Gå til innhold

Overgrep? 12 og 8 år..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det her blei litt langt, men håper noen kan svare meg.

Inatt har jeg fått et lite flashback til noe som hende for mange år siden. Fornuften min sier at jeg var uskyldig, og at dette er på kanten til et overgrep, følelsene mine sier at jeg bare er.. patetisk.

Jeg var 8-9, han må ha vært rundt 12-13. Han var i min slekt, og vi hørte begge til samme kristne miljø, og så hverandre mye.

Jeg husker jeg veldig overtalt til å være "kjæresten" hans, selv om jeg var veldig motvillig, blant annet pga..

1. Han var fetteren min!
2. Det hele føltes feil og ekkelt og rart.
3. Som "veldig" kristen, var det "synd" å være kjærester. Sånn var det i alle fall jeg oppfatta det som liten jente.

"Kjæresteforholdet" var slik: han kysset, klemte, og kjente både her og der. Alt handlet om at han skulle få kjenne og prøve seg fram. Vi måtte selvfølgelig alltid være i skjul, og om sommeren dro han meg ofte inn i en campingvogn familien hans hadde. Selvfølgelig kunne ingen få vite noe.

Jeg sa tilslutt ifra at jeg ikke vill mer, ikke orket mer. Gikk med dårlig samvittighet og sleit med å sove, grein hver kveld og var livredd for at noen skulle vite om det, lenge. Det endte med at jeg fortalte mamma og pappa det. Jeg husker ikke alt de sa og gjorde, men den følelsen jeg satt igjen med, var at jeg måtte be om tilgivelse fordi jeg gjorde noe jeg følte var synd, så skulle alt være greit.

I årene etterpå har jeg alltid følt ubehag rundt denne fetteren, han har vært ubehagelig kontaktsøkende, selv etter han stiftet familie, og har åpent fortalt meg at han alltid har tent på meg.

Jeg er i 20-årene nå, og veit ikke hvor mye en tolvåring tenker, hvor mye gutter er utviklet da. Men når jeg ser 8 årige jenter idag, får jeg helt vondt inni meg.

Har ikke tenkt på dette på mange år, men jeg leste en artikkel på aftenposten oom ei som ble misbrukt som liten jente (men da av en voksen nabo), og plutselig satt jeg og hulkegrein.

Overreagerer jeg? Kanskje den artikkelen spilte så mye på følelser at jeg tar det for mye inn over meg?

Hva hadde dere tenkt om dere visste om en 8åring ble overtalt til "kjæresteri" som kun var seksuelle utprøvelser av sin 12 år gamle fetter?

Anonymous poster hash: 968c5...dea
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må si at foreldrene dine taklet det svært dårlig. Utover det tenker jeg at det var nysgjerrighet og utprøving av to barn som var nært i alder. Den ene litt mer pågående enn den andre.

Anonymous poster hash: 11d04...dcd

AnonymBruker
Skrevet

Ja, er enig i at foreldrene mine taklet det innmari dårlig.. :/

Det som er da, er at jeg aldri ønsket å ha noe som helst med han å gjøre, men han har en helt egen evne til å overtale og manipulere.

Er det ikke også litt sprøtt med en tolvåring og en åtteåring? Tenker at som 12-13 år begynner man jo å nærme seg greit ungdomsalder. Noen bjeller bør vel ringe?

Men som sagt, mulig jeg overreagerer..

AnonymBruker
Skrevet

Bumper denne, fordi jeg er skikkelig desperat og fortvila akkurat nå.. :frown:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser på det som utforskning, noe som er helt vanlig i den alderen... Men om du følter i etterkant at det var feil, så er det jo på sett og vis ett overgrep. Var det "skyldsfølelsen" du hadde i etterkant du tenker på, eller episodene? Tror det er nøyanser her?

Anonymous poster hash: 78430...cb0

Skrevet

Det er tydelig at du følte det som er overgep og da var det det!

Dette KUNNE ha vært noe fint og fnisete mellom to barn, men jeg synes aldersforskjellen er litt stor, ja! De på 12 er på vei til å bli ungdommer! Hadde du vært på samme alder hadde det vært større sjangse for at det hadde vært gøy for begge, men du var jo bare 8! Altså IKKE en nysgjerrig ungdom, men et barn som ble overtalt til noe hun ikke ville! Så bra at du sa stopp! Og at han respekterte det, i det minste! Jeg vil ikke si at han er en voldtektsmann, men foreldrene hans burde ha lært han respekt for andre mennesker!

Klarer du å snakke med han om det? Kanskje du burde det? Du burde ihvertfall snakke med NOEN om det siden det fikk deg til å gråte så mange år etter.

Disse tingene er ikke lett!

Klem!

