Gå til innhold

Har ikke noen penger.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ingen penger.. Får ikke penger av mamma eller pappa...

Jeg får heller aldri noen jobber....Jeg skriver alltid gode jobbsøknader.....men jeg får aldri svar

Jente-16..

Jeg trenger ting som hudpleie, legeavgifter(vil ikke at foreldrene mine skal blande seg lenger..Trenger hjelp)... STIPEND (får ikke gå på vgs hvis jeg ikke får meg jobb)...SMINKE, KLÆR, ryggsekk/bag, mobil.....(hatt min i fem år....)

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre -.-

Noen forslag....

(btw pappa flytter om en måned... Han kommer til å bli millionær i et annet land som han kan leve livet ut, uten jobb (5% av pengene trenger han ikke engang......Og at kommer ikke til å gi noe til barna........................................)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får heller aldri noen jobber....Jeg skriver alltid gode jobbsøknader.....men jeg får aldri svar

Jente-16..

Jeg trenger ting som hudpleie, legeavgifter(vil ikke at foreldrene mine skal blande seg lenger..Trenger hjelp)... STIPEND (får ikke gå på vgs hvis jeg ikke får meg jobb)...SMINKE, KLÆR, ryggsekk/bag, mobil.....(hatt min i fem år....)

Får du ikke lov til å gå på VGS? Det har du faktisk rett på i følge norsk lov. Foreldrene dine er også pliktige til å forsørge deg så lenge du går på VGS(igjen, dette har du rett på). Går du på ungdomsskolen nå? Har du kanskje en lærer eller helsesøster du kan snakke med?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du burde snakke med rådgiver eller helsesøster på skolen din. De kan sete deg i kontakt med instanser som kan hjelpe deg. Her inne kommer du til å få mange motstridende og provoserende svar.

Anonymous poster hash: 8a144...084

Skrevet

Jeg forstår ikke helt dette. Du får ikke lov til å gå på videregående hvis du ikke får deg jobb? Har du ikke begynt på vgs i det hele tatt?

• Liker 1
Skrevet

Får du ikke lov til å gå på VGS? Det har du faktisk rett på i følge norsk lov. Foreldrene dine er også pliktige til å forsørge deg så lenge du går på VGS(igjen, dette har du rett på). Går du på ungdomsskolen nå? Har du kanskje en lærer eller helsesøster du kan snakke med?

Jeg sa faktisk det samme til mamma...Men hun ble bare sur og noe som: "Men jeg har så vidt råd til mat! Jeg kan jo ikke betale hvis jeg ikke har penger!"

Skrevet

Men det koster jo ikke penger å gå på vgs!? Du har rett på utdannelse, og dine foreldre har PLIKT til å forsørge deg til du er 18!

• Liker 4
Gjest Evans
Skrevet

Hvis du har sluttet på vgs anbefaler jeg deg på det sterkeste å komme deg tilbake. Det blir veldig vanskelig for deg senere i livet om du ikke fullfører vgs. Hør med rådgiveren på skolen hvilken linje som passe det best, og når du kommer tilbake til skolen blir det nok også lettere å få det en deltidsjobb ved siden av skolen.

Skrevet

Hvis du har sluttet på vgs anbefaler jeg deg på det sterkeste å komme deg tilbake. Det blir veldig vanskelig for deg senere i livet om du ikke fullfører vgs. Hør med rådgiveren på skolen hvilken linje som passe det best, og når du kommer tilbake til skolen blir det nok også lettere å få det en deltidsjobb ved siden av skolen.

man må jo betale for bøker utstyr, data og alt.....:(

Skrevet

man må jo betale for bøker utstyr, data og alt..... :(

Jeg syns dette nesten er for vilt til å være sant. Du har lovfestet rett til videregående utdannelse. Dine foreldre kan ikke nekte deg vgs. Da jeg gikk på vgs, betalte jeg depostium for bøker og PC som jeg fikk igjen da jeg var ferdig.

Din mor har ikke lov til å nekte deg dette. Hun skal forsørge deg til du blir 18. Du må kontakte noen som kan hjelpe deg og snakke fornuft til moren din. Finn nr til ditt lokale barnevern og ring dem. Si at moren din nekter deg å begynne på videregående. Noen må hjelpe deg med dette her.

• Liker 2
Skrevet

Går du på ungdomsskolen nå? Gå til rådgiver der og spør om hun vet hva du kan gjøre. Forhåpentligvis kan hun fortelle deg litt om hvordan det fungerer, at du kan søke stipend som skal dekke noen kostnader og den slags

• Liker 1
Skrevet

Ja, hvis du går på ungdomsskolen enda, kan du søke om stipend fra Lånekassen. Alle jeg kjenner fikk stipend mens de gikk på vgs. Der får du penger til skolebøker og en fast inntekt i måneden.

Skrevet

Jente-16..

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre -.-

Noen forslag....

(btw pappa flytter om en måned... Han kommer til å bli millionær i et annet land som han kan leve livet ut, uten jobb (5% av pengene trenger han ikke engang......Og at kommer ikke til å gi noe til barna........................................)

Du TRENGER ikke hudpleie, sminke eller mer klær enn helt nødvendig. Stipend kan du søke om. VGS har du rett til å gå på. Alt det andre høres.............veldig merkelig ut.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du TRENGER ikke hudpleie, sminke eller mer klær enn helt nødvendig. Stipend kan du søke om. VGS har du rett til å gå på. Alt det andre høres.............veldig merkelig ut.

Jeg har en hudsykdom....jeg tør ikke å vise ansiktet mitt....Jeg er helt rød og betent...........og jeg eier to bukser................

Endret av Malinheterjeg
Skrevet (endret)

Du får ikke gå på vgs hvis du ikke får deg jobb? Du har rett til å bestemme utdanningen din selv, å gå på vgs er en rettighet du har som foreldrene dine ikke kan nekte deg. Foreldrene dine har også forsørgerplikt.

Du får nok en del i stipend også siden moren din ikke har så mye penger. så søk om det.

Snakk med lærer/Rådgiver/helsesøster

Endret av Andreas_B
Skrevet

Jeg har en hudsykdom....jeg tør ikke å vise ansiktet mitt....Jeg er helt rød og betent...........og jeg eier to bukser................

Dersom det er så ille som du skriver, synes jeg at du skal snakke med helsesøster på skolen din, rådgiver eller en lærer du har tillit til og stoler på.

Skrevet

Du TRENGER ikke sminke, hudpleie, klær osv.
Jeg kjøper sminken min fra nett, og bruker mascara, pudderfoundation og rouge. Det koster meg ca 600 kr i året. Klær har jeg tilvendt meg å aldri kjøpe nytt av, jeg får av venninder som ikke lenger bruker sine og går på fretex og loppemarked - ja man kan få kjempefine og nesten ubrukte klær der.
En mobil kan man ha i mange år, må ikke ha ny hver 6 måned til 5000 kr.
Jeg kjøpte min dyreste mobil noensinne til 2300 kr for 3,5 år siden og har denne fortsatt.

Det er alltid ledig stilling å gå med avisen, da jobber du bare 1-2 timer hver ettermiddag og er ganske bra månedslønn forhold til timene man bruker! Høres ut som at du er altfor kresen på hva du vil jobbe med og alle tingene du vil bruke penger på, foreldrene dine er ikke her for å gi deg titusenvis i måneden de er her for å lære deg å bli selvstendig og innse hva som er viktig i livet og hva som ikke er.

Gjest Evans
Skrevet

man må jo betale for bøker utstyr, data og alt..... :(

Snakk med råggiveren på skolen, om hvordan du skal løse det økonomiske - men går du på vgs blir det mye lettere for deg å faktisk få en jobb. Både mens du går på vgs og ikke minst etterpå :)

Skrevet

Og hudpleie til flere tusen kr pr måned trenger ingen strengt talt, man kan lage de samme kurene med bedre effekt hjemme av husholdningsvarer og matvarer.
Rød og betent hud blir foreksempel mye bedre av tomat/ketchup maske og aloe vera fuktighetssmøring.

Skrevet

Du TRENGER ikke sminke, hudpleie, klær osv.

Jeg kjøper sminken min fra nett, og bruker mascara, pudderfoundation og rouge. Det koster meg ca 600 kr i året. Klær har jeg tilvendt meg å aldri kjøpe nytt av, jeg får av venninder som ikke lenger bruker sine og går på fretex og loppemarked - ja man kan få kjempefine og nesten ubrukte klær der.

En mobil kan man ha i mange år, må ikke ha ny hver 6 måned til 5000 kr.

Jeg kjøpte min dyreste mobil noensinne til 2300 kr for 3,5 år siden og har denne fortsatt.

Det er alltid ledig stilling å gå med avisen, da jobber du bare 1-2 timer hver ettermiddag og er ganske bra månedslønn forhold til timene man bruker! Høres ut som at du er altfor kresen på hva du vil jobbe med og alle tingene du vil bruke penger på, foreldrene dine er ikke her for å gi deg titusenvis i måneden de er her for å lære deg å bli selvstendig og innse hva som er viktig i livet og hva som ikke er.

Men jeg har hatt min mobil i 5 år nå...og den er ødelagt...Og jeg har ikke engang 100kr på å kjøpe sminke... jeg har søkt som avisbud...men jobbene er tatt her...Jeg har søkt på veldig mye forskjellig....og selvfølgelig er det ting som jeg ikke tør å jobbe med pga ikke-selvtilliten

Gjest gjestvest
Skrevet

Dette var en underlig tråd: Det er inntil flere ting som ikke stemmer.

Nå har ikke jeg barn men såvidt jeg forstår kan man få barnetrygd når man er 16?

Videre: Jeg forstår det slik at du bor hjemme? Du snakker om ting som hudpleie og slike ting, du sier ingenting om husleie og den slags.

Nå vet jeg heller ingenting om reglene for sosialtrygd, men jeg tipper at om du skulle flytte hjemmefra du vil kunne ha krav på sosialhjelp når du er uten arbeid: Du vil da kunne få hjelp til husleie og livsopphold, hvilket da vil dekke behovet for slike ting som du nevner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...