AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #1 Skrevet 1. mai 2015 Jeg har en 7 år gammel border collie blanding. Frisk og rask på alle måter, sånn bortsett fra at når det er varmt ute så slutter den å spise. Noe som igjen fører til at den blir veldig tynn. Slik har den vært hver eneste sommer siden den var valp. På vinteren spiser den som en ulv, og er fin i holdet. Så fort det blir varmt virker det som om mat ikke er så viktig mer, og den er kort og greit ikke interesert. Hvert eneste år blir den sjekket opp og ned og hit og dit av veterinær og konklusjonen er at den er helt frisk, den har bare andre ting å drive på med enn å spise. Har prøvd omtrent alt av fôr som tilbys på markedet tror jeg. Vom&Hundemat bare fnyser den av. Finner jeg noe den vil ha funker det i en uke eller to før den ikke vil ha det mer. Den er IKKE slapp og virker IKKE syk, tvert i mot så har den like mye energi og godt humør som vanlig. Den har bare ikke tid til å spise......... Den er så klart fulgt opp med vaksiner, ormekurer osv osv osv... Hva i ALLE dager kan jeg gjøre for å få den til å spise litt mer? Folk må jo tro at jeg sulter hunden min, men det gjør jeg ikke..... Anonymous poster hash: 694eb...eec
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #2 Skrevet 1. mai 2015 Hvis den er helt fin i formen og har fått klarsignal fra veterinær så ville jeg bare latt den holde på som den gjør. Hvis hunden trives og er frisk så spiller det ingen rolle hva andre tenker Anonymous poster hash: 7d6bc...a0f 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #3 Skrevet 1. mai 2015 Hvis den er helt fin i formen og har fått klarsignal fra veterinær så ville jeg bare latt den holde på som den gjør. Hvis hunden trives og er frisk så spiller det ingen rolle hva andre tenker Anonymous poster hash: 7d6bc...a0f Ja veterinæren sier det ikke er noe å gjøre noe med, for alt er lissom prøvd. Den er kort og greit bare ikke sulten virker det som. Og så klart spiser den noe, men ikke så mye at den holder vekta. Så fort høsten kommer så kommer matlysten tilbake og den legger på seg. Ja, jeg vet jo at hunden er frisk og at jeg gjør det jeg kan, men det er ganske plagsomt å få "gode" råd av tilfeldige mennesker som tror at jeg ikke gir hunden min mat :/ For å gi et eksempel: I dag har det vært ganske varmt her, og hunden gikk rett i spisestreik. Samboeren min sto og skulle lage seg en pølse (vi bruker innimellom pølser som godbiter så vi vet at hunden liker disse) og tilbyde hunden en pølse for å se hva som skjedde. Hunden tok den i munnen, slapp den på gulvet og løp for å leke med ballen sin istede -_- Ballen var kjempekul, pølsa ligger fremdeles i skåla. Anonymous poster hash: 694eb...eec
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #4 Skrevet 2. mai 2015 Har du prøvd med forskjellig temperatur på maten? Frossent kjøtt, kjøleskap-kaldt, romtemperatur, varmt? Hva hvis du putter mat i en godbitball? Siden leker er kult, tenker jeg? Eller ruller den ballen og overser det som faller ut da? Har du prøvd forskjellige foringstidspunkt? Sent på kvelden er det jo gjerne litt kjøligere, og hunden er kanskje sulten og mindre aktiv etter å ha brukt krefter hele dagen. Er det bare på varme dager, eller hele sommeren selv når det er regn og drittvær? Nekter den å spise både utendørs og innendørs? Nå slenger jeg bare rundt meg med tanker i tilfelle det er noe dere ikke har prøvd. Anonymous poster hash: 40bc6...04c
Gjest Gaea Skrevet 2. mai 2015 #5 Skrevet 2. mai 2015 Jeg har en hund som det var vanskelig å holde vekta grei på som valp, men har funnet metoder nå. Har du forsøkt høyenergifôr? Min får Royal Canin sporting life endurance 4800 (fikk V&H i starten, men spiste ikke nok til å holde vekta). 30% fett kontra 14% som det er i vanlig Medium Adult, det er rimelig stor forskjell. Jeg har også gitt en klump ister i hvert måltid i perioder, det er jo rent fett. Vet ikke hvor lett det er å få tak i butikk på denne tiden av året, men det går jo an å spørre på en stor Meny/Ultra/etc. Eller hamstre litt på vinterstid. Mtp. å få hunden til å spise nok så finnes det jo to alternativer. Kutte ned på antall måltider så hunden rekker å bli sulten og konsekvent fjerne maten etter f.eks. 10 minutter - ikke så kult i starten når man allerede har tynn hund, men det funker jo for mange. Eventuelt kan man gjøre det litt spennende - bløte opp tørrforet og tilsette litt leverpostei, tubeost, etc, for mer/bedre smak og gjerne bytte litt på. Men hvis hunden ikke vil ha pølse engang så er det kanskje ikke så mye å gjøre for å få den til å spise mer... Så jeg hadde prioritert at den maten den faktisk får i seg er så fetende som mulig.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #6 Skrevet 2. mai 2015 Hvorfor er det ingen som kommenterer at man burde ha hunder som tåler et norsk klima?Anonymous poster hash: 4c27c...112 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #8 Skrevet 2. mai 2015 Hvorfor er det ingen som kommenterer at man burde ha hunder som tåler et norsk klima?Anonymous poster hash: 4c27c...112 Fordi det d bare er å ta på dem en rosa mariusgenser i matchende sokkerAnonymous poster hash: c39a7...825
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #9 Skrevet 2. mai 2015 Hva med å ha godbiter i isbiter. http://www.viralands.com/important-dog-tricks-and-hacks Anonymous poster hash: ba0f6...074
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #10 Skrevet 2. mai 2015 Har du prøvd med forskjellig temperatur på maten? Frossent kjøtt, kjøleskap-kaldt, romtemperatur, varmt? Hva hvis du putter mat i en godbitball? Siden leker er kult, tenker jeg? Eller ruller den ballen og overser det som faller ut da? Har du prøvd forskjellige foringstidspunkt? Sent på kvelden er det jo gjerne litt kjøligere, og hunden er kanskje sulten og mindre aktiv etter å ha brukt krefter hele dagen. Er det bare på varme dager, eller hele sommeren selv når det er regn og drittvær? Nekter den å spise både utendørs og innendørs? Nå slenger jeg bare rundt meg med tanker i tilfelle det er noe dere ikke har prøvd. Anonymous poster hash: 40bc6...04c TS her Har prøvd forskjellige temperaturer ja. Og godis i ball er ikke spennende... På vinteren er dette skikkelig stas, men på sommeren spiser den litt og så går den og finner på noe annet istede. Men ja, den spiser MYE bedre på kvelden og når det er kjølig ute. Så stort sett får den "hovedmåltidet" sent på kvelden Takk for tips! Anonymous poster hash: 694eb...eec 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #11 Skrevet 2. mai 2015 Jeg har en hund som det var vanskelig å holde vekta grei på som valp, men har funnet metoder nå. Har du forsøkt høyenergifôr? Min får Royal Canin sporting life endurance 4800 (fikk V&H i starten, men spiste ikke nok til å holde vekta). 30% fett kontra 14% som det er i vanlig Medium Adult, det er rimelig stor forskjell. Jeg har også gitt en klump ister i hvert måltid i perioder, det er jo rent fett. Vet ikke hvor lett det er å få tak i butikk på denne tiden av året, men det går jo an å spørre på en stor Meny/Ultra/etc. Eller hamstre litt på vinterstid. Mtp. å få hunden til å spise nok så finnes det jo to alternativer. Kutte ned på antall måltider så hunden rekker å bli sulten og konsekvent fjerne maten etter f.eks. 10 minutter - ikke så kult i starten når man allerede har tynn hund, men det funker jo for mange. Eventuelt kan man gjøre det litt spennende - bløte opp tørrforet og tilsette litt leverpostei, tubeost, etc, for mer/bedre smak og gjerne bytte litt på. Men hvis hunden ikke vil ha pølse engang så er det kanskje ikke så mye å gjøre for å få den til å spise mer... Så jeg hadde prioritert at den maten den faktisk får i seg er så fetende som mulig. TS her Har brukt mye høyenergisfôr fra RC ja Dette fungerte helt supert i en lang periode! Hver gang den går lei så prøver jeg alltid å komme tilbake igjen til 4800 for det er dette som desidert har sørget for størst vektøkning. Ister har jeg ikke prøvd! Takk! Tar vekk maten dersom den ikke spiser, men det er ganske fælt når den er så tynn som du sier. Håper lissom at den plutselig skal gå og spise Leverpostei liker den ikke........ Har en mamma som mener at brød med leverpostei er alle hunders favorittrett (til tross for at jeg sier at min hund IKKE skal ha brød) men hunden min rynker bare på nesa og går så akkurat det problemet løste seg fint selv Nei når den til og med la igjen pølsa så merket jeg at dette kommer til å bli en lang sommer....... Anonymous poster hash: 694eb...eec
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #12 Skrevet 2. mai 2015 Hvorfor er det ingen som kommenterer at man burde ha hunder som tåler et norsk klima?Anonymous poster hash: 4c27c...112 Det er som skrevet en border collie (80% rein) så den bør ikke ha for dårlige forutsetninger for å kunne tåle en norsk sommer. De andre jeg har hatt har ikke hatt noe problemer med dette. Anonymous poster hash: 694eb...eec
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #13 Skrevet 2. mai 2015 Virker hunden som den sliter i varmen? TS her Nei, den er full av energi og alle blodprøver osv er som sagt normale. Den er helt seg selv. Leker, sover, koser osv akkurat som normalt. Har en plan på gang hele dagen. Vi bor på gård så det er klart at det er mye for en liten hundekropp og fnne på her. Dyrlegen tror kort og greit at alt annet bare er mer spennende enn å spise. Anonymous poster hash: 694eb...eec
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #14 Skrevet 2. mai 2015 Hva med å ha godbiter i isbiter. http://www.viralands.com/important-dog-tricks-and-hacks Anonymous poster hash: ba0f6...074 Lurt! Den elsker isbiter Men hvordan er det for dem å spise for mye is? For tennene pluss kulden osv.... Anonymous poster hash: 694eb...eec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå