AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #1 Skrevet 2. mai 2015 Jeg lurer på hvor Guds grenseløse godhet er i disse tider?Hva vil Gud med naturkatastrofer og sykdom som dreper menneske hver dag? Er ikke dette ondskap? Hørte begrepet ondskapens problem nylig og innebærer følgende : Hvis Gud ikke vet at ondskapen eksisterer er han ikke allvitende. Hvis Gud vet at ondskapen eksisterer men ikke kan hindre den er han ikke allmektig. Hvis Gud vet at ondskapen eksisterer og kan hindre den men ikke ønsker det er han ikke god. Altså; hvis Gud er allvitende og allmektig kan vi konstatere at han ikke er god og kjærlighetsfull. Vi har altså ikke noen god Gud, men en ond Gud vi tilber. Kristne finner all på unnskyldninger for å unnskylde at Gud er ond, det blir oss mennesker som må ta ansvar for Guds ondskap- fordi det er en konsekvens av menneskets frie handling. Men dette henger da ikke på greip, vi har jo ikke noen fri vilje om Gud er allmektig? Har de kristne tilbedt feil Gud, er det Satan de ber til, eller er Satan god og Gud ond, og at man forbyttet Gud i tidenes morgen? Anonymous poster hash: dd85d...dce 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #2 Skrevet 2. mai 2015 Du må kanskje sette deg inn i kristendommen litt bedre. Dette her lærte vi om på barneskolen, så du kan sikkert finne en lærebok om dette evt. Anonymous poster hash: 907ae...38b
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #3 Skrevet 2. mai 2015 Du må kanskje sette deg inn i kristendommen litt bedre. Dette her lærte vi om på barneskolen, så du kan sikkert finne en lærebok om dette evt. Anonymous poster hash: 907ae...38b Tull. Det vi lærte var at gud er god, ikke mere. TS har et veldig godt poeng. Bare så trist at vi ikke kommer til å få et ærlig svar fra noen kristne/religiøse.Anonymous poster hash: b26b4...b62 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #4 Skrevet 2. mai 2015 Tull. Det vi lærte var at gud er god, ikke mere. TS har et veldig godt poeng. Bare så trist at vi ikke kommer til å få et ærlig svar fra noen kristne/religiøse.Anonymous poster hash: b26b4...b62 Hvis du ikke har lært mer enn dette (noe jeg har) så kan du eventuelt ta kontakt med en prest og ha en samtale? Så kan presten fortelle deg det du ikke forstår. Anonymous poster hash: 907ae...38b
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #5 Skrevet 2. mai 2015 Ansvarsforskrivelse. Slik oppfatter jeg kristne og troende. Gjør andre noe vondt, så er det Satan eller det onde som er årsaken. Har man mat på bordet, så er det Gud som har vært snill og god. Det virker som om man er ute av stand til å ta inn over seg at mennesker og andre dyr hele tiden tar valg. De valgene vi alle tar (kristen eller ikke-kristen) er basert på hva som gagner oss og våre nærmeste. Anonymous poster hash: e698c...638
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #6 Skrevet 2. mai 2015 Du må kanskje sette deg inn i kristendommen litt bedre. Dette her lærte vi om på barneskolen, så du kan sikkert finne en lærebok om dette evt. Anonymous poster hash: 907ae...38b Nå har du jo muligheten til å fortelle hva som er rett . Klarte ikke det nei , mye bedre å gå til angrep, noe sier meg at du er religiøs...... Anonymous poster hash: dd85d...dce 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #7 Skrevet 2. mai 2015 Nå har du jo muligheten til å fortelle hva som er rett . Klarte ikke det nei , mye bedre å gå til angrep, noe sier meg at du er religiøs...... Anonymous poster hash: dd85d...dce Les denne her f.eks http://jesuselskerdeg.no/sa-mye-ondt-i-verden-hvor-er-gud/ om du lurer på noe mer kan du kontakte en prest. Jeg vet ikke hvorfor du tror jeg er religiøs bare fordi jeg forteller deg at jeg fulgte med i timen på barneskolen Anonymous poster hash: 907ae...38b
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #8 Skrevet 2. mai 2015 Gud skapte ALT. Da er også gud årsaken til ALT. Dermed er gud ikke bare god men også ond. Dette er noe ingen kan motstride. Har du laget ALT så bestemmer du over ALT og kan ødelegge ALT. Tror selvfølgelig ikke at det finnes noen form for gud ;-)Anonymous poster hash: b26b4...b62 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #9 Skrevet 2. mai 2015 Gud skapte ALT. Da er også gud årsaken til ALT. Dermed er gud ikke bare god men også ond. Dette er noe ingen kan motstride. Har du laget ALT så bestemmer du over ALT og kan ødelegge ALT. Tror selvfølgelig ikke at det finnes noen form for gud ;-)Anonymous poster hash: b26b4...b62 Virkelighetens eksistens : http://ateismen.egoist.info/virkelighetens_eksistens.html Vi mangler bevis på at Gud skape ALT Anonymous poster hash: dd85d...dce
