Gå til innhold

tursykkel...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

...jeg bor i usiviliserte strøk, dvs med bakker og grusvei og mange fine, men litt slitsomme turmuligheter. Og min ti år gamle jalla-offroad-damesykkel fra hmm... dbs? lever ikke helt opp til kravene omgivelsene stiller. (ok asfaltsykkel, da)

Altså: Egentlig vil jeg ha en sykkel som sykler av seg selv i oppoverbakkene og ikke mister grepet på løs grus eller vått underlag. Demping er påkrevet. Synes diverse mountainbikes ser tøffe ut, vil det være noe for meg? Vil ha en sykkel som "holder", ikke en som ruster eller detter fra hverandre bare man ser på den, men er heller ingen hyperaktiv syklist... men godt utstyr gjør jo turen morsommere og tiltaket mindre...

Er det noen som kan anbefale meg noen merker? Pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen sykkelspesialist, men jeg sykler mye!

Først: skal du ha sykkel, så "MÅ" den være i aluminium (den ruster ikke og veier nesten ingenting)

Skal du koste på deg støtdempere, så ikke velg de billigste, de er ikke verd det...de må iallefall ha innstilling for å justere hardheten på demperne

Selv har jeg en Merida-sykkel. Er kjempefornøyd med den. Skikkelig gode bremse- og girsystem...

Jeg kjøpte den på høstsalg, og betalte 4000 mot 6000 som den kostet ny! (har ikke støtdempere, for jeg sykler mest på asfalt og i oppoverbakker...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

ja, aluminiumssykkel blir det nok... ei venninne mente det bør klare seg med en hybridsykkel, da jeg tross alt ikke skal sykle sååå langt utafor allfarvei. Hun anbefalte også merida. jeg får begynne å lete:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hybrid er helt supert! Jeg kjøpte off-road fordi den så så mye tøffere ut... :oops: Hybrid har store hjul, så du triller virkelig av gårde..og så sitter du mer oppreist!....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hybridsykkel ligner på en offroad, men dekkene er smalere og hjulene større, i tillegg til at du som sagt sitter mer oppreist. Spesielt egnet til bysykling. En offroad er "smidigere", dvs at den er lettere å styre enn en hybrid, hvis du skal sykle i skogen f.eks. Pass på at du kjøper en sykkel som er lett å løfte på! Jeg har en Gekko fra Sykkeldelisk som jeg liker godt, men jeg er ikke noen proffsyklist akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok- da er det faktisk en hybridsykkel jeg har. En DBS Logic 540 - det er den absolutt beste sykkelen jeg noensinne har hatt. Den har smale, store hjul og glir utrolig fort - anbefales på det varmeste for folk som ikke er ute etter en terrengsykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Budmannen

Tydelig at folk her ikke er helt med;

Du MÅ ikke ha aliminium. Stålrammer i dag er såpass bra at de ikke ruster før lenge etter at sykkelen er utrangert. Får dessuten en masse andre eksotiske materialer, men disse koster skjorta.

Hybrid er et godt alternativ om du ikke sykler på røffere underlag enn grusveier.

Smale dekk er digg, fordi du sykler fortere med mindre motstand, MEN du har ikke et like godt grep i f.eks sving med grus.

Vedlikehold er uhyre viktig for å bevare sykkelen, og krever ganske mye tid faktisk.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt på salgene som går nå. Masse bra for en billig penge, og med den dårlige dollarkursen som var gjeldene for prissettingen av årets modeller, så vil 2005-års modeller sannsynligvis ligge en del høyere i veiledene utsalgspris.

Til alle som vil ha sykkel så anbefaller jeg at dere benytter forumet til Terrengsykkel.no (Heter Arena i menyen og ikke forum) og legg inn spm der. Der lever og ånder folk for at fler skal finne frem til sykkelgleden, og du vil bli overøst med anbefallinger!

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...