Gå til innhold

Noen som har startet gårdsdrift? Erfaringer ønskes.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bare flytt dette innlegget om det kommer på feil plass.

Hei!

Ønsker veldig gjerne å høre erfaringer fra deg/dere som har "startet opp" gård, uten så kjempemye erfaring.

Vi bor på en stor gård, med fjøs og alt mulig. Jordene er utleid til en nabo-bonde, og det er ca. 9 år siden det var melkekyr i fjøset. Fjøset må rives, og bygges opp igjen, om det skal være godt nok for dyrehold.

Vi blir nok ikke alene om drifta, da svigerfamilien er veldig giret på dette også.

Har tenkt mest på sau eller storfe.

Så, er det noen der ute som vil dele? :-)

Da tenker jeg alt mulig. F. eks: hvor mye tid går med i din dag, på gården? Er det en fulltidsjobb, eller har du annen jobb ved siden av? Økonomisk? Osv osv.

Anonymous poster hash: ada14...e3e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp på gård der vi har drevet med sau og hest hovedsaklig. Min far jobbet fulltid og det var min mor som foret dyrene og gav hestene stell osv. Hun regnet ut at hun tjente 14 kr timen. Tror nok man tjener mer på melkekyr, men det er ikke særlig mye mer.

Det var jo slik at hun gikk i fjøsen kl 5 om morgenen og var der noen timer. Og slik var det om kveldene også. I tillegg skulle hestene trenes (gjeterhundene også 2 ganger i uka i flere timer), gjerder skulle tas ned og settes opp ofte og over store områder. I tillegg kommer dette med å lage høy, rundball (evt silo) osv som tar mye tid når det skal gjøres, men det antar jeg du vet.

Antar også du skal slutte å leie ut marka?

Jeg har også jobbet som avløser med kyr, og det er i grunn veldig kjekt, men tidkrevende det også.

Anonymous poster hash: 7a0ce...5e4
AnonymBruker
Skrevet

Dere kunne jo starte med noen utegangere? Det er sauer som går ute hele året. De må ha stell og for, men ellers ordner de seg selv, til og med lammingen ordner de opp i alene, stort sett.

Anonymous poster hash: f81be...872
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere kunne jo starte med noen utegangere? Det er sauer som går ute hele året. De må ha stell og for, men ellers ordner de seg selv, til og med lammingen ordner de opp i alene, stort sett.

Anonymous poster hash: f81be...872

Nei, man må følge med lamming med sauer som går ute også. De får problemer de og. Det er ikke mye styr med å ha sauer inne på vinteren uansett dog.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi overtok farsgården til mannen min og driver med kylling og melkekyr i tillegg til jord- og skogdrift.

Vi har bygd nytt kyllinghus og nytt fjøs med full automatisering begge steder, men likevel er det ufattelig mye jobb.

Har flere fast ansatte og i underkant av 20 mill i gjeld.

Skal dere begynne med gårdsdrift i relativt stor skala må dere være forberedt må mye jobbing og ikke romantisere det som veldig mange har lett for å gjøre.

Anonymous poster hash: b8ada...1af

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp på gård der vi har drevet med sau og hest hovedsaklig. Min far jobbet fulltid og det var min mor som foret dyrene og gav hestene stell osv. Hun regnet ut at hun tjente 14 kr timen. Tror nok man tjener mer på melkekyr, men det er ikke særlig mye mer.

Det var jo slik at hun gikk i fjøsen kl 5 om morgenen og var der noen timer. Og slik var det om kveldene også. I tillegg skulle hestene trenes (gjeterhundene også 2 ganger i uka i flere timer), gjerder skulle tas ned og settes opp ofte og over store områder. I tillegg kommer dette med å lage høy, rundball (evt silo) osv som tar mye tid når det skal gjøres, men det antar jeg du vet.

Antar også du skal slutte å leie ut marka?

Jeg har også jobbet som avløser med kyr, og det er i grunn veldig kjekt, men tidkrevende det også.

Takk for svar :-)

Ja, jordene skal vi slutte å leie ut. Det går med mange timer på åkeren rundt huset vårt ja!

Mannen min var ikke så interessert i melkekyr av en eller annen grunn (som jeg ikke kommer på i farten).

Men han var med på å bygge et sauefjøs for noen år siden, midt i lamminga. Og selv om han så det var hektisk der og da, tror jeg han tenker på det som en spennende jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Vi overtok farsgården til mannen min og driver med kylling og melkekyr i tillegg til jord- og skogdrift.

Vi har bygd nytt kyllinghus og nytt fjøs med full automatisering begge steder, men likevel er det ufattelig mye jobb.

Har flere fast ansatte og i underkant av 20 mill i gjeld.

Skal dere begynne med gårdsdrift i relativt stor skala må dere være forberedt må mye jobbing og ikke romantisere det som veldig mange har lett for å gjøre.

Anonymous poster hash: b8ada...1af

Takk for svar :-)

Det blir nok ikke en storgård her. Før i tiden var nok dette å regne som en stor gård, med melkekyr, griser, hester og høner.

Skogdrift i mindre skala driver svigerfar med, men det har jeg ikke satt meg inn i.

Som sagt må nok fjøset rives for å holde dyr i det, så der kommer det nok til å gå 1 million bare i riving. Tørr nesten ikke tenke på hva et nytt koster.. (Joda ;-)

Skrevet

Med kyr er ein bunden til staden kvar dag frå td 7-9 og 18-20. Sjølv om dei hår på utmarksbeite må ein vere tilgjengeleg om dei bryt seg. Er garden stor nok kan ein tene nok til at berre ein jobbar ute. Her pleier ein sei at ein lærar (som kjerringene ofte er) er verdt 15 mjølkekyr ;) vidare har ein alltid dårleg samvit for alt som ikkje blir gjort, for ein rekk ikkje over ein brøkdel av vedlikehaldet som trengst. Det er klønete i samband med ungane sine hobbyar som stort sett føregår i fjøstida. Ferie er ikkje så lett å avvikle, det kan bli lange netter rundt kalvinga. Men for oss er det likevel eit godt liv vi ikkje ville bytt vekk. Ungane lærer å arbeide frå dei er små, det er alltid noko å gjere på, vi deltek knapt på aktivitetar fordi vi har så mykje heime. Og så får ungane mykje besøk av vener som likar fjøs ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...