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #10 Skrevet 2. mai 2015 Virkelighetens eksistens : http://ateismen.egoist.info/virkelighetens_eksistens.html Vi mangler bevis på at Gud skape ALT Anonymous poster hash: dd85d...dce Haha. Det vet jeg. Vi mangler bevis på alt gudommelig og overnaturlig. Er selv ateist. Er bare litt gøy å vise at gudetro er ulogisk.Anonymous poster hash: b26b4...b62 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #11 Skrevet 2. mai 2015 Haha. Det vet jeg. Vi mangler bevis på alt gudommelig og overnaturlig. Er selv ateist. Er bare litt gøy å vise at gudetro er ulogisk.Anonymous poster hash: b26b4...b62 Ja, veldig ulogisk, men noen lukker øynene hardt sammen, vil ikke se! Men leste for noen år siden ei bok som tok for seg at det var skjedd en forveksling av Gud og Satan. Husker selvfølgelig hverken forfatter eller boktittel. Anonymous poster hash: dd85d...dce
Utenegenart Skrevet 2. mai 2015 #12 Skrevet 2. mai 2015 Dette er et veldig gammelt spørsmål. Problemstillingen omtales gjerne som "det ondes problem". Jeg har aldri satt meg veldig inn i diskusjonene rundt det ondes problem selv, men vet at mange har brukt mye tid på å prøve å finne forklaringer. Bør være ganske greit å finne seriøse diskusjoner/tanker om det hvis du googler litt.
Yzma Skrevet 2. mai 2015 #13 Skrevet 2. mai 2015 Er det ikke sånn de sier, at alt som skjer, skjer for en grunn? 'Guds veier er uransaklige' lol 1
Poserose Skrevet 2. mai 2015 #14 Skrevet 2. mai 2015 Du må kanskje sette deg inn i kristendommen litt bedre. Dette her lærte vi om på barneskolen, så du kan sikkert finne en lærebok om dette evt. Anonymous poster hash: 907ae...38b Det var jo akkurat det TS skriver om vi lærte på skolen, som en del av undervisningen om kristendommen. Det er et veldig kjent problem, uten så mange gode løsninger. Så en video av en som ble reddet ut av ruinene i Nepal etter noen dager med en tittel som hyllet gud. Den samme guden som lot 6000 andre dø i det samme jordskjelvet. Fordi det gir jo mening. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #15 Skrevet 2. mai 2015 Er det ikke sånn de sier, at alt som skjer, skjer for en grunn? 'Guds veier er uransaklige' lol Men da tillater Gud lidelser? Om han er grenseløs kjærlig, hvorfor lider det så mange mennesker på jorda? Den kristne verden befinner seg for det meste i den industrialiserte verden, vil det si at de som ikke har hørt om denne kjærlige Guden skal straffes? Jordskjelvet i Nepal, skulle de straffes fordi de er buddhister og hinduister? Og hvorfor sparte ikke Gud sine? Anonymous poster hash: dd85d...dce
Yzma Skrevet 2. mai 2015 #16 Skrevet 2. mai 2015 Men da tillater Gud lidelser? Om han er grenseløs kjærlig, hvorfor lider det så mange mennesker på jorda? Den kristne verden befinner seg for det meste i den industrialiserte verden, vil det si at de som ikke har hørt om denne kjærlige Guden skal straffes? Jordskjelvet i Nepal, skulle de straffes fordi de er buddhister og hinduister? Og hvorfor sparte ikke Gud sine? Anonymous poster hash: dd85d...dce Det må du nesten spørre gud om
OPIgirl Skrevet 2. mai 2015 #17 Skrevet 2. mai 2015 Ansvarsforskrivelse. Slik oppfatter jeg kristne og troende. Gjør andre noe vondt, så er det Satan eller det onde som er årsaken. Har man mat på bordet, så er det Gud som har vært snill og god.Det virker som om man er ute av stand til å ta inn over seg at mennesker og andre dyr hele tiden tar valg. De valgene vi alle tar (kristen eller ikke-kristen) er basert på hva som gagner oss og våre nærmeste. Anonymous poster hash: e698c...638 Det heter ansvarsfraskrivelse. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #18 Skrevet 2. mai 2015 Det må du nesten spørre gud om Gud evner ikke å svare oss, det vet du da godt . Anonymous poster hash: dd85d...dce
Yzma Skrevet 2. mai 2015 #19 Skrevet 2. mai 2015 Gud evner ikke å svare oss, det vet du da godt . Anonymous poster hash: dd85d...dce Ja, de sier så. Nei, men da får vi bare spekulere da.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #20 Skrevet 2. mai 2015 Det heter ansvarsfraskrivelse. Jeg vet. Bare så synd at nettbrettet ikke er enig. Anonymous poster hash: e698c...638
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå