Gå til innhold

Elendig viljestyrke, ingen progresjon.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt et enormt ønske i mange år å gå ned i fettprosent og få en stram og fit kropp, men jeg klarer det aldri. Er så frustrert og lei at jeg ofte tenker på å gi opp, men en del av meg vil fortsette når jeg ser meg i speilet. Bilringen henger over buksa, rumpa henger og armefettet dingler slik at jeg i flere år har unngått å gå i singlett. Å se på bilder av meg selv med sommerklær er bare helt tragisk, blir helt på gråten. Problemet er at jeg har vanvittig dårlig viljestyrke slik at jeg aldri klarer å holde meg unna snop i hverdagen eller trene regelmessig.

* har prøvd å føre matlogg, følge matplan, variere treningen, føre treningsdagbok, stålsette meg for å ikke spise snop før lørdag og trene 5 ganger i uka. Funker ikke..

* matlaging synes jeg er et enormt stress dermed blir det enkle løsninger som havregryn, yoghurt, grov baguett og brød.

*Trente en periode 5-6 ganger i uka og hadde god "flyt" men så mistet jeg all motivasjon da jeg ikke så noen forandringer på kroppen etter 11 uker. Hadde bare gått ned 1 cm rundt midjen (ingen kaloriunderskudd pga dårlig viljestyrke når det gjelder kostholdet)

Føler meg rett og slett helt elendig og mislykket fordi jeg aldri klarer det. Nesten så jeg bare må innse at kroppen min forblir slik og jeg kan ikke gjøre noe med det. Har mye kunnskaper om mat og trening, men nytter ikke å ha kunnskaper når man ikke klarer å utføre det i praksis!

Trenger rett og slett noen gode ord og råd for å komme over den "knekken" og komme i en god flyt der jeg kan trene regelmessig uten at det blir et slit å bare komme seg på trening, klare å følge et sunt kosthold og ikke spise usunne ting i hverdagen.

Anonymous poster hash: 4fa0f...a8f
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du rett og slett begynner for hardt:) Du skal opp som en løve og gjøre alt med en gang, og da kommer man som kjent ned som en skinnfell. Begynn med en ting av gangen. F.eks. ingen snop før lørdag. Når dette går greit kan du f.eks. begynne med de berømte 5 om dagen, så begynne å trene en gang i uka, så to, osv. Baby steps. La kroppen og viljen få tid til å omstille seg:)

Anonymous poster hash: 5d582...4f2
  • Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Babysteps....du kan ikke starte med strikt kostholdsregime og trening 5 ganger i uka. Da kjører du deg selv i grøften før du har startet.

Og du må ofre noe for å få dette til. Du må rett og slett sette av tid til å lage deg skikkelig og nærimgsrik mat. Det er alfa/omega for at du skal kunne endre livsstilen og ikke mint få et stabilt blodsukker som gjør at du ikke klikker vinkel når helgene kommer.

For min del var lavkarbo en super måte å knekke søtsuget på. Fikk mye mer stabilt blodsukker og er aldri sulten mellom måltider. Sett opp en ukesplan for hva du SKAL spise mandag-søndag og handle inn for en uke om gangen. Allerede der har du spart deg for kjappe løsninger, impulshandling og unnskyldninger om dårlig inspirasjon for hva du skal spise hver dag, for du har allerede satt opp en plan.

Du må også ha en noenlunde oversikt over hva du spiser per i dag og trekke fra ikke mer enn 500 kcal. Blir underskuddet for stort så sulter du bare deg selv og går lettere på en smell. Spis NOK, RETT OG GOD MAT. Lager du maten fra bunn så kan du spise både pizza, lasagna, tacos og burgere som hverdagsmat.

Og vedrørende trening så ikke start med mer enn 3 solide økter i uka. Da får du nok restitusjon mellom hver økt slik at du ikke sliter deg ut og mister motivasjonen. Du kan øke lengde og mengde på øktene når formen sitter, men 30-45 min 3 ganger i uka er nok i første omgang. Øk heller hverdagsaktiviteten med gåturer, sykkelturer etc.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du rett og slett begynner for hardt:) Du skal opp som en løve og gjøre alt med en gang, og da kommer man som kjent ned som en skinnfell. Begynn med en ting av gangen. F.eks. ingen snop før lørdag. Når dette går greit kan du f.eks. begynne med de berømte 5 om dagen, så begynne å trene en gang i uka, så to, osv. Baby steps. La kroppen og viljen få tid til å omstille seg:)

Anonymous poster hash: 5d582...4f2

Synes dette var et bra svar til deg ts.

Jeg vil legge til : du skriver at det og det funker ikke. Dette sitter i hodet ditt. Det blir som at noen sier . jeg er sånn og sånn, dvs de sier da at de ikke kan forandre seg. ALLE kan forandre seg, men man må ha VILJE!

Det tar heller ikke så lang tid å lage god og sunn mat hvis du planlegger innkjøp, så du har det alltid i kjøleskapet. Det du nevnte var alt for mye brødmat. Kutt ut baguetter f.o.m idag. Havregryn er fin frokost ( med f.eks rene bær på toppen ). Spis mer rene proteiner som fisk, kylling/kalkun, noen få ganger rødt kjøtt og mye grønnsaker, linser, bønner o.l. ikke for mye frukt, men klart at det er bedre enn snop. Ikke rør godteri mer en én dag i uka, f.eks lørdag.

Begynn med å gå en liten tur, f.eks 30 minutter i rask gange 3 ganger i uka. Så tar du f.eks etter et par uker en av gangene og løper istedenfor å gå. Så tar du etter et par mnd igjen to av gangene og løper istedenfor å gå.

Anonymous poster hash: 71d1a...142

AnonymBruker
Skrevet

Og skriv opp hver dag i ei fin bok at du går tur, hva du spiser o.l. Så blir det etterhvert motiverende å se at du følger din egen plan.

Anonymous poster hash: 71d1a...142

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...