Gå til innhold

forferdelig mamma

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sliter big time og lurer på om jeg bør oppsøke hjelp. Er mamma til en fantastisk 2-åring. Gift med barnefar. Utfordringen er når jeg blir irtitert (type sagt i fra x ant ganger om at nok er nok),at hun (som barn på hennes alder)skifter mening like fort som andre snur seg etc. Jeg er en person som ofte reagerer veldig brått,og der er her kjernen er. Datter reagerer med gråt og usikkerhet og hår alltid til pappa. Dette har skjedd 5x på siste 6 mnd. Hun vil naturligvis ikke ha noe med meg å gjøre de neste timene. Jeg er redd for at jeg gir henne dårlige barndomsminner og at forholdet vårt blir dårligere og dårligere noe som skremmer meg siden hun er så liten.

I dag skal vi etter planen på en spennende utflukt ,men jeg har igjen ødelagt stemningen (da melkekoppen veltet for 10.gang),så da spørs det på utflukten. Hun smiler og ler med pappa akkurat nå, men prøver jeg å ta kontakt hyler hun gå vekk.

Kanskje jeg bør snakke med helsesøster?

Anonymous poster hash: 7a52e...601

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør i hvertfall ta deg sammen. Din datter er 2 år. Du kan da ikke forvente at en to åring skal sørgen for at melkekoppen ikke velter? Og heller ikke forvente at hun ikke skal skifte mening?

Du kan være bestemt og si (pent men bestemt) at nå gjør vi det du først valgte, men det er ikke rett å bli sint og legge skyld/klandre en 2 åring.

Det forstår du. Da klarer du nok å ta de deg sammen :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bør i hvertfall ta deg sammen. Din datter er 2 år. Du kan da ikke forvente at en to åring skal sørgen for at melkekoppen ikke velter? Og heller ikke forvente at hun ikke skal skifte mening?

Du kan være bestemt og si (pent men bestemt) at nå gjør vi det du først valgte, men det er ikke rett å bli sint og legge skyld/klandre en 2 åring.

Det forstår du. Da klarer du nok å ta de deg sammen :)

Du kan ikke være seriøs? "Ta deg sammen" hjelper jo ikke når en person har en slik reaksjonsmåte nedfelt i seg.

Hun bør oppsøke en terapeut for å få hjelp via noen teknikker hun kan bruke. Dette vil jo skje mange ganger opp gjennom årene og TS, du bør lære deg puste-og tenketeknikker nå før det blir for sent. Ikke vent, bestill time mandag.

Anonymous poster hash: 47b0c...c88

• Liker 6
Skrevet (endret)

Du kan ikke være seriøs? "Ta deg sammen" hjelper jo ikke når en person har en slik reaksjonsmåte nedfelt i seg.

Hun bør oppsøke en terapeut for å få hjelp via noen teknikker hun kan bruke. Dette vil jo skje mange ganger opp gjennom årene og TS, du bør lære deg puste-og tenketeknikker nå før det blir for sent. Ikke vent, bestill time mandag.

Anonymous poster hash: 47b0c...c88

Fint om Ts oppsøker hjelp og får det. De fleste mennesker klarer å ta seg sammen når de selv er bevisst på hva som ikke er bra, og hva som ville vært et bedre handlingsmønster. Ts er en person som reagerer veldig brått, og det er det som er kjernen, sier hun. Det viser at hun er klar over problemet. Det sier meg at hun godt kan klare å bli bedre på måten å reagere på i gitte situasjoner. Men veldig flott hvis hun kan snakke med terapeut og få annen hjelp som du sier. Bla lære mer om hvordan reagere, alternative reaksjoner.

Endret av Berit
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flott at du har tenkt å oppsøke helsesøster!

Jeg tror at foreldreveiledning eller et opphold på mødre/familiehjem vil være svært nyttig!

Anonymous poster hash: 8d5cc...9c2

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan var din egen oppvekst? Grunnen til at jeg spør er at vi alle har noen indre arbeidsmodellen som ofte gjennspeiler seg i barndommen. Vi gjør som vi er opplært til å gjøre. Vi reagerer og handler slik vi er vant til at andre reagerte og handlet mot oss.

Start med å snakke med helsesøster. Det finnes hjelp å få til å endre og til å lage nye indre arbeidsmodeller. Du er allerede på god vei fordi du annerkjenner at det du gjør akkurat nå fungerer ikke. Du ser det og du ønsker å endre det. Det er veldig bra :)

Ingen foreldre er perfekte. Vi er bare mennesker. Det må du aldri glemme og du må ikke sammenligne deg med andre.

Ta kontakt med helsesøster og be om hjelp. Du kan også undersøke med kommunen om noen i kommunen utfører COS-veiledning ( https://www.ungsinn.no/post_tiltak/circle-of-security-cos-virginia-familiemodellen/). Å gå på foreldrekurs sammen med andre foreldre er for mange svært nyttig.

Anonymous poster hash: 52b2b...002
Skrevet

Det hadde sikkert vært lurt å snakke med helsesøster. Håper du lærer deg noen teknikker for å unngå de brå reaksjonene.

AnonymBruker
Skrevet

Start med å gjøre ting litt enklere for deg selv, fjern (i den grad du kan) situasjoner som gjør at du "klikker".

Melkekoppen tipper for 10. gang? Fjern koppen. Bruk tutkopp.

Gi færre valg, overse sutring. Selvfølgelig vil hun ikke leke med deg rett etter at du har sagt nei/vært sint/gjort noe som helst hun ikke liker. Men hun er et barn, det er ganske vanlig. Da er alle de andre mye mer morsomme enn hun slemme som sa nei.

Dette har skjedd 5 ganger de siste 6 månedene? Det er ikke all verden. Ganske sikker på at ungen din overlever og får en fin barndom selv om mamma kan få nok av og til.

Men, ta gjerne kontakt med en helsesøster eller noen hvis du føler at det gjør ting bedre for deg.

Anonymous poster hash: b642e...053
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gode råd over. I tillegg er det vel sånn at du og pappaen må stå sammen.. har du irettesatt for noe og barnet ikke liker det skal det ikke løpe til pappa å få trøst.. pappa bør hjelpe deg, ikke skyve deg bort fra barnet slik..

Anonymous poster hash: 325fc...e50

Skrevet

Gode råd over. I tillegg er det vel sånn at du og pappaen må stå sammen.. har du irettesatt for noe og barnet ikke liker det skal det ikke løpe til pappa å få trøst.. pappa bør hjelpe deg, ikke skyve deg bort fra barnet slik..

Det her er jo tull når TS åpenbart ikke agerer slik man skal gjøre når det er snakk om et barn på bare 2 år. Man skal IKKE klikke i vinkel selv om barnet klarer å velte glasset 10 ganger på rad. Vær den voksne og fiks det. Kjøp kopp med sugetut, eller bruk tåteflaska rett og slett en stund til og gi skryt når hun gjør noe rett fremfor når hun gjør noe galt.

Skal far dytte hun bort når hun søker trøst pga sinne fra mor så gjør man jo bare vondt verre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener ikke det er greit å klikke i vinkel, men jeg lurer på hvor far er. Hva er hans rolle? Og de gangene det ikke "klikkes" så er det viktig at man står sammen også...!

Skrevet

Hva gjør du når du reagerer "brått", TS? Skarp stemme, høyrøstet, aggressivt kroppsspråk, er du hardhendt...? Det er litt vesentlig for hva du bør gjøre. Det er sikkert ikke farlig for barnet å se at mamma blir litt irritert og oppgitt - og barnet kan igjen bli sur pga irettesettelse, men det er ikke ok at barnet blir redd. I så tilfelle er reaksjonen din over grensen.

Jeg er hissig selv, og vet at jeg vil få utfordringer med mitt temperament når tassen min blir eldre. Men jeg skal _ikke_ la hissigheten vinne, selv om jeg vet at det blir en vanskelig kamp med meg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Du bør gjøre noe med deg selv. Ungen er to år. Lån deg bøker og les og lær

Du sier ikke fra x antall ganger til en toåring.

Du skal handle, være konsekvent.

Du blir oppfattet som ulyd, som ikke mener noen ting.

Anonymous poster hash: e77b3...4ed
Skrevet

Du må søke hjelp, for dette er langtfra normalt. Du ser datteren din blir usikker og redd og du klarer likevel ikke å forandre måten du reagerer på? Hvor i alle dager er pappaen oppi alt dette??

Fjern melkekoppen bort fra henne, gi den til henne når hun skal drikke og ikke ellers. Tutkopp/flaske på en 2-åring er ikke noen løsning.

Men igjen, søk profesjonell hjelp. Du har sikkert andre utfordringer enn kun datteren din. Men unger skal ikke være redd foreldrene sine....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...