AnonymBruker
Skrevet

Du burde snakke med noen. En psykolog eller liknende som du kan drøfte dine følelser og tanker med.

Slik du beskriver hendelsene virker som "vanlig" oppførsel mellom barn i den alderen. Den ene parten var mer pågående, og du har vel aldri fått bearbeidet dine følelser og tanker fra den tiden.

Anonymous poster hash: 50b9f...ccc
AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd noe veldig likt, bare at vi var nærmere i alder, og jeg var ca 7-8 år. Tingen var at han var veldig pågående og hadde veldig mye kunnskap om hva han kunne gjøre og etter at jeg ble voksen ser jeg at han nok må ha opplevd litt av hvert for å ha de "erfaringene " i den alderen. Uansett, jeg sleit i mange år med skam og skyldfølelse , men etter at jeg ble voksen har jeg fått en avstand til det og skjønner litt mer. At barn utforsker hverandre er helt normalt. At noen presser andre til seksualiterte ting er ikke greit uansett alder. Ta følelsene dine på alvor og klarer du ikke bearbeide ting selv, prat med noen som kan hjelpe.

Anonymous poster hash: 528e4...1fa

AnonymBruker
Skrevet

Heh. Kan vel starte med å si at jeg selv er verdens mest ordentlige jente på 21 år. Men etter dine tolkninger er vel jeg også en overgriper?

Det er utrolig, utrolig vanlig for små barn og eksperimentere. Både 5-åringer så vel som 11-12 åringer gjør det. Så må du huske at selv 11-12 åringer ikke er modne, de er små barn som går på barneskole, med like lite erfaring, og modnet hjerne, men like stor nysgjerrighet som alle andre.

Husker selv at jeg og alle barna i min omgangskrets jevnlig "eksperimenterte" med hverandre, og det er jo faktisk absolutt helt vanlig, det er sånn det skal være! Kysset/klinte bl.a. med søstra mi - og tro meg, dette var ikke noe seksuelt, men vi gjorde det for "morroskyld" etter ovservasjon på TV, m.m. Klinte med venninna mi i skogen, vi hadde jevnlig "piknik", og nok en gang - kun nysgjerrigheten drev oss. Jeg fikk en 3-4 år yngre gutt til å kle seg naken og vi studerte hverandre (jeg var vel en 10-11 år da), osv.

Nok en gang. Barn skal være nysgjerrige. Barn hat en evne til å observere og imitere voksne. Det er sånn det skal være! Selv om jeg blir flau av å tenke på alt dette, var vi jo tross alt bare nysgjerrige, eksplorerende barn.

Anonymous poster hash: 3ccc4...dbb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Heh. Kan vel starte med å si at jeg selv er verdens mest ordentlige jente på 21 år. Men etter dine tolkninger er vel jeg også en overgriper?

Det er utrolig, utrolig vanlig for små barn og eksperimentere. Både 5-åringer så vel som 11-12 åringer gjør det. Så må du huske at selv 11-12 åringer ikke er modne, de er små barn som går på barneskole, med like lite erfaring, og modnet hjerne, men like stor nysgjerrighet som alle andre.

Husker selv at jeg og alle barna i min omgangskrets jevnlig "eksperimenterte" med hverandre, og det er jo faktisk absolutt helt vanlig, det er sånn det skal være! Kysset/klinte bl.a. med søstra mi - og tro meg, dette var ikke noe seksuelt, men vi gjorde det for "morroskyld" etter ovservasjon på TV, m.m. Klinte med venninna mi i skogen, vi hadde jevnlig "piknik", og nok en gang - kun nysgjerrigheten drev oss. Jeg fikk en 3-4 år yngre gutt til å kle seg naken og vi studerte hverandre (jeg var vel en 10-11 år da), osv.

Nok en gang. Barn skal være nysgjerrige. Barn hat en evne til å observere og imitere voksne. Det er sånn det skal være! Selv om jeg blir flau av å tenke på alt dette, var vi jo tross alt bare nysgjerrige, eksplorerende barn.

Selvfølgelig er det normalt at barn utforsker og eksperimenterer. Hva som IKKE er normalt er når et barn presser et annet barn til seksualisert adferd. Da blir det et problem som kan sette spor hos den som ble presset uansett alder.

Det bør ikke være greit at noen blir presset til noe en ikke vil, uansett alder eller alder på den som presser. TS har en opplevelse av dette der h*n sitter igjen med følelse av å ha blit brukt. Følelsene hennes er helt reelle, og skal tas på alvor, selv om ikke den andre parten nødvendigvis mente noe vondt med dette, eller var klar over at h*n gjorde noe "galt". Det er ingen poeng i å ta tak i h*n som var 12 år på den tida og ta et "oppgjør" - for h*ns del var det kanskje helt uskydig. Men TS sin opplevelse av dette skal tas på alvor i form av at hun får snakket ut om det med noen, eller klarer å bearbede det på en måte selv.

Og for å presiesere, jeg mener det er en stor forskjell mellom unger som gjensidig utforsker, og unger der en part presser en annen part.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også uforsket sammen med venninner, og jeg trur (og nå, håper inderlig) at det var gjensidig som KUN utforsking.

Det jeg fortalte om handler om å bli overtalt til å gjøre ting man ikke vil, til å være redd for å si nei og føle seg forsvarsløs. For meg var det ikke utforsking, for meg var det en eldre gutt (som voksen er fire års alders forskjell lite. som barn er det MYE!) som utforsket meg, mens jeg gikk rundt med klump i magen i et år..

Jeg mener for all del ikke at det her er noe som skal "tas tak i" når det gjelder han, for jeg og skjønner jo at for han var det sett på som utforsking.

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det normalt at barn utforsker og eksperimenterer. Hva som IKKE er normalt er når et barn presser et annet barn til seksualisert adferd. Da blir det et problem som kan sette spor hos den som ble presset uansett alder.

Det bør ikke være greit at noen blir presset til noe en ikke vil, uansett alder eller alder på den som presser. TS har en opplevelse av dette der h*n sitter igjen med følelse av å ha blit brukt. Følelsene hennes er helt reelle, og skal tas på alvor, selv om ikke den andre parten nødvendigvis mente noe vondt med dette, eller var klar over at h*n gjorde noe "galt". Det er ingen poeng i å ta tak i h*n som var 12 år på den tida og ta et "oppgjør" - for h*ns del var det kanskje helt uskydig. Men TS sin opplevelse av dette skal tas på alvor i form av at hun får snakket ut om det med noen, eller klarer å bearbede det på en måte selv.

Og for å presiesere, jeg mener det er en stor forskjell mellom unger som gjensidig utforsker, og unger der en part presser en annen part.

Takk, du får beskrivi det hele ganske greit føler jeg :)

TS

Skrevet

kjæresten min ble voldtatt av en gutt på 12-13 da han selv var fra 7 års alderen og oppover. Fikk han til å suge han, hadde analsex o.l Kjæresten min skjønte jo ikke helt hva som foregikk der og da, men hadde en opplevelse av at det var deilig og noe han frivillig var med på, ble selvfølgelig et problem i senere år da han oppdaget sin egen seksualitet.

12åringen i din situasjon "visste" hva han holdt på med og hadde oppdaget seksualitet, noe du ikke hadde på gitt tidspunkt (regner jeg med). Jeg syns absolutt det er overgrep, men 12åringen har nok ikke helt forstått at det har vært overgrep fra hans side heller.

• Liker 1
  • 6 måneder senere...
Skrevet

Ser at det er lenge siden den tråden her pågikk, men blir så provosert av mangen av kommentarene at jeg bare må legge inn et svar.. Det er klart at det du opplevde har satt sine spor og det var på ingen måte greit! Han var mye eldre og på et helt annet nivå i sin utvikling seksuelt enn deg! Han visste at det han gjorde var galt siden han sørget for å holde det skjult og hemmelig. Det her vil jeg uten tvil si at dreier seg om overgrep, om du går og snakker med noen på d.eks SMISO så vil du få samme svar (noe jeg vil anbefale på det sterkeste om du ikke allerede har gjort det). Han lurte deg med på noe som du ikke var klar for. Det som burde ha skjedd om du fortalte det på den tiden er at du fikk hjelp til å skjønne hva som hadde skjedd og at det ikke var din skyld, du gjorde ikke noe galt og trengte ikke føle deg ekkek, og han hadde blitt sent i terapi for å avdekke hvor denne adferden kom fra, og for å lære han at det ikke er greit å lure så mye yngre barn med på seksuelle aktiviteter. Utforskning er når to på samme alder og nivå finner ut sammen at de vil prøve noe, eller leke "puling". De fniser av det sammen og har begge like lyst, ingen er presset til noe eller tatt med på noe de ikke helt forstår. Ca 30 % av overgrep mot barn begås av en ungdom under 18 år.. Dette er veldig vanlig og blir snakket alt for lite om! Derfor er det mange som har hatt samme opplevelsen som deg som også går rundt p lurer på om de overdriver og ikke burde reagert så sterkt på det som skjedde de.. "Den som gjorde det var jo ikke en voksen" er dn veldig vanlig tanke, men hallo! Det er enormt stor forskjell på en 8-9-åring og en 12-13-åring! 

Håper du har snakket med noen om det du ble utsatt for, om det plager deg så er det ille nok uansett, og det er en normal reaksjon på en unormal hendelse!

Stor klem til deg! 

Anonymkode: e8f4b...fdd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...