Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg sliter veldig med å være fornøyd med det jeg har av penger og materielle verdier. Jeg har både nyoppusset stor bolig, godt betalt fast jobb, mastergrad, alt man kan trenge av møbler og interiør. Jeg er i midten av 20 årene, tatt i betraktning har flere av mine venner veldig lite av materiell verdi, de er fremdeles studenter, bor på hybel og lever på et stramt budsjett. Likevel virker mine venner mye mer tilfreds og lykkeligere enn det jeg er.

Jeg har et konstant behov for å tjene mer penger, kjøpe enda større bolig og skaffe meg enda flere ting. Det er ikke uvanlig at jeg jobber overtid, heller ikke uvanlig at jeg avlyser ferier for å jobbe og spare. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor jeg ikke kan tillate meg å være fornøyd med det jeg har? Det er aldri nok, og jeg føler meg alltid utilfreds. Jeg forstår ikke hvorfor jeg har så stort behov for penger, når jeg ikke har noen å fotsørge, bortsett fra meg selv.

Kan noen hjelpe meg med dette? Hva er egentlig galt med meg? Dette går på helsa løs, jeg nyter ikke et sekund av livet mitt føles det som. Jeg tenker alltid på hvordan jeg kan tjene mest mulig og spare mest mulig.

Anonymous poster hash: 586a2...5d2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

*forsørge

Anonymous poster hash: aaae3...97d

Skrevet

Jeg ville snakket med en psykolog om det. Meningen er at du skal kunne kose deg med det du har.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det ligger litt i menneskets natur å være misfornøyd, ihvertfall her i vesten hvor det materielle har fått stor plass og mange lett kan falle utenfor både boligmarkedet og sosial status. Tenker selv mye på dette da jeg har alt jeg trenger og mer til, og enda ikke kan kategorisere meg som lykkelig! jeg teller ned til pensjonisttilværelsen, selvom det er over 20 år igjen- jeg vil egentlig bare ut, om du skjønner- ut fra karrierejaget og flytte til en liten koie langt ut på landet. Men det er for sent, forventningene fra andre og meg selv er for stort. Jeg næres av at venner og familie skryter av hvor flink jeg er, og når det vandrer glade mennesker rundt tilsynelatende med tomme lommer og et livsmot jeg bare kunne drømme om, da ønsker jeg at jeg kunne være som dem! Men som sagt jeg har nedtelling til et liv langt vekk fra dette

Anonymous poster hash: dcf43...383

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært der. Hadde en godt betalt jobb, eide en fin leilighet, dyre klær, dyr bil, gikk ofte til frisøren osv., men hele tiden var det noe som mangler og jeg ble bare mer og mer misfornøyd. Etter noen rnder med meg selv sa jeg opp jobben, solgte leiligheten, pakket sakene mine og kjørte bilen helt til Finnmark :jolie:

Her fikk jeg meg en grei jobb. Mindre lønn, men også mindre overtid og stress. Kjøpte meg en liten leilighet, investerte i et godt telt og gode turklær, fisketstyr og begynte å dra på tur i skogen, på fjellet og på vidda. Her fant jeg en helt egen ro. Nå er jeg turjenta som jobber for å ha penger til mat, strøm og klær :) Jeg trenger ikke mer.

Sier ikke at det vil fungere for deg, men det kan tenkes at du må gjøre noen grep for å bedre / endre din situasjon og jeg tror ikke det er å skaffe flere materielle goder og mer penger.

Anonymous poster hash: d211d...f54
  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært der. Hadde en godt betalt jobb, eide en fin leilighet, dyre klær, dyr bil, gikk ofte til frisøren osv., men hele tiden var det noe som mangler og jeg ble bare mer og mer misfornøyd. Etter noen rnder med meg selv sa jeg opp jobben, solgte leiligheten, pakket sakene mine og kjørte bilen helt til Finnmark :jolie:

Her fikk jeg meg en grei jobb. Mindre lønn, men også mindre overtid og stress. Kjøpte meg en liten leilighet, investerte i et godt telt og gode turklær, fisketstyr og begynte å dra på tur i skogen, på fjellet og på vidda. Her fant jeg en helt egen ro. Nå er jeg turjenta som jobber for å ha penger til mat, strøm og klær :) Jeg trenger ikke mer.

Sier ikke at det vil fungere for deg, men det kan tenkes at du må gjøre noen grep for å bedre / endre din situasjon og jeg tror ikke det er å skaffe flere materielle goder og mer penger.

Jenta si det! Skulle ønske jeg turte😊

Gjest Woo-Hoo!
Skrevet

Kanskje du bør se på de verdiene du har. Du basere livet i stor grad for å tjene penger. Du savner andre ting. Noe inni deg forteller at du savner andre ting som du ikke kan få kjøpt for penger. Kan det være en kjæreste, gleden over en sykkeltur, å gjøre noe for andre mennesker, så noen frø i vinduskarmen og se at det vokser ? Start med å si nei til overtiden bare en gang - og bestemme deg for å gjøre noe litt annerledes i stedet. Gå glipp av de ekstra pengene og reflekter over hva det gjordet med deg - hva gjorde du i stedet ?

Våg å leve livet.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jenta si det! Skulle ønske jeg turte

Bare å hoppe i det :) Jeg angrer ikke en dag. For meg var det er perfekt løsning og jeg tror at mange kunne nytt godt av noen år, eller resten av livet, i det fri.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vennene dine tar kanskje ikke ting for gitt, siden de har det stramt økonomisk. De setter ekstra pris på den kvelden de spiser pizza ute, eller den gangen de tar seg råd til den fine kjolen de har ønsket seg. De har sannsynligvis gode sosiale liv der de har venner de kan tulle og fjase med.

Du kan begynne akkurat nå med å skrive 15 ting du er takknemlig for. For eks jobben din om du liker den, den første kaffikoppen om morgningen, følelsen av å gå i en myk joggebukse, en morsom samtale med en venn. Begynn å sett pris på de små tingene som får deg til å føle deg bra i hverdagen.

Har du en hobby du liker? Lære deg et nytt språk, en ny ferdighet (klatring, maling) er ting som kan få let litt friskt pust inn i livet ditt.

Anonymous poster hash: 524d5...88f
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skorpion?

Anonymous poster hash: 4b492...15a
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du bør se på de verdiene du har. Du basere livet i stor grad for å tjene penger. Du savner andre ting. Noe inni deg forteller at du savner andre ting som du ikke kan få kjøpt for penger. Kan det være en kjæreste, gleden over en sykkeltur, å gjøre noe for andre mennesker, så noen frø i vinduskarmen og se at det vokser ? Start med å si nei til overtiden bare en gang - og bestemme deg for å gjøre noe litt annerledes i stedet. Gå glipp av de ekstra pengene og reflekter over hva det gjordet med deg - hva gjorde du i stedet ?

Våg å leve livet.

Jeg er singel, men jeg føler meg ikke spesielt ensom. Ønsker meg selvfølgelig en å dele livet med, men jeg føler ikke at det haster å finne den rette. Jeg er bare såvidt 25 år gammel.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Skorpion?

Anonymous poster hash: 4b492...15a

Nei

• Liker 1
Gjest Vinglepetra
Skrevet (endret)

Vennene dine tar kanskje ikke ting for gitt, siden de har det stramt økonomisk. De setter ekstra pris på den kvelden de spiser pizza ute, eller den gangen de tar seg råd til den fine kjolen de har ønsket seg. De har sannsynligvis gode sosiale liv der de har venner de kan tulle og fjase med.

Du kan begynne akkurat nå med å skrive 15 ting du er takknemlig for. For eks jobben din om du liker den, den første kaffikoppen om morgningen, følelsen av å gå i en myk joggebukse, en morsom samtale med en venn. Begynn å sett pris på de små tingene som får deg til å føle deg bra i hverdagen.

Har du en hobby du liker? Lære deg et nytt språk, en ny ferdighet (klatring, maling) er ting som kan få let litt friskt pust inn i livet ditt.

feil

Endret av Vinglepetra
AnonymBruker
Skrevet

Å ha bare for å ha gir ingen glede i seg selv. Hvis du går ut i verden med målet om å tjene penger for å ha penger vil du aldri føle at du har lykkes med noe, du har aldri opplevd noe, du vet ikke om du er halvveis ved målet, om du er ved målet, om du har passert målet, det eneste du vet er at du trenger å tjene mer penger.

Som andre har vært inne på, du må ha noen verdier i livet. Slik at du føler du oppnår noe når du kommer frem til forskjellige delmål eller mål.

Anonymous poster hash: 2eadb...2d5
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar ikke ting forgitt, har jobbet knallhardt for å komme dit jeg er nå. Jeg føler også at jeg har ofret veldig mye, jeg jobbet opp mot 70% ved siden av studiene, bodde hjemme hele tiden for å kunne spare mest mulig, dro sjeldent på ferie de årene jeg studerte etc. Jeg føler meg ikke heldig på noen måte, jeg har virkelig ofret og betalt for alt jeg har oppnådd.

Jeg er enig med deg i at jeg kan begynne å se gleden i de små tingene i livet, slik som du beskriver. Det er sikkert veldig bra, men det blir en stor omstillingsprosess, jeg har vendt meg til helt andre rammer.

AnonymBruker
Skrevet

Å ha bare for å ha gir ingen glede i seg selv. Hvis du går ut i verden med målet om å tjene penger for å ha penger vil du aldri føle at du har lykkes med noe, du har aldri opplevd noe, du vet ikke om du er halvveis ved målet, om du er ved målet, om du har passert målet, det eneste du vet er at du trenger å tjene mer penger.

Som andre har vært inne på, du må ha noen verdier i livet. Slik at du føler du oppnår noe når du kommer frem til forskjellige delmål eller mål.

Anonymous poster hash: 2eadb...2d5

Jeg har mål og delmål, faktisk så er jeg veldig opptatt av dette. Men alle mine mål dreier seg om penger og materielle verdier. Jeg vet ikke hvilke andre mål jeg skal ha?

Gjest Vinglepetra
Skrevet

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar ikke ting forgitt, har jobbet knallhardt for å komme dit jeg er nå. Jeg føler også at jeg har ofret veldig mye, jeg jobbet opp mot 70% ved siden av studiene, bodde hjemme hele tiden for å kunne spare mest mulig, dro sjeldent på ferie de årene jeg studerte etc. Jeg føler meg ikke heldig på noen måte, jeg har virkelig ofret og betalt for alt jeg har oppnådd.

Jeg er enig med deg i at jeg kan begynne å se gleden i de små tingene i livet, slik som du beskriver. Det er sikkert veldig bra, men det blir en stor omstillingsprosess, jeg har vendt meg til helt andre rammer.

Men du er heldig. Det er mange mennesker der ute som jobber hardt men som alltid vil leve på minstelønn, som aldri vil få det så trygt og godt som du har det. Det er ikke alle steder hard jobbing fører til disse godene du har. Du er også heldig som er frisk og ikke blitt en av de rammet av kronisk sykdom i ung alder.

Du trenger ikke så mange mål, du må se mer på nåtiden enn fremtiden. Når du klarer å finne ro i nuet løsner som regel disse andre greiene seg selv.

Som sagt, du kan begynne akkurat nå å skrive ned 15 ting, store og små, du er takknemlig for. Så neste søndag gjør du det igjen.

Gjest O.G.
Skrevet

Du er misfornøyd fordi du er for opptatt av penger.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har både nyoppusset stor bolig, godt betalt fast jobb, mastergrad, alt man kan trenge av møbler og interiør.

Dette er for min del langt ifra "alt". Mye vil ha mer. Forstår ikke folk som higer etter nye ting, fancy ting, unødvendige ting.

Rett og slett ganske uinteressant faktisk, å ha alt mulig av ting.

Jeg og kjæresten bor i en liten, ok leilighet. Har bare det vi absolutt trenger av ting. Føler en frihet ved å ikke ha så mye materielt. Har gode relasjoner til familiene våre, venner og kjente. Dyrker hobbyer og begge trives godt i jobben sin.

Anonymous poster hash: 81b65...7db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...