Gå til innhold

Varsle eller ikke

Anbefalte innlegg

Gjest rabrabara
Skrevet

Jeg har en gutt på 10 år som er en snill og følsom gutt. Ikke blant de "kule", men han er kjekk og grei og deltar på idrett osv.

Han er ikke supersosial. Egentlig tror jeg han ønsker seg en bestevenn, men han finner liksom ingen.

I kveld fortalte han meg om noe han opplever på skolen for tiden. En gutt hadde kastet et ødelagt viskelær på ham. Nå krever han at min gutt skal betale ham 20 kroner for viskelæret. Gutten min er alltid så redd for at de andre skal bli sure på ham, så på elevkveld ga han denne gutten en tier og noe godteri. De siste dagene har gutten krevd mer penger og sier at gjelden vil dobles hver dag.

Jeg får jo selvsagt lyst til å ta kontakt ned denne ungen sine foreldre, men gutten min har bedt meg om å ikke si noe for da blir alle sure på ham, som sladret. Jeg vil at han skal kunne fortelle meg ting og vil ikke gjøre noe mot hans vilje. Men...

Så langt er vi enige om at han skal si "be faren din ta kontakt med mamma så fikser hun et nytt viskelær". Jeg vet ikke... Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt på 10 år som er en snill og følsom gutt. Ikke blant de "kule", men han er kjekk og grei og deltar på idrett osv.

Han er ikke supersosial. Egentlig tror jeg han ønsker seg en bestevenn, men han finner liksom ingen.

I kveld fortalte han meg om noe han opplever på skolen for tiden. En gutt hadde kastet et ødelagt viskelær på ham. Nå krever han at min gutt skal betale ham 20 kroner for viskelæret. Gutten min er alltid så redd for at de andre skal bli sure på ham, så på elevkveld ga han denne gutten en tier og noe godteri. De siste dagene har gutten krevd mer penger og sier at gjelden vil dobles hver dag.

Jeg får jo selvsagt lyst til å ta kontakt ned denne ungen sine foreldre, men gutten min har bedt meg om å ikke si noe for da blir alle sure på ham, som sladret. Jeg vil at han skal kunne fortelle meg ting og vil ikke gjøre noe mot hans vilje. Men...

Så langt er vi enige om at han skal si "be faren din ta kontakt med mamma så fikser hun et nytt viskelær". Jeg vet ikke... Hva ville dere gjort?

Du mp jo gjøre noe da for svarte!!!!

Anonymous poster hash: fac10...d83

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om du syns det er vanskelig kan du jo snakke med læreren og høre hva hun/han har å si. Men noe må jo gjøres. Dette kan fort eskalere. Men skjønner jo at du ønsker å beskytte han også om de andre skulle bli sure.

Anonymous poster hash: e8680...24e
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med lærer eller foreldre til denne gutten ja. At en liten gutt skal klare å true seg til at til og med voksne holder kjeft om det tullet han driver med, blir bare dumt.

Anonymous poster hash: afd12...077
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sleit med sånne ting hele barndommen og helt frem til jeg var rundt 18. Som regel fikk ingen vite om ting som skjedde. Jeg skjøv det under teppet hele tiden, men innimellom fikk mor vite om hva som foregikk. De gangene hun blandet seg, tok kontakt med foreldre og lærere ble ting tilsynelatende bedre. Men det er kun bedre foran lærere, foreldre osv. Med en gang de fant meg alene fikk jeg høre det. Utfrysning, baksnakking osv fulgte, og sporadiske slåsskamper der det gjerne var han sterkeste i klassen mot meg, omringet av unger som var der for å se meg lide.

At foreldre blander seg KAN fungere, men i 90% av tilfellene gjør det alt annet enn å hjelpe. Personlig anbefaler jeg en tilnærming som ikke innebærer at barna snakkes til av foreldrene. Jeg tror jeg ville kontaktet læreren, og sagt ifra og bedt om at hun/han er oppmerksom på det, og at jeg er redd for konsekvensene barnet møter dersom mobberen får vite at han har sladret (da får han juling). Således kan læreren ta han på fersken, så det er hans skyld at han ble tatt, og ikke din sønn som sladret.

Anonymous poster hash: c993f...3ba
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må ta det med den andre guttens foreldre ASAP! Og ta kontakt med lærer! Fatter ikke at du ikke tar dette ved hornet med en gang!!!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gi den kuk-ungen et saftig spark i ræva. Det har han vitterlig gjort seg fortjent til!

Anonymous poster hash: 495fb...f5a

Gjest rabrabara
Skrevet

Min impuls er selvsagt å ta kontakt med foreldrene med en gang. Men når jeg ser hvor lite gutten min ønsker det begynner jeg å lure på om det fins andre måter å håndtere det på. Det gjør kanskje ikke det. Men som svaret til den over som har opplevd det samme selv vet jeg at mange har opplevd at de tvert om har fått det verre etter at foreldrene har gått tungt inn. Denne gutten har tilhengere. Min har ikke det, han er mest opptatt av å være på lag med de som ikke har noen. Jeg forteller ham at det er veldig modig av ham, og så tenker jeg samtidig at det er synd at det ikke er de "tøffe" som tar den rollen, men min som er litt alene i utgangspunktet.

Jeg har nå lirket det til sånn at hvis den andre sier noe på mandag, da skal jeg ta kontakt.

Gjest Caress
Skrevet

Puss storebror eller storesøster på kidden.

Neida, joda, men jeg tviler på at et nytt viskelær kommer til å hjelpe. Det handler neppe om viskelæret, men om at drittungen er en maktsyk liten jævel som burde bli satt på plass asap.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å være så tafatt???

Du burde tatt kontakt med både skoleledelsen OG foreldrene til den andre gutten umiddelbart etter første utpresselse!

Ta grep og gjør noe med dette over helga, uansett hva den andre ungen gjør.

Herlighet.

Anonymous poster hash: 8907a...061
AnonymBruker
Skrevet

Du venter ikke til situasjonen blir verre for sønnen din, du tar en prat med foreldrene til disse barna og snakker med læreren om dette. På mandag. Jeg forstår at du ikke vil skape mer problemer for barnet ditt, men bøller som det der gir seg ikke med det første. Du er den voksne her og har mulighet til å se situasjonen på en annen måte enn et barn, og du må hjelpe sønnen din ut av denne situasjonen.

Anonymous poster hash: d