Gå til innhold

Noen som har peiling på kosttillskudd/proteinpulver?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, jeg har akkurat fått et kosttilskudd som jeg skal teste. Det brukes egentlig i en vektkontroll gruppe, men jeg skal bruke det til frokost og som ekstra tilskudd etter trening. Det første jeg reagerer på er at det står -Med sukker og søtningsmiddel- på hovedsiden. Er det normalt å ha sukker i sånt?

Jeg har tidligere bare kjøpt proteinshaker på jobben så har jo ikke peiling på hva som er bra, og tenkte derfor spørre noen guruer her inne.

Her er det som står på:

Pr 1 måltid: 67 g pulver utvannet med 420 ml vann.

Energi 1088 kj /260 kcal

Fett 6 g

av dette

- saturerte 1.5g

Karbohydrat 28g

av dette

sukker 12g

Fiber 5g

Protein 26g

salt 0.8 g

Vitamin A 908 mg

Vitamin D 3.5 mg

Vitamin E 105 mg

Vitamin C 21 mg

Vitamin B1 0.5 mg

Vitamin B2 0.6 mg

Niacin 7mg

Vitamin B6 0.7 mg

Folsyre 140 mg

Vitamin B12 2.1 mg

Biotin105 mg

Pantotensyre 3.5 mg

Kalsium 352 mg

Fosfor 156 mg

Kalium 500 mg

Jern 6.3 mg

Sink 5.3 mg

Kobber 0.8 mg

Jod 53 mg

Selen 25 mg

Sodium 310 mg

Magnesium 100 mg

Mangan 0. mg

Ingredienser:

Mælkeproteinisolat, maltodexitrin, sojaproteinisolat, fruktose, valleproteinkoncentrat, solsikke olje, cikorierodsnulin, rapsolje, kaliumcitrat, medium chanin triglcerider, calciumfosfat, natriumchlorid, magnesiumoxid, fortrykningsmiddel(guargummi, xanthangummi, carrageenan) sødestoff(stevioglycosider) ascorbinsyre, di-alpha-tocopherylacetat, terrofumarat, nikotinamid, retinylpalmitat, natriumselensit, biotin, zincoxid, cuprigluconat, calcium-d-pantothenat, choleralciferol, folsyre, manganosulfat, pyridoxin hydrochlorid riboflavin, kalimjodid, thiramin hydrochlorid, cyanoncobalmin.

Anyone?? :D

Endret av Nettinettet
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fraråder bruk av kosttilskudd

Kosttilskudd som var forbundet med økt risiko for død, inkluderte multivitaminer, vitamin B6, folsyre, jern, magnesium, sink og kopper. Sammenhengen var sterkest ved bruk av jerntilskudd. Bruk av vitamin A, betakaroten og selen var forbundet med en trend i retning høyere risiko for død, og bruk av vitamin C, D og E hadde nær ingen effekt på dødelighet. Kalsiumtilskudd skilte seg positivt ut blant tilskuddene, og så ut til å kunne ha en gunstig innvirkning på livslengden.

Det er viktig å merke seg at økningene i risiko for død er små, men poenget er at det motsatte tidligere har blitt hevdet - nemlig at inntak av ekstra kosttilskudd beskytter mot død og sykelighet.

Det er dog viktig å huske at de kvinnene som brukte kosttilskudd, var de kvinnene som hadde best helse i utgangspunktet. Dermed burde denne gruppen hatt lavere risiko for død totalt sett - ikke høyere.

Anonymous poster hash: 9a009...7f7
Skrevet

Fraråder bruk av kosttilskudd

Kosttilskudd som var forbundet med økt risiko for død, inkluderte multivitaminer, vitamin B6, folsyre, jern, magnesium, sink og kopper. Sammenhengen var sterkest ved bruk av jerntilskudd. Bruk av vitamin A, betakaroten og selen var forbundet med en trend i retning høyere risiko for død, og bruk av vitamin C, D og E hadde nær ingen effekt på dødelighet. Kalsiumtilskudd skilte seg positivt ut blant tilskuddene, og så ut til å kunne ha en gunstig innvirkning på livslengden.

Det er viktig å merke seg at økningene i risiko for død er små, men poenget er at det motsatte tidligere har blitt hevdet - nemlig at inntak av ekstra kosttilskudd beskytter mot død og sykelighet.

Det er dog viktig å huske at de kvinnene som brukte kosttilskudd, var de kvinnene som hadde best helse i utgangspunktet. Dermed burde denne gruppen hatt lavere risiko for død totalt sett - ikke høyere.

Anonymous poster hash: 9a009...7f7

Det du sikter til handler jo om de som tror de ved å ta ekstra kostilskudd forlenger livet selv om de ikke har behov for det. Jeg trener såpass mye at jeg er avhengig av å få ekstre næring utenom de faste måltidene mine, så derfor tenkte jeg høre om hvordan dette proteinpulveret var i forhold til andre! :)

Skrevet

Når jeg velger proteinpulver, fokuserer jeg en del på om pulveret har lavt sukkerinnhold. Som regel er det andre søtningsmidler som erstatter sukkeret, og om det er bra er jo en annen diskusjon. Selv velger jeg heller søtningsstoff enn sukker.

Her var det veldig mye sukker i hvert fall. Jeg har testet mange forskjellige typer proteinpulver, men en jeg har brukt av og på i flere år, er optimum nutrition sin gold standard whey.

Per 30 gram har den 3g karbo og 1g sukker. Dvs litt over 2g.sukker i forhold til 12g på den du har skrevet om.

Om det er vanlig å tilsette sukker er jeg usikker på, men jeg har inntrykk av at det er mindre vanlig. Mer i gainere som skal hjelp en med å legge på seg fortere.

Skrevet

Når jeg velger proteinpulver, fokuserer jeg en del på om pulveret har lavt sukkerinnhold. Som regel er det andre søtningsmidler som erstatter sukkeret, og om det er bra er jo en annen diskusjon. Selv velger jeg heller søtningsstoff enn sukker.

Her var det veldig mye sukker i hvert fall. Jeg har testet mange forskjellige typer proteinpulver, men en jeg har brukt av og på i flere år, er optimum nutrition sin gold standard whey.

Per 30 gram har den 3g karbo og 1g sukker. Dvs litt over 2g.sukker i forhold til 12g på den du har skrevet om.

Om det er vanlig å tilsette sukker er jeg usikker på, men jeg har inntrykk av at det er mindre vanlig. Mer i gainere som skal hjelp en med å legge på seg fortere.

Ja jeg også reagerer på at det er så mye sukker. Sukker er jo ikke bra! Må sjekke litt hvordan det er med lignende produkter som ikke bare er rene proteinprodukter men som også skal inneholde det kroppen trenger av næringstoffer..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...