AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #1 Del Skrevet 2. mai 2015 Hva anses som lavt blodtrykk for en 19 år gammel jente? Og er det farlig med et undertrykk på 65?Anonymous poster hash: d5c4a...30c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #2 Del Skrevet 2. mai 2015 Nå vil jeg først si at jeg ikke tror du skal lene deg altfor mye på helseråd på Kvinneguiden, men det skjønner du sikkert også. Dette er i hvert fall helt fint. Godt trente har i snitt lavere blodtrykk enn dårlig trente, og unge har i snitt lavere blodtrykk enn eldre, så 65 på en jente på 19 er helt vanlig og bra. Jeg er en mann i 20-årene, og mitt undertrykk er omtrent akkurat som ditt (64 sist jeg sjekket). Jeg var til en hjertesjekk for en stund siden, av andre grunner enn blodtrykket, og kardiologen mente det var kjernesunt med et sånt trykk så lenge jeg følte meg fin. Man sier ofte at grensen for hypotensjon (lavt blodtrykk) går ved 90/60, altså tre fjerdedeler av 120/80 i både overtrykk og undertrykk, men dette er kun veiledende. Mange misforstår dette med "optimalt blodtrykk" litt. Det er generelt bare bra å ha et lavere blodtrykk enn 120/80 så lenge man ikke har plager knyttet til det. Du må et stykke ned på 50-tallet i undertrykk før det er bekymringsverdig så lenge du ikke har symptomer på lavt blodtrykk. Hvis du ikke har slike symptomer, som kan være for eksempel å ofte bli svimmel når du reiser deg, er et undertrykk på 65 helt utmerket. Så for å oppsummere det: Det er ikke uvanlig i det hele tatt. Det er nok likevel noe lavere enn gjennomsnittet, noe som bare er fint så lenge du ikke har plager knyttet til det. Anonymous poster hash: a5405...506 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #3 Del Skrevet 2. mai 2015 Nå vil jeg først si at jeg ikke tror du skal lene deg altfor mye på helseråd på Kvinneguiden, men det skjønner du sikkert også. Dette er i hvert fall helt fint. Godt trente har i snitt lavere blodtrykk enn dårlig trente, og unge har i snitt lavere blodtrykk enn eldre, så 65 på en jente på 19 er helt vanlig og bra. Jeg er en mann i 20-årene, og mitt undertrykk er omtrent akkurat som ditt (64 sist jeg sjekket). Jeg var til en hjertesjekk for en stund siden, av andre grunner enn blodtrykket, og kardiologen mente det var kjernesunt med et sånt trykk så lenge jeg følte meg fin. Man sier ofte at grensen for hypotensjon (lavt blodtrykk) går ved 90/60, altså tre fjerdedeler av 120/80 i både overtrykk og undertrykk, men dette er kun veiledende. Mange misforstår dette med "optimalt blodtrykk" litt. Det er generelt bare bra å ha et lavere blodtrykk enn 120/80 så lenge man ikke har plager knyttet til det. Du må et stykke ned på 50-tallet i undertrykk før det er bekymringsverdig så lenge du ikke har symptomer på lavt blodtrykk. Hvis du ikke har slike symptomer, som kan være for eksempel å ofte bli svimmel når du reiser deg, er et undertrykk på 65 helt utmerket. Så for å oppsummere det: Det er ikke uvanlig i det hele tatt. Det er nok likevel noe lavere enn gjennomsnittet, noe som bare er fint så lenge du ikke har plager knyttet til det. Anonymous poster hash: a5405...506 Hm jeg bare reagerte på det fordi jeg for 2 måneder siden hadde 120/80 mens nå hadde jeg 111/65 ? Anonymous poster hash: d5c4a...30c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #4 Del Skrevet 2. mai 2015 At det er lavere nå kan være feil ved måling, eller hvis du har spist og særlig drukket lite den dagen. Så sant du ikke har plager i form av svimmelhet ol så er det ikke noe problem med trykket ditt. Anonymous poster hash: 59d4a...324 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå