Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forrige uke var jeg i møte med banken i forbindelse med en lånesøknad jeg hadde sendt inn. Banken hørtes posetiv ut og det hørtes ut som jeg kunne få lån på 2,5 millioner, men skulle få svar i morgen. Nå har det seg sånn at idag var jeg på visning på drømmeleiligheten og har veldig lyst til å hive meg på budrunden på tirsdag.

Det jeg lurer på er om det er mulig å være med på budrunden visst jeg ikke får det finansieringsbeviset imorgen? Er det eventuelt andre muligheter?

Vet jeg har mulighet til å betjene et lån på opptil 2,5.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Bud er bindende, hadde ikke risikert å delta på en budrunde selv, hvis finansieringen ikke var helt i orden. Hvis banken plutselig ikke gir deg lån likevel, og du har vunnet budrunden, kan det jo bli et "lite" problem.

Budrunden starter på tirsdag?

Endret av nordlending
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er vel nødt til å opplyse om at du enda ikke har finansieringsbevis. Dersom du da får det høyeste budet er det tvilsomt at selger aksepterer et bud som er gitt uten bevis.

Anonymous poster hash: ca629...e34
  • Liker 1
Skrevet

Bud er bindende, hadde ikke risikert å delta på en budrunde selv, hvis finansieringen ikke var helt i orden. Hvis banken plutselig ikke gir deg lån likevel, og du har vunnet budrunden, kan det jo bli et "lite" problem.

Budrunden starter på tirsdag?

Ja den starter på tirsdag.

Skrevet

Jeg trodde du kunne legge inn bud med forbehold om finansiering.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ja den starter på tirsdag.

Okei. Har den en minimumsvarighet? Når jeg var i budrunde selv måtte budrunden gå til tidligst kl. 12.00 dagen etter visning. Starter den tirsdag, og varer tidligst til onsdag f.eks, går det jo greit om du får det på tirsdag :)

Glemte at man kan ta forbehold når man byr, som Tabris over her sier. Leste noe om tull med forbehold en gang, så er jo selvsagt sikrere å ha beviset da...

Endret av nordlending
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke problemstillingen. Dersom du ikke får bekreftet finansiering så får du jo heller ikke lån? Det er vel problemet.............................................

Anonymous poster hash: a96cb...61b
  • Liker 3
Skrevet

Jeg forstår ikke problemstillingen. Dersom du ikke får bekreftet finansiering så får du jo heller ikke lån? Det er vel problemet.............................................

Vet jo at jeg har nok egenkapital og har inntekt som kan betjene et lån, så VET jo at jeg får lån i en eller annen bank. Det jeg ikke vet er om hva akkurat denne banken tenker.

Skrevet

Okei. Har den en minimumsvarighet? Når jeg var i budrunde selv måtte budrunden gå til tidligst kl. 12.00 dagen etter visning. Starter den tirsdag, og varer tidligst til onsdag f.eks, går det jo greit om du får det på tirsdag :)

Glemte at man kan ta forbehold når man byr, som Tabris over her sier. Leste noe om tull med forbehold en gang, så er jo selvsagt sikrere å ha beviset da...

Hmm okei. Siste visning er imorgen, så da avsluttes vel budrunden klokken tolv tirsdag da?

AnonymBruker
Skrevet

Vet jo at jeg har nok egenkapital og har inntekt som kan betjene et lån, så VET jo at jeg får lån i en eller annen bank. Det jeg ikke vet er om hva akkurat denne banken tenker.

Rart at én bank skal si nei og en annen bank skal si ja, dersom du har en slik knallgod sikkerhet. Uansett, dette er vel grunnen for at det anbefales å ha finansering og alt det formelle i orden før man begynner å gå på visning og budrunder er aktuelt.

AnonymBruker
Skrevet

Hmm okei. Siste visning er imorgen, så da avsluttes vel budrunden klokken tolv tirsdag da?

Budrunden går så lenge det er nødvendig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde du kunne legge inn bud med forbehold om finansiering.

Det er fullt mulig. Men problemet er at meglere vil anbefale selger å ikke akseptere et slikt bud. Fordi, dersom den uten finasieringen i orden har høyeste bud, og ikke finasiering til å kjøpe til budet vedkommende har lagt inn, så får selger og kjøper mange problemer.

Selger får ikke solgt, må igjennom nye runder med visning og bud, med mindre de kan hanke inn budet under og få han til å kjøpe. Videre kan selger saksøke den budgiveren med det høyeste budet for alle sine tap.

Så dette er å gamble med finansieringen. Alle bud er bindende, uten angremuligheter.

Anonymous poster hash: deb49...b17

• Liker 2
Skrevet

Du kan legge inn bud, men hvis du ikke får finansieringsbeviset så er du i trøbbel. Alle bud er bindene, og det kommer til å koste deg om du vinner budrunden uten å ha penger.

AnonymBruker
Skrevet

Budrunden går så lenge det er nødvendig. Anonymous poster hash: a96cb...61b

Sammen med bud skal/bør det settes en tidsfrist for hvor lenge budgiver lar budet stå.

Vil selger selge til en budgiver, så må selger akseptere budgivers bud før tidsfristen går ut. Hvis selger ikke aksepterer et bud, og tidsfristen går ut, så må budrunden begynne på nytt, med nytt bud og ny tidsfrist.

AnonymBruker
Skrevet

Sammen med bud skal/bør det settes en tidsfrist for hvor lenge budgiver lar budet stå.

Vil selger selge til en budgiver, så må selger akseptere budgivers bud før tidsfristen går ut. Hvis selger ikke aksepterer et bud, og tidsfristen går ut, så må budrunden begynne på nytt, med nytt bud og ny tidsfrist.

Det er vel et definisjonsspørsmål om budrunden i et eksempel som du nevner begynner på nytt eller ikke... Uansett, poenget mitt var at en budrunde ikke avsluttes klokken 12:00, men på det tidspunkt kjøper og selger er enige.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du/dere har over 400 000 i egenkapital og over 700 000 i bruttoinntekt vil dette normalt gå bra,

Har dere mindre inntekt KAN det bli problemer, og dere må gjøre det klart for megler at dere tar forbehold om finansiering.

Det høres uansett ut som at du vil få svar fra banken i tide,

Har du prøvd å få finansieringsbevis online, fra f.eks. Skandiabanken? Svar med en gang.

Anonymous poster hash: 5d475...991
AnonymBruker
Skrevet

Forrige uke var jeg i møte med banken i forbindelse med en lånesøknad jeg hadde sendt inn. Banken hørtes posetiv ut og det hørtes ut som jeg kunne få lån på 2,5 millioner, men skulle få svar i morgen. Nå har det seg sånn at idag var jeg på visning på drømmeleiligheten og har veldig lyst til å hive meg på budrunden på tirsdag.

Det jeg lurer på er om det er mulig å være med på budrunden visst jeg ikke får det finansieringsbeviset imorgen? Er det eventuelt andre muligheter?

Vet jeg har mulighet til å betjene et lån på opptil 2,5.

Hvis du skal få svar i morgen, har du jo finansieringsbevis på tirsdag. Det er ikke noe du skal vise til megler. Det er noe du selv har for å vite hvor høyt du kan gå. Hva den summen er, bør aldri megler få vite. Megler ringer og sjekker med banken når en budrunde nærmer seg mål.

Ellers skjønner jeg det er lett å drømme seg bort i de fleste leilighetene du ser, bare husk at det aldri er kun en fantastisk mulighet. Kjøp med hodet også, ikke bare hjertet :)

Anonymous poster hash: 2391f...7aa

AnonymBruker
Skrevet

Det er fullt mulig. Men problemet er at meglere vil anbefale selger å ikke akseptere et slikt bud. Fordi, dersom den uten finasieringen i orden har høyeste bud, og ikke finasiering til å kjøpe til budet vedkommende har lagt inn, så får selger og kjøper mange problemer.

Selger får ikke solgt, må igjennom nye runder med visning og bud, med mindre de kan hanke inn budet under og få han til å kjøpe. Videre kan selger saksøke den budgiveren med det høyeste budet for alle sine tap.

Så dette er å gamble med finansieringen. Alle bud er bindende, uten angremuligheter.

Så lenge kjøper har lagt inn bud med forbehold om finansiering kan ikke selger "saksøke" kjøper. Om selger velger å godta et bud med forbehold om finansiering gjøres det på egen risiko. Om kjøper da ikke får finansiering er selger som må bære tapet. Man kan legge inn så mange forbehold man vil, men det er opp til selger å godta. Det anbefales ikke å godta slike bud.

Anonymous poster hash: 9cb0d...f9e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...