AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #1 Skrevet 2. mai 2015 Jeg er enslig, har ingen barn. Mor og far er skilt, jeg har et helsøsken og tre halvsøsken på fars side. Hvis far dør, hvem arver meg da? Kun mor eller går den delen far ville arvet til alle hans barn, dvs. også mine halvsøsken? Og hva skjer med arven om det er mor som dør? Anonymous poster hash: 8917b...062
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #2 Skrevet 2. mai 2015 Du arver far på lik linje med de andre barna til far. Mor arver selvfølgelig ikke din far siden de er skilt. Anonymous poster hash: 2bf92...ec4
Stråbærry Skrevet 2. mai 2015 #3 Skrevet 2. mai 2015 Du arver far på lik linje med de andre barna til far. Mor arver selvfølgelig ikke din far siden de er skilt. Anonymous poster hash: 2bf92...ec4 Ts spør hvem som arver henne. Ikke hvem hun får arv ifra. Det er en interessant problemstilling. Uten å vite nøyaktig så vil jeg tro at dersom din far dør, vil hans del fordeles videre til hans barn. dvs at dine halvsøsken vil få en bit av kaka. Sjekk med jusbussen eller noen frivillige som driver jushjelp. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #4 Skrevet 2. mai 2015 Jeg er enslig, har ingen barn. Mor og far er skilt, jeg har et helsøsken og tre halvsøsken på fars side. Hvis far dør, hvem arver meg da? Kun mor eller går den delen far ville arvet til alle hans barn, dvs. også mine halvsøsken? Og hva skjer med arven om det er mor som dør? Anonymous poster hash: 8917b...062 Dersom du dør, og ikke har livsarvinger, er dine foreldre arvinger. Dersom din far er død blir din fars andel fordelt på alle hans arvinger. (Arvelaters søsken) Dersom din mor er død dør, går hennes andel til ditt søsken. Dersom begge dine foreldre er døde, og du ikke har søsken, blir dine besteforeldre/foreldres søsken arvinger. https://www.domstol.no/no/Ekteskap-og-arv/Dodsfall-og-arv/Hvem-er-arvinger/ Anonymous poster hash: 6bc49...6f2 5
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #5 Skrevet 2. mai 2015 Det er riktig som det er skrevet over, men husk at du også kan sette opp testament siden du ikke har egne barn. Jeg har testamentert alt til lillesøster, fremfor foreldre. Anonymous poster hash: 70b06...596 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #6 Skrevet 2. mai 2015 Dersom du dør, og ikke har livsarvinger, er dine foreldre arvinger. Dersom din far er død blir din fars andel fordelt på alle hans arvinger. (Arvelaters søsken) Dersom din mor er død dør, går hennes andel til ditt søsken. Dersom begge dine foreldre er døde, og du ikke har søsken, blir dine besteforeldre/foreldres søsken arvinger. https://www.domstol.no/no/Ekteskap-og-arv/Dodsfall-og-arv/Hvem-er-arvinger/ Anonymous poster hash: 6bc49...6f2 Hva om ts er gift?Anonymous poster hash: b3923...dd6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #7 Skrevet 2. mai 2015 Hva om ts er gift?Anonymous poster hash: b3923...dd6 Da kan ektefelle sitte i uskiftet bo, og alt fordeles til begges arvinger etter lengstlevendes død, eller så kan ektefelle kan arve minstebeløpet på 6G. (Som sagt, dette gjelder når avdøde ikke har livsarvinger) Ektefelle kan også velge å testamentere alt til sin ektefelle. Anonymous poster hash: 6bc49...6f2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #8 Skrevet 2. mai 2015 Da kan ektefelle sitte i uskiftet bo, og alt fordeles til begges arvinger etter lengstlevendes død, eller så kan ektefelle kan arve minstebeløpet på 6G. (Som sagt, dette gjelder når avdøde ikke har livsarvinger) Ektefelle kan også velge å testamentere alt til sin ektefelle. Anonymous poster hash: 6bc49...6f2 Takk for svar Anonymous poster hash: b3923...dd6
SiMa Skrevet 2. mai 2015 #9 Skrevet 2. mai 2015 Jeg er enslig, har ingen barn. Mor og far er skilt, jeg har et helsøsken og tre halvsøsken på fars side. Hvis far dør, hvem arver meg da? Kun mor eller går den delen far ville arvet til alle hans barn, dvs. også mine halvsøsken? Og hva skjer med arven om det er mor som dør? Anonymous poster hash: 8917b...062 Når du dør arver din mor og din far likt. Hvis en av dem dør, fordeles arven på deres arvinger. Dvs. hvis din far er død fordeles han halvdel av arven på alle hans barn, inkludert dine halvsøsken. Hvis din mor er død får hennes barn (ditt søsken) hennes del av arven. Hvis du ikke ønsker denne fordelingen råder jeg deg til å skrive testament.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #10 Skrevet 2. mai 2015 Når du dør arver din mor og din far likt. Hvis en av dem dør, fordeles arven på deres arvinger. Dvs. hvis din far er død fordeles han halvdel av arven på alle hans barn, inkludert dine halvsøsken. Hvis din mor er død får hennes barn (ditt søsken) hennes del av arven. Hvis du ikke ønsker denne fordelingen råder jeg deg til å skrive testament. Ja, det ser nok ut til at jeg må skrive testament, jeg har ikke noe ønske om at en haug med halvsøsken i annet land skal arve meg, ikke far heller som jeg aldri har hatt kontakt med og ikke bor i Norge. Kjenner jeg har litt angst for at jeg skal dø over natten Anonymous poster hash: 8917b...062
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #11 Skrevet 2. mai 2015 https://www.domstol.no/no/Ekteskap-og-arv/Dodsfall-og-arv/Hvem-er-arvinger/ Der har du en enkel og pålitelig arverekkefølgeplan. Anonymous poster hash: 84829...d77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå