lillsunshine Skrevet 3. mai 2015 #1 Skrevet 3. mai 2015 (endret) Hei. Jeg har diagnosen ulcerøs kolitt. Det er en kronisk tarmsykdom som går i aktive og passive perioder. Uansett er det betegnet som en autoimmun sykdom, altså at immunforsvaret angriper sine egne celler i tarmsystemet. Jeg var nettopp blitt 20 år da jeg fikk diagnosen, og som fersk student og uvitende om forsikring og diverse (For jo, jeg hadde jo hørt at jeg var forsikret gjennom foreldrene mine til jeg ble 21 år) tegnet jeg meg ikke en forsikring før jeg fikk diagnosen. Jeg ser i ettertid at jeg skulle forsikret meg før jeg fikk diagnosen, men gjort er gjort. Etter dette valgte jeg å søke om uføreforsikring hos Gjensidige og fikk utrolig nok tegnet en forsikring med forsikringspremie på 80 000 kr i året. På en betingelse: At dersom jeg ble ufør som følge av sykdommen min, ville jeg ikke få utbetalt summen. Denne forsikringspremien skulle jeg betale omtrent 400 kr i måneden for. Jeg synest det var en drøy sum for en premie jeg kan risikere å ikke få utbetalt. Forsikringen ble avsluttet da jeg gikk over til en ny, meningen var at jeg skulle sende inn søknad på ny der, men jeg har vært så usikker på om det er vits grunnet sykdommen min. Problemet er jo at en rekke andre sykdommer nettopp kan knyttes til som følge av min kroniske sykdom. Ikke sjeldent har jeg lest at "denne sykdommen kan ofte seest en sammenheng med pasienter som har en autoimmun sykdom". Da snakker vi også om en rekke kreftsykdommer. Det jeg lurer på er hvor "sleipe" forsikringsselskapene er og hvor mye "bevis" det må foreligge før de mener det er en sammenheng mellom en annen sykdom og kroniske sykdommer. Jeg sitter nemlig med en følelse at det ikke skal så mye til før de selv ser sammenhenger. Lurer på om noen her har samme diagnose eller lignende diagnoser, som forsikret seg etter diagnose? Noen som har kommet ut for å trenge uføreforsikringen grunnet en annen sykdom, men har blitt avslått grunnet at det ligger en autoimmun sykdom til grunn? Eller bare noen som har peiling? Er det vits å betale 400 kr i måneden (som er mye for en student) når man sitter med en sånn diagnose? Kan nevnes at siden jeg er student, har jeg ingen fast jobb heller, kun sommervikar. Dvs., at jeg ikke har så mange rettigheter om jeg blir ufør som student. Takk på forhånd for svar. Endret 3. mai 2015 av lillsunshine
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #2 Skrevet 3. mai 2015 Du må være forberedt på at forsikringsselskapet vil gjøre alt for å slippe å betale ut noe. Jeg ville ringt det aktuelle selskapet og spurt. Jeg er selv kronisk syk og har ingen forsikring... hurra, angrer ikke nå i det hele tatt... Anonymous poster hash: 8066c...345
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #3 Skrevet 3. mai 2015 Det hadde jeg ikke giddet. De kommer til å finne en unnskyldning uansett. Sparer du 400kr hver måned sitter du jo igjen med nesten 5000 hvert år. Anonymous poster hash: 809a1...eaf 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #4 Skrevet 3. mai 2015 De kommer til å vri seg unna med følgesykdommer, relatert til, grunnet av allerede diagnose ved forsikrings-inngåelse. Det er slikt man hører om forsikringsselskapene, at de vrir seg unna om de kan. Anonymous poster hash: bfdc2...1fc 3
lillsunshine Skrevet 3. mai 2015 Forfatter #5 Skrevet 3. mai 2015 Takk for svar! Det var egentlig det jeg frykter... At de vil prøve å få det til å relateres som en følgesykdom nesten uansett hva det er. Siden det er en såpass diffus sykdom. I brevet jeg fikk fra Gjensidige la de veldig vekt på at sykdommen min er en autoimmun sykdom, selv om autoimmunitetet strengt tatt er knyttet til tarmene. Da er det vel egentlig ikke særlig vits for meg å uføreforsikre meg nei :/
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #6 Skrevet 3. mai 2015 Takk for svar! Det var egentlig det jeg frykter... At de vil prøve å få det til å relateres som en følgesykdom nesten uansett hva det er. Siden det er en såpass diffus sykdom. I brevet jeg fikk fra Gjensidige la de veldig vekt på at sykdommen min er en autoimmun sykdom, selv om autoimmunitetet strengt tatt er knyttet til tarmene. Da er det vel egentlig ikke særlig vits for meg å uføreforsikre meg nei :/ Jeg ville ikke konkludert etter bare tre svar fra KG. Det er tross alt en ganske viktig beslutning. Tenk om du blir ufør pga en psykisk lidelse eller en ulykke for eks. Det kan de ikke relatere til en autoimmun sykdom. Jeg ville rådført meg med en advokat som kan trygderett før jeg hadde sagt opp en så viktig forsikring.Anonymous poster hash: 67106...d0b 1
lillsunshine Skrevet 3. mai 2015 Forfatter #7 Skrevet 3. mai 2015 (endret) Jeg ville ikke konkludert etter bare tre svar fra KG. Det er tross alt en ganske viktig beslutning. Tenk om du blir ufør pga en psykisk lidelse eller en ulykke for eks. Det kan de ikke relatere til en autoimmun sykdom. Jeg ville rådført meg med en advokat som kan trygderett før jeg hadde sagt opp en så viktig forsikring.Anonymous poster hash: 67106...d0b Det er sant, i det tilfellet er det jo lurt å ha en forsikring.... men for alt jeg vet klarer de å knytte en psykisk lidelse til sykdommen min. Å rådføre meg med en advokat høres dyrt ut. Som jeg presiserte. Jeg er student....Forsikringen er forresten sagt opp for lenge siden. Den ble sagt opp fordi jeg gikk over til en studentforsikrig, meningen var å søke om uføre der også, men jeg har ikke fått somlet meg til å gjøre det enda. Endret 3. mai 2015 av lillsunshine
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #8 Skrevet 3. mai 2015 Jeg var telefonisk i kontakt med et forsikringselskap for få år siden og da fikk jeg beskjed om at det ikke var lett. Jeg gadd ikke å prøve. Har Lupus. Anonymous poster hash: 697b3...f8f
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #9 Skrevet 3. mai 2015 Det er sant, i det tilfellet er det jo lurt å ha en forsikring.... men for alt jeg vet klarer de å knytte en psykisk lidelse til sykdommen min. Å rådføre meg med en advokat høres dyrt ut. Som jeg presiserte. Jeg er student.... Man kan få gratis juridisk rådgiving av for eks Jussbuss. Man kan også stille et spørsmål til advokatene på Lommelegen for ca 250 kr. Har selv stilt spørsmål til dem med stor nytte. Jeg ville rådet deg til å ha forsikringen inntil du har snakket med som virkelig kan noe om dette. Det er komplisert juridisk farvann. Jeg ble selv ufør, og hadde ikke forsikring. Gjett om jeg angrer. Anonymous poster hash: 67106...d0b
lillsunshine Skrevet 3. mai 2015 Forfatter #10 Skrevet 3. mai 2015 Jeg var telefonisk i kontakt med et forsikringselskap for få år siden og da fikk jeg beskjed om at det ikke var lett. Jeg gadd ikke å prøve. Har Lupus. Anonymous poster hash: 697b3...f8f Altså, jeg fikk forsikringspremie hos Gjensidige sist jeg søkte, men med forbehold om at jeg ikke ville få utbetalt forsikringspremien om jeg blir ufør som følge av noe som kan relateres til sykdommen.
lillsunshine Skrevet 3. mai 2015 Forfatter #11 Skrevet 3. mai 2015 Btw... Er det ikke forskjell på uføre- og ulykkeforsikring, siden du snakket om uførehet i forbindelse med ulykke?
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #12 Skrevet 3. mai 2015 Btw... Er det ikke forskjell på uføre- og ulykkeforsikring, siden du snakket om uførehet i forbindelse med ulykke? Det kan hende. Jeg vet ikke hvordan det regnes dersom man for eks blir ufør pga ryggskader etter en trafikkulykke. Men jeg vet at jeg ville sjekket veldig nøye før jeg sa opp noen uføreforsikring. Det er jo mange sykdommer som tross alt ikke kan relateres til ulcerøs kolitt.Anonymous poster hash: 67106...d0b
lykkelige.meg Skrevet 3. mai 2015 #13 Skrevet 3. mai 2015 Hvor gammel er du nå? Har du søkt om utbetaling fra barneforsikringen?
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #14 Skrevet 3. mai 2015 Jeg er rimelig sikker på at de vil si at det er pga U.C.en hvis du blir uføretrygdet grunnet psykiske problemer. Tror ukykkesforsikring er lurere. Anonymous poster hash: 809a1...eaf 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #15 Skrevet 3. mai 2015 Jeg havnet i samme situasjon som deg, men en diffus sykdom som kan knyttes til alt de vrir og vender på. Men, det finnes en rekke sykdommer jeg ikke aner om jeg kan kunne få - som også overhodet ikke kan knyttes til det. Jeg visste jeg kom til å ønske meg barn, og turte ikke ta risikoen på å la være med forsikring selv om det selvsagt er risikabelt ifht pengetap om jeg ikke får utbetalt. Men sett på en annen side; ingen friske får jo igjen disse pengene Jeg tegnet den når jeg var student. Anonymous poster hash: 3739b...1bb
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #16 Skrevet 3. mai 2015 Jeg er rimelig sikker på at de vil si at det er pga U.C.en hvis du blir uføretrygdet grunnet psykiske problemer. Tror ukykkesforsikring er lurere. Anonymous poster hash: 809a1...eaf Jeg skulle gjerne sett hvordan et forsikringsselskap ville relatere for eks en bipolar lidelse til UC. Anonymous poster hash: 67106...d0b
lillsunshine Skrevet 3. mai 2015 Forfatter #17 Skrevet 3. mai 2015 (endret) Jeg skulle gjerne sett hvordan et forsikringsselskap ville relatere for eks en bipolar lidelse til UC.Anonymous poster hash: 67106...d0b Tja.. Denne her artikkelen kom i grevenes tid... http://www.nrk.no/trondelag/derfor-kan-du-bli-deprimert-av-betennelse-1.12333724 -.- Endret 3. mai 2015 av lillsunshine
lillsunshine Skrevet 3. mai 2015 Forfatter #18 Skrevet 3. mai 2015 Hvor gammel er du nå? Har du søkt om utbetaling fra barneforsikringen? Jeg blir 25 år. Jeg tviler på at jeg har hatt barneforsikrig? Tror ikke foreldrene mine har forsikret oss, bare innbo.. etc.. Uansett så har jeg ikke vært ufør, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg eventuelt skulle fått utbetalt noe?
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #19 Skrevet 3. mai 2015 Husk at du kan bli ufør av mange andre grunner. Som noen har nevnt - bilulykke f.eks. Hvis du har en ulykkesforsikring vil du få en engangssum. Men hvis du har en uføreforsirking vil du få en sum hver måned resten av livet. Det er jo derfor den er så dyr også, for det koster jo forsikringsselskapet mye mer å utbetales 80.000 til deg hvert år, enn å gjøre det en gang. Jeg valgte å tegne en uføreforsikring, for man aner aldri hva som skjer med en fremover i livet. Kan ikke se for meg at jeg skal bli ufør, men jeg kan ikke spå. Anonymous poster hash: a8612...f75 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #20 Skrevet 3. mai 2015 Tja.. Denne her artikkelen kom til grevenes tid... http://www.nrk.no/trondelag/derfor-kan-du-bli-deprimert-av-betennelse-1.12333724 -.- Bipolar lidelse består av både hypomanier/manier og depresjon og er ofte arvelig betinget. I artikkelen nevnes kun depresjon, og det er et symptom som er såpass diffust og allment (kan være et symptom på andre og underliggende psykiske tilstander) at det blir vanskelig å bevise en direkte sammenheng med UC. Men du bestemmer selvsagt selv om du vil si opp uføreforsikringen din. Mitt tips var å søke juridisk råd før du gjør noe så drastisk, men for all del, det er helt opp til deg. Anonymous poster hash: 67106...d0b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå