Gå til innhold

Det er så kjedelig å slanke seg, tar jo evigheter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, da begynte jeg å slanke meg for 3 uker siden, har gått ned 3 kg. Skal ned 17 kg til ca. Jeg må bare få sagt det, herregud så kjedelig det er?! Noen i samme båt? Hva gjør dere for å holde motivasjonen på topp? Synes det tar eviglang tid. Jeg spiser ca. 1200-1500 kcal i ukedagene og spiser nok rundt 2500 i helgen. Jeg trener ikke veldig mye, går tur 3 dager i uken og trener litt styrke hjemme. Noe jeg kan gjøre for å få fortgang?

Hvorfor tar det så lang tid? Og hva er egentlig normalt å gå ned? La på meg 15 kg etter jeg ble samboer, på 1 år, ja hjelp, det er galskap. Nå må jeg bare få de av meg, er jo min egen dumhet som har gjort meg tykk...

Anonymous poster hash: 945b4...310
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ååå, men du må ikke tenke sånn! Tenk at det er spennende å se fra uke til uke for mange kg eller cm (helst det siste) du har mistet. Det er mye bedre at det tar lang tid, enn at det går fort!
Har flere veninner som er dødsflinke til å slanke seg, går ned 15 kg på 6-8 mnd, men vips så går de opp i vekt igjen og må ta hele karusellen om igjen. Da er det bedre at det heller tar litt "for lang" tid, og at det varer livet ut. Du klarer det! :roser:

Anonymous poster hash: 44ad3...855
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det tar tid, men sånn er det bare. Jeg har gått ned -20 kg på 10 mnd, dvs -2 kg i mnd:)

Motivasjonen må jo være det at vekten går ned hver gang man veier seg. Synes det har vært 10 gøyale mnd jeg:) Nå gjelder det bare å fortsette med gode vaner og veie seg regelmessig.

Anonymous poster hash: 99a1f...2fb
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler å ikke se på det som å slanke seg, eller som en vei mot et mål. Ikke skill mellom veien og målet! Legg om vanene, gjør de endringene du vil har lyst til å gjøre i livet ditt og gled deg over resultatene som kommer etter hvert.

Hvis dette bare blir slanking og et ork og noe du skal gjøre i såogsåmange uker for å få tilbake kroppen du hadde før, så er sannsynligheten stor for at den kroppen glipper igjen med en gang du har oppnådd den. Fokuser heller på å gjøre endringer du kan leve med for resten av livet. Blir det for mange kvelder med film og digg med samboeren? Okei, så behold én av dem, juster ned litt på snopet, og finn andre ting å holde på med ellers. Eksperimenter med ny mat, gå turer, nyt livet. Det er selvfølgelig helt greit å kutte ned litt ekstra på matinntaket en stund, men slankingen trenger ikke å være hovedfokus.

Anonymous poster hash: 0c2ad...3e3
  • Liker 2
Skrevet

Kjedelig? Lang tid? 1 kg i uka er jo kjempefort. Man bør ikke påregne å gå ned mer enn 1/2 til 1 kg pr uke når man slanker seg.

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville lagt meg på 2500 kcals én dag i uka (forstår det som at du gjør det flere?). Samtidig er det mye god mat man kan lage som er sunnere og inneholder mindre kcals enn det du antakeligvis spiser til "vanlig". Det bør ikke være et slankeprosjekt, men et livsstilprosjekt.

Holder forøvrig på med det samme selv, og jeg synes det er kjempegøy å se resultatene. Og jeg synes de kommer fort!

AnonymBruker
Skrevet

Ååå, men du må ikke tenke sånn! Tenk at det er spennende å se fra uke til uke for mange kg eller cm (helst det siste) du har mistet. Det er mye bedre at det tar lang tid, enn at det går fort!

Har flere veninner som er dødsflinke til å slanke seg, går ned 15 kg på 6-8 mnd, men vips så går de opp i vekt igjen og må ta hele karusellen om igjen. Da er det bedre at det heller tar litt "for lang" tid, og at det varer livet ut. Du klarer det! :roser:

Uff, du har vel rett! Jeg har aldri slanket meg før, så vet ikke hva som er normalt å gå ned, lest meg litt opp på nett på og ser at 1 kg i uken visst nok er ganske bra :) Har ikke målt meg i cm, men kanskje jeg skal gjøre det i tillegg til vekten?! Hvor er det du måler da? Har jo mye større hofter enn midje, skal jeg måle begge? TS

Det tar tid, men sånn er det bare. Jeg har gått ned -20 kg på 10 mnd, dvs -2 kg i mnd:)

Motivasjonen må jo være det at vekten går ned hver gang man veier seg. Synes det har vært 10 gøyale mnd jeg:) Nå gjelder det bare å fortsette med gode vaner og veie seg regelmessig.

Anonymous poster hash: 99a1f...2fb

Du har vel rett, lest meg litt opp på nett nå, ser at det å gå ned 1 kg i uken er ganske mye, så da får jeg vel bare være fornøyd og bare fortsette slik jeg gjør :D TS

Jeg anbefaler å ikke se på det som å slanke seg, eller som en vei mot et mål. Ikke skill mellom veien og målet! Legg om vanene, gjør de endringene du vil har lyst til å gjøre i livet ditt og gled deg over resultatene som kommer etter hvert.

Hvis dette bare blir slanking og et ork og noe du skal gjøre i såogsåmange uker for å få tilbake kroppen du hadde før, så er sannsynligheten stor for at den kroppen glipper igjen med en gang du har oppnådd den. Fokuser heller på å gjøre endringer du kan leve med for resten av livet. Blir det for mange kvelder med film og digg med samboeren? Okei, så behold én av dem, juster ned litt på snopet, og finn andre ting å holde på med ellers. Eksperimenter med ny mat, gå turer, nyt livet. Det er selvfølgelig helt greit å kutte ned litt ekstra på matinntaket en stund, men slankingen trenger ikke å være hovedfokus.

Anonymous poster hash: 0c2ad...3e3

Du har nok rett, jeg har endret det som et kosthold jeg kan leve med, det ble mange kosekvelder ja, men vi innså begge to at vi hadde lagt på oss og har begge endret kostholdet i ukedagene, vi spiser helt normal mat, bare kuttet ned på mengde, og i stedet for cola og smågodt har vi laget oss smoothie og skjærer opp litt frukt, kjøper pepsi max noen ganger også om jeg får lyst på brus. Er jo slik jeg var før jeg flyttet sammen med han, så regner med vekten går seg sakte men sikkert på plass hvor jeg var før. Da skal jeg selvsagt ikke gå tilbake til de vanene vi hadde. Prøve ut litt ny mat hørtes nok smart ut, jeg har funnet litt oppskrifter på nett nå og vi har lagt inn en fast dag med fisk i uken, noe vi aldri har spist før. Takk for tips! TS

Kjedelig? Lang tid? 1 kg i uka er jo kjempefort. Man bør ikke påregne å gå ned mer enn 1/2 til 1 kg pr uke når man slanker seg.

Hehe, du har rett! Er bare jeg som aldri har slanket meg og ikke har peiling i det hele tatt. Søkte meg litt rundt på nett og fant ut at 1 kg i uken var bra! Så jeg får bare smøre meg med tålmodighet så går det nok greit :) TS

Jeg ville lagt meg på 2500 kcals én dag i uka (forstår det som at du gjør det flere?). Samtidig er det mye god mat man kan lage som er sunnere og inneholder mindre kcals enn det du antakeligvis spiser til "vanlig". Det bør ikke være et slankeprosjekt, men et livsstilprosjekt.

Holder forøvrig på med det samme selv, og jeg synes det er kjempegøy å se resultatene. Og jeg synes de kommer fort!

Ja, jeg spiser det jeg vil i helgene, dvs, jeg spiser det samme som jeg gjør resten av uken, spiser ikke noe særlig godteri, kanskje litt sjokolade, er ikke noe fråtseperson. Har jeg lyst på en bolle e.l på lørdag så spiser jeg det. Middag er helt vanlig sunn mat, vi spiser mye rent kjøtt, så blir en variant av kylling. Lager også sunnere versjoner av det vi gjør før, lørdager kan vi lage burger, men da lager vi med karbonadedeig og lager brød selv :) Bør nok kanskje holde meg til en kosedag i uken? Er redd det ødelegger litt at jeg går ut av rutinene i helgen? TS

• Liker 1
Skrevet

Tenk litt nå. De kom på i løpet av et år. Da er det ikke urimelig å tenke at det vil ta minst like lang tid å bli dem kvitt igjen. ;)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil måle deg med målebånd kan du i prinsippet gjøre det på hvilke kroppsdeler som hels! :) Selv driter jeg i det, blir alt for mye å holde styr på, og det er egentlig bare midjemålet som er vesentlig (hvertfall i mine øyne). Sånn helt fra toppen av hodet så mener jeg det er ca 84 cm i midjemål som er absolutt øverste for å være "sunn". Bikker man over 84 cm regnes det som overvekt, fedme eller farlig magefett. Det som er bra er at midjen krymper raskt!:)

Og ja, midjemålet måler du litt over navlen, der du ser at du er smalest. Hvis du ikke kan se det enda så er det en fin regel å tenke ca "to fingre" over navlen.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil måle deg med målebånd kan du i prinsippet gjøre det på hvilke kroppsdeler som hels! :) Selv driter jeg i det, blir alt for mye å holde styr på, og det er egentlig bare midjemålet som er vesentlig (hvertfall i mine øyne). Sånn helt fra toppen av hodet så mener jeg det er ca 84 cm i midjemål som er absolutt øverste for å være "sunn". Bikker man over 84 cm regnes det som overvekt, fedme eller farlig magefett. Det som er bra er at midjen krymper raskt! :)

Og ja, midjemålet måler du litt over navlen, der du ser at du er smalest. Hvis du ikke kan se det enda så er det en fin regel å tenke ca "to fingre" over navlen.

Målte midjen nå, den er 79 cm, sikkert derfor BHene mine er litt stramme, de er i 75, haha! Målte rundt hoftene også, så skal jeg måle om noen uker for å se om det har skjedd noe. Kan jo være greit å føgle med der også :) TS

AnonymBruker
Skrevet

Ja, da begynte jeg å slanke meg for 3 uker siden, har gått ned 3 kg. Skal ned 17 kg til ca. Jeg må bare få sagt det, herregud så kjedelig det er?! Noen i samme båt? Hva gjør dere for å holde motivasjonen på topp? Synes det tar eviglang tid. Jeg spiser ca. 1200-1500 kcal i ukedagene og spiser nok rundt 2500 i helgen. Jeg trener ikke veldig mye, går tur 3 dager i uken og trener litt styrke hjemme. Noe jeg kan gjøre for å få fortgang?

Hvorfor tar det så lang tid? Og hva er egentlig normalt å gå ned? La på meg 15 kg etter jeg ble samboer, på 1 år, ja hjelp, det er galskap. Nå må jeg bare få de av meg, er jo min egen dumhet som har gjort meg tykk...

Du brukte ett år på å gå opp 15 kg. Da kan du ikke forvente å gå ned 15 kg på 3 uker. 1 kg per uke er veldig bra, men du kan dessverre ikke forvente at det fortsetter i dette tempoet. Klarer du 0,5 kg per uke skal du være fornøyd. Spesielt når du nærmer deg målvekten.

Du må ikke tenke på dette som en slankekur, men en livsstilsendring. Dersom du etter endt "slanking" går tilbake til kostholdet som gjorde at du gikk opp i vekt, vil vekten gå opp igjen. Du må bruke tiden til å jobbe inn nye gode vaner.

Anonymous poster hash: 4d7db...7b7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det tar selvfølgelig litt tid om man har en del kilo å gå ned! Men klarer du å gå ned alle de kiloene slik at du mister en i uken - er det kjempebra! Virkelig. Går du ned fortere kan du fort gå på en smell. Ta det fra en frøken som gjør den feilen hele tiden. :fnise: Nå har jeg riktig nok bare 4-5 kg jeg går opp og ned hele tiden, men det blir jo det samme. Jeg starter med å sulte meg(ja, latterlig og nei, jeg har ikke spiseforstyrrelser), funker i en uke, også er det reeeett på en ny smell. 1 kg i uken er topp! Jeg ville vært kjempestolt om jeg var deg:) Dette klarer du, og 17 uker(sett at du fortsetter å klare 1 kg i uken) er ikke så lang tid når det plutselig har gått 17 uker! Du kommer ikke til å angre når du når målet ditt. Lover. :)

Anonymous poster hash: 8b6ef...4db
Skrevet

Ja, da begynte jeg å slanke meg for 3 uker siden, har gått ned 3 kg. Skal ned 17 kg til ca. Jeg må bare få sagt det, herregud så kjedelig det er?! Noen i samme båt? Hva gjør dere for å holde motivasjonen på topp? Synes det tar eviglang tid. Jeg spiser ca. 1200-1500 kcal i ukedagene og spiser nok rundt 2500 i helgen. Jeg trener ikke veldig mye, går tur 3 dager i uken og trener litt styrke hjemme. Noe jeg kan gjøre for å få fortgang? Hvorfor tar det så lang tid? Og hva er egentlig normalt å gå ned? La på meg 15 kg etter jeg ble samboer, på 1 år, ja hjelp, det er galskap. Nå må jeg bare få de av meg, er jo min egen dumhet som har gjort meg tykk... Anonymous poster hash: 945b4...310

Det tar faktisk hele livet å holde seg slank og i form. Så om du syntes tre uker er kjedelig..

• Liker 5
Skrevet

Jeg går ned ca 0.2 uka. Snakk om kjedelig. Har heldigvis ikke så mye å miste så har bevisst lagt meg på et lite underskudd, da.

AnonymBruker
Skrevet

hvorfor gidder du å slanke deg på den måten? ja, når du gjør det sånn .. søk opp 5:2 diett :) fem dager 2000 kalorier, så to dager på maks 500 kalorier. :) har gått på denne før og etter jeg sluttet la jeg ikke på meg noe i det hele tatt, dietten spider opp forbrenninga de når du spiser foskjelllig :)

Anonymous poster hash: e0346...907

AnonymBruker
Skrevet

Målte midjen nå, den er 79 cm, sikkert derfor BHene mine er litt stramme, de er i 75, haha! Målte rundt hoftene også, så skal jeg måle om noen uker for å se om det har skjedd noe. Kan jo være greit å føgle med der også :) TS

jeg har middjemål på 53 :) wiii helt flat :)

Skrevet

Er du sikker på at du har målt på rett plass? For jeg er smalere der BHene mine sitter (rett under bryst) enn der jeg måler midjen.

Her er en link til hvordan du skal måle midjen: http://www.nrk.no/livsstil/slik-maler-du-livvidden-1.7924723

Men det er veldig fint å måle midjen ja. Det er jo der det usunne fettet ligger, og det er en veldig stor motivasjon å se at et sunnere kosthold gir utslag i en smalere midje=sunnere helse. Jeg har "bare" gått ned 2,5 kg på 5 uker nå, men midjemålet har krympet inn med 5 cm.

Ellers måler jeg hoftene, rett under bryst og lår i tillegg til å veie meg. Det er så langt bare under bryst og midjen som har gått inn. Men det regner jeg egnetlig med. Lårene har ikke rikket seg en cm og jeg er nok forberedt på at det er det siste som går. Men lårfett er visst bra da, så ikke bli demotivert om det ikke rikker seg der :).

3 kg på 3 uker er forresten kjempebra. Jeg tror det er viktig å ikke se så mye på kg, men heller tenker på hva det gir deg i form av bedre helse, mer energi, bedre søvn, bedre konsentrasjon o.s.v. Det jeg synest er så herlig er at søtsuget har forsvunnet. Jeg gir meg lov til en godtedag i uken, og jeg har ikke følt noe veldig akutt sukkersug. Dersom jeg kjenner litt på det disker jeg heller opp med litt kesam og bær i uken, det er jo så sunt og godt. Det er som er så fint nå som det er jordbærsesong, så da er det ikke så vrient å klare seg uten sjokolade i uken.

Er også ekstremt deilig å komme opp i situasjoner i ukene nå der jeg blir tilbudt noe sukkerholdig, men uten problem klarer å si nei. F.eks. i går var jeg med venninner som spurte på om jeg ville dele på en kake ute på en kafé. Det ville jeg ikke og det var ikke fælt å se på at de spise kake. Koste meg heller med en god kaffi i stedetfor. Det hadde heller ikke vært noen krise om jeg hadde takket ja, fordi jeg vet jeg har vært så flink resten av uken, men det var så deilig å faktisk kjenne på at jeg ikke hadde så lyst og heller ville spare litt kos til i dag. Det føles som jeg har utviklet en enorm selvkontroll som jeg ikke hadde før. Da kunne jeg fint finne på å kjøpe en 200 grams sjokoladeplate i ukedagen. Nå gjør jeg ikke det en gang i helgen, det blir heller mer kontrollerte mengder. Noe jeg er glad for, for ofte ender jeg opp med å bare bli kvalm av en ukontrollert sjokoladepsising.

Jeg føler jeg har funnet et kosthold som vil fungere i lengden, også i situasjoner der det blir mange fristelser rundt. Det er deilig, for jeg føler jeg ikke trenger å bekymre meg for å delta på ting der jeg ikke vil klare å styre meg selv på godterfrifronten. Kroppen føler seg bra og det er det viktigeste :) Som en bonus ser kroppen mer smashing ut :)

Skrevet

hvorfor gidder du å slanke deg på den måten? ja, når du gjør det sånn .. søk opp 5:2 diett :) fem dager 2000 kalorier, så to dager på maks 500 kalorier. :) har gått på denne før og etter jeg sluttet la jeg ikke på meg noe i det hele tatt, dietten spider opp forbrenninga de når du spiser foskjelllig :)

Hvorfor gidde å slanke seg på den måten? Hun trenger da ikke høyere forbrenning når hun går ned 3 kg i uka? Det er jo mer enn nok allerede!

• Liker 4
Skrevet

Ja! Slanking er ikke gøy!
Det at det tar lang tid, må du ikke ta som noe negativt, tvert i mot.
Det er sunnere og bedre for kroppen å gå ned sakte, dette gjør også at det er lettere å beholde vekten når du har gått ned! :)
Du må bare smøre deg med tålmodighet, og bruke de kiloene du ser du har gått ned som motivasjon til å fortsette :)

Keep up the good work :)

Skrevet

Ja! Slanking er ikke gøy!

Det at det tar lang tid, må du ikke ta som noe negativt, tvert i mot.

Det er sunnere og bedre for kroppen å gå ned sakte, dette gjør også at det er lettere å beholde vekten når du har gått ned! :)

Du må bare smøre deg med tålmodighet, og bruke de kiloene du ser du har gått ned som motivasjon til å fortsette :)

Keep up the good work :)

Jeg synes slanking er kjempegøy! Jeg blir så glad hver gang jeg går på vekta og ser et lavere og lavere tall! Det gir jo en stor glede! Men samtidig er jeg glad jeg snart er ferdig med å slanke meg :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...