Gå til innhold

Begravelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kler man seg og hvordan oppfører man seg?

Anonymous poster hash: b8945...454

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mørke klær, helst svart i mine øyne. Unngå store mønstre, store smykker, mye sminke og pynt. Små, diskret smykker og diskret sminke. Pentøy, kvinner bør gå i skjørt eller kjole, menn i dress. Svart slips har jeg lært. Skjørt/kjole bør rekke til midt på kneet eller lenger. Tynn strømpebukse, svart, grå eller nude. Sett opp håret hvis du har langt hår (det gjør jeg, men vet mange ikke gjør det).

Kom i god tid. Hvis nærmeste familie sitter inne i kirken lar du dem sitte i fred, grunnen til at de sitter der er ofte at de ikke orker snakke med noen. Står de utenfor kan du gå bort og gi dem en klem/kondolere. I kirken setter gjerne de som ikke er blant de nærmeste seg på fjerde rad og bakover. Nærmeste familie sitter på første benk på venstre side, og bakover hvis de er mange. Tradisjonelt sitter familie på venstre side, venner på høyre. Nære venner kan godt sette seg helt foran. Gråt er greit, men helst ikke krampegråt. Etter minnestunden står gjerne de nærmeste utenfor kirken/ved graven. Gå bort og kondoler (si "kondolerer", det holder) og gi en klem. Unngå mer enn to-tre setninger der og da, det er gjerne mange som vil kondolere. Småprat med andre, men unngå vitser og morsomme historier som kan føre til mye latter. Begravelser er heller ikke stedet for "Så fint å se deg igjen" med et stort smil. Hvis det er begravelse (ikke bisettelse) tar de fremmøtte med blomster ut til graven. Det organiseres av begravelsesbyrået, bare ta imot hvis noen rekker deg en krans.

Noen har minnesamvær etter begravelsen. Der kan de som ønsker holde tale. Det er også fint å dele minner om den avdøde som vekker smil og latter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man kler seg i anstendige sorte klær. Med anstendig menes at det ikke skal være noe særlig utringet, ikke for kort (helst ned til knærne, men har du kortere kan du kompensere med tette sorte strømpebukser), skuldrene skal være dekket. Hvis det er nær familie/nær venn, synes jeg du bør bruke kjole eller skjørt, men pene sorte bukser er også greit i begravelse. Sminken bør være enkel og pen, dette er ikke dagen for sterke farger. Ei heller såkalte "statement"-smykker.

Ja

Ja

Ja

Nei

Nei

Nei (men denne hadde vært helt godkjent om hun hadde hatt på en dressjakke)

Anonymous poster hash: 2a8e6...58e
AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange gode råd fra SiMa. Det eneste jeg er uenig i er at kvinner bør stille i kjole eller skjørt, det er ingenting i veien med å bruke en pen langbukse om man ønsker det.

Anonymous poster hash: 4c4e7...1b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...