Gå til innhold

Kjøpe sykkel, med eller uten hjulskjermer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at noen sykler har hjulskjermer mens andre har det ikke. Hva bør jeg kjøpe?

Anonymous poster hash: bc8b3...413
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke vil ha søle på ryggen bør du kjøpe med. Min datt av en gang, hadde alltid en fin stripe med møkk på ryggen etter sykletur hvis det var litt vått ute.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da kjøper jeg med. Hvor bør jeg kjøpe da?

Skrevet

Dersom du har tenkt å bruke sykkelen til noe annet enn sport bør du ha skjermer. Hvis du skal sykle steder der det ferdes flere syklister bør du også vurdere helskjemer, slik at du ikke spruter søle på stakkaren som sykler bak deg.

De fleste sykler har feste for skjermer, men bare enkelte sykler kommer med skjermene ferdigmontert. Når du kjøper sykkel bør du be om å få montert på skjermer og annet tilbehør du trenger (bagasjebærer, ringeklokke, støtte, lykter, etc) og få pakkepris på dette og lås. Dersom butikken ikke vil montere utstyret for deg bør du kjøpe et annet sted, for det betyr at du ikke kan forvente all verden dersom du trenger service på sykkelen senere.

Hvis du skal bruke sykkelen oftere enn en gang i uka og har tenkt å ha den i noen år bør du helst legge rundt 5000+ i sykkelen. En sykkel til 2000 duger, men det vil bare ta et par år med jevnlig bruk til de billige delene begynner å ryke, og da vil du merke at sykkeldeler er dyrt.

Når du legger flere tusenlapper i en sykkel bør du kjøpe den hos noen som kan gi råd om hva slags sykkel som passer deg og dine behov, og som kan stille den inn så den passer deg. Butikken bør helst ha en lidenskapelig sykkelmekaniker på verkstedet, for lidenskapelige syklister har peiling, og både kan og vil gi deg den beste opplevelsen. Butikken må også ha en serviceavtale på minst et år. Styr unna de store kjedene som xxl og g-sport/g-max, og billigbutikker som clas ohlson. Små butikker som spesialiserer seg på sykkel (og ski) har stort sett mer peiling.

Som du ser er ikke sykkelkjøp noe du skal ta lett på. En dårlig sykkel vil ødelegge sykkelopplevelsen din, og den vil derfor bli stående i garasjen og ta opp plass.

• Liker 2
Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg vil anbefale deg helskjermer for norsk klima. Har du ikke skjermer blir det som oftest at man kjøper det senere uansett.

Få noe som passer til sykkelen, få det montert på en sykkelbutikk, husk å ta høyde for piggdekk om du skal sykle hele vinteren.

Gjest Coolaid
Skrevet

Forresten.. ville du kjøpt en bil uten skjermer, lys, bagasjerom osv ? :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har tenkt å bruke sykkelen til noe annet enn sport bør du ha skjermer. Hvis du skal sykle steder der det ferdes flere syklister bør du også vurdere helskjemer, slik at du ikke spruter søle på stakkaren som sykler bak deg.

De fleste sykler har feste for skjermer, men bare enkelte sykler kommer med skjermene ferdigmontert. Når du kjøper sykkel bør du be om å få montert på skjermer og annet tilbehør du trenger (bagasjebærer, ringeklokke, støtte, lykter, etc) og få pakkepris på dette og lås. Dersom butikken ikke vil montere utstyret for deg bør du kjøpe et annet sted, for det betyr at du ikke kan forvente all verden dersom du trenger service på sykkelen senere.

Hvis du skal bruke sykkelen oftere enn en gang i uka og har tenkt å ha den i noen år bør du helst legge rundt 5000+ i sykkelen. En sykkel til 2000 duger, men det vil bare ta et par år med jevnlig bruk til de billige delene begynner å ryke, og da vil du merke at sykkeldeler er dyrt.

Når du legger flere tusenlapper i en sykkel bør du kjøpe den hos noen som kan gi råd om hva slags sykkel som passer deg og dine behov, og som kan stille den inn så den passer deg. Butikken bør helst ha en lidenskapelig sykkelmekaniker på verkstedet, for lidenskapelige syklister har peiling, og både kan og vil gi deg den beste opplevelsen. Butikken må også ha en serviceavtale på minst et år. Styr unna de store kjedene som xxl og g-sport/g-max, og billigbutikker som clas ohlson. Små butikker som spesialiserer seg på sykkel (og ski) har stort sett mer peiling.

Som du ser er ikke sykkelkjøp noe du skal ta lett på. En dårlig sykkel vil ødelegge sykkelopplevelsen din, og den vil derfor bli stående i garasjen og ta opp plass.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=56719605&searchclickthrough=true

?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sykkel med skjermer, men det spruter ofte på sekken/ryggen om det er vått eller gjørmete. Noen som vet hvorfor?

Anonymous poster hash: aed3b...c27
Skrevet

Jeg har sykkel med skjermer, men det spruter ofte på sekken/ryggen om det er vått eller gjørmete. Noen som vet hvorfor?

Skjermene dekker ikke nok.

Det kan være skjermene sitter skjevt, da må det rettes opp. Dette kan være lett eller vanskelig, avhengig av festesystemet. I beste fall trenger du bare å skru litt med en umbrakonøkkel, eller du kan være nødt til å eksprimentere med gaffa og stropper.

Hvis du har halvskjermer (dekker bare over hjulet, ikke bak hjulet) kan det være de er for korte eller har feil vinkel. Feil vinkel rettes som over, men hvis de er for korte kan du skjøte med gaffa og en flaske delt på langs. Prøv deg litt fram.

Skjermene er for små. Enten for korte eller for smale. Du kan prøve å skjøte på deler av en flaske, men det enkleste er å kjøpe nye skjermer. Helst helskjermer, som går i en halvsirkel slik at de også dekker bak hjulet. Helskjermer hindrer også at du spruter på stakkaren bak deg. Det kan være vanskelig å finne helskjermer til terengsykler, så da kan du prøve å finne den lengste skjermen du kan og skjøte på en flaske hvis den er for kort.

Skrevet

Nei, da må du poste et foto. Det kan være for små skjermer, for stor avstand til hjulet. For korte.

Feilen her ligger selvsagt på bakskjermen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...