Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har Ørskogbunad om det har noe å si.

AnonymBruker
Skrevet

Varierer vel på hvem som gjør det, men har sett at bunader kan bli stygge om de legges ut, ja. I dette tilfellet ble vesten liten og fasongløs sammenlignet med resten av drakten.

Anonymous poster hash: e4933...1c3
AnonymBruker
Skrevet

Det har ingenting å si hvilken bunad du har, men om den er laget for å legges ut. De fleste bunader er nettopp det, så det går nok bra.

Anonymous poster hash: 809b7...d0f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lagt ut min, og den er ikke blitt stygg hvertfall. Forkleet sitter riktignok litt skjevere på, men det ser man bare om man vet om det.

Har Ørskogbunad jeg også

Anonymous poster hash: a8b51...7bb
Skrevet

Jeg har lagt ut min, og den er ikke blitt stygg hvertfall. Forkleet sitter riktignok litt skjevere på, men det ser man bare om man vet om det.

Har Ørskogbunad jeg også

Anonymous poster hash: a8b51...7bb

Så det er ikke sømmer ogsånn som viser utenpå?? At det sitter litt slapt og skjevt og sånn gjør ikke noe så lenge det ikke blir stygge detaljer på selve bunaden :)

Skrevet

Så det er ikke sømmer ogsånn som viser utenpå?? At det sitter litt slapt og skjevt og sånn gjør ikke noe så lenge det ikke blir stygge detaljer på selve bunaden :)

Dersom sømmer og sånt vises utenpå er den som har omsydd bunaden inkompetent.

Når en bunad skal legges ut må først de sømmene som skal endres sprettes opp. Så brukes nåler for å finne ut omtrent hvor de nye sømmene skal gå. Så må de nye sømmene tråkles (sys med veldig store enkle sting i kontrastfarge). Så må brukeren prøve bunaden for å se om den passer. Hvis den ikke passer må tråklingen tas opp og det må tråkles og prøves på nytt. Når det passer sys sømmene med samme fine sting som da bunaden ble sydd, og med en tråd som passer stoffet. Til slutt fjernes tråkletråden, og alle sømmonn må presses, slik som når bunaden ble sydd ny.

En omsydd bunad vil altså være sydd på samme måte som en ny bunad, bare at sømmonnet er brukt for å gjøre den større. I noen tilfeller må også folder og slikt endres på, men heller ikke det vil være veldig merkbart.

En omsydd bunad kan lett bli skakk og skjev siden stoffbitene ikke har helt rett fasong, men er det en dyktig syerske skal det bare være passformen som ikke er helt bra, aldri sømmene.

Skrevet

Min ble ikke stygg. Den er omsydd en rekke ganger. Faktisk måtte jeg i voksen alder få laget en ny vest til den for det var noe merkelig med fasongen på den opprinnelige så den kunne ikke sys ut nok til at bunaden kunne brukes i voksen alder, og den var til og med vond på konfirmasjonsdagen pga. for trange ermehull.

Men den har sett helt OK ut etter alle omsyingene.

(For øvrig ble den opprinnelg bestilt gjennom Husfliden så jeg fatter ikke at den kunne bli SÅ gal. Damen som monterte kan umulig ha vært noen stjerneskredder.)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes stort sett det er vellykket dersom det blir gjort av fagkyndige :)

Anonymous poster hash: 61ceb...b0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...