bli bra i smithmaskin (utseendemessig) eller om jeg skal bytte ut knebøy helt mot en annen øvelse for rumpe/lår? Anonymous poster hash: b4758...0b9 Kjente nesten at jeg måtte le litt da jeg leste dette. Knebøy er jo tross alt en baseøvelse, så det at du ikke kjenner like godt i rumpe og lår med vanlig stang er nok fordi det krever mer av de andre musklene også. Du kan eventuelt senke vekten på stangen og se om det hjelper. Ikke bruk alt for mye krefter til å se deg selv i speilet/ene når du gjør øvelsen. Jeg syntes ikke at du bør bytte ut knebøy med vanlig stang helt enda. Muskelen jobber nok fortsatt selv om du ikke føler det. Og som ^ skriver, skvis rumpa på toppen, og det ^ skriver om å få en annen til å se på teknikken din høres også veldig fornuftig ut. Hvis du velger å droppe knebøy, kan du eventuelt prøve glute bridge (gjerne med beina på en benk) eller hip thrust. Disse øvelsene tar litt mer bak på rumpa. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #8 Skrevet 3. mai 2015 personlig har jeg kuttet ut tunge knebøy da kroppen min ikke responderer slik jeg ønsker, samtidig som jeg ikke får den muskelkontakten som er meningen jeg skal få. kan teknikken, og har kjørt bøyen riktig i mange år. men tidligere skader har blusset opp, og til slutt fant jeg ut at jeg bare måtte kutte bøyen med stanga, delvis. det jeg gjør nå eg å varme opp med stanga 20 kgx1, 30 kgx3, så går jeg over i smith og får skikkelig kontakt med tyngre vekter. poenget er at vi har alle ulike anatomi, dermer må vi selv finne ut hva som passer best for oss, det finnes ingen fasitsvar på alt Anonymous poster hash: 6628b...e3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå