Gå til innhold

Katt som bæsjer utenfor kattedoen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Katten vår bæsjer en gang iblant inne, utenfor kattedoen. Det er noe som skjer kanskje en gang i mnd eller mindre... Som regel går ho på do ute, men ho bruker kattedoen inne også ved behov. Ho er ellers i fin form. Burde jeg bekymre meg? Ho har vært hos dyrlegen på helsesjekk for noen mnd siden, og alt var bra. Jeg bare klarer ikke skjønne hvorfor det skjer.

Anonymous poster hash: 19fa2...439

Videoannonse
Annonse
Gjest Godjente
Skrevet

Noen katter må ha helt ren sand for å gjøre ifra seg. Sørg for at sanden alltid er ren og fri for ekskrementer

Skrevet

Det at hun gjør fra seg rett utenfor kattedoen, tyder på at hun egentlig vil bruke doen, men at det er noe med den hun ikke er fornøyd med. Sørg for at doen alltid er ren, og forsøk gjerne en annen type sand og se om det hjelper. Mange katter har simpelthen for liten do, så de føler de ikke får plass til å grave skikkelig.

Skrevet

Gamlepus bæsjer utenfor når hun synes doen er under pari; dvs om det er lenge siden jeg har byttet all sand og vasket doene med såpe og vann. (vi har klumpesand så jeg fyller bare på sand etter hvert når jeg fjerner bæsj og tisseklumper)

Det rare er at hun gjerne kommer og sier fra at doen er ekkel ETTER at hun har bæsjet utenfor. Med sånn klagemjau av dimensjoner.

Rens kattedoen litt oftere om du har klumpesand, renser du allerede doen hver dag kan det lønne seg å prøve ut en ny sand. Og vask doen med såpe og vann omtrent en gang i måneden.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips. Er flink til å rense kattedoen, men kan nok vaske den litt oftere... Burde presisert at ho ikke bæsjer rett ved doen, men som regel på favoritt stedet hennes å ligge. Som regel stolen sin, men noen ganger i senga. Syns det er så rart! Er jo ikke altfor ofte, men likevel dumt for oss, og det gjør meg bekymret for ho.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Når du sier det er i favorittstolen og i sengen hun legger visittkortet sitt så tenker jeg 'markering' grunnet utrygghet med en gang.... Har det skjedd noe ute eller inne rett før hun begynte slik?

Har det vart lenge, og bruker hun også kattedoen til å legge fra seg ekskrementer, slik at det er en gang i blant hun gjør det i stolen eller i sengen?

De to stedene du nevner er kanskje det 'innerste' av innenhus reviret hennes? De stedene hun virkelig betrakter som sine og hvor hun pleide føle seg helt, helt trygg?

AnonymBruker
Skrevet

Ho gjør ofte fra seg i doen ja. Før hver dag, men nå har ho begynt å bæsje ute som regel. Det skjer alltid mens ho har liggi og sovet lenge, jeg kan ikke komme på noen foranledning som har gjort ho utrygg de gangene det har skjedd. Nesten så jeg tror ho ligger/sover så godt at ho ikke rekker doen, men sikkert ikke derfor. Vil si det er de stedene ho er tryggest ja! Skjer maks en gang i mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Vil legge til at det er mye hår i avføringen de gangene det har skjedd, og et par av gangene har ho harket opp en hårball samtidig.

Skrevet

Hårball i kombinasjon med en enkelt bæsj kan faktisk være et rent uhell, at hun har harket så hardt at det har kommet en liten pudding fra den andre enden også.

Men at hun bæsjer på favorittsoveplassen indikerer at hun er utygg pga ett eller annet.

Ny katt i nabolaget?

Mange katter i løp i nærheten?
Noe nytt inventar?

Nye menneskevenner som har vært på besøk nylig?

Er det ganske sikkert at hun ikke er utrygg er det del to av bæsj og tiss på rare steder som gjelder; sykdom.

Katter som har blitt syke kan finne på å gjøre fra seg på de merkeligste steder. Og ofte kan det være "usynlige" sykdommer som er vanskelige å oppdage, om pus allerede har vært til vanlig helsekontroll nylig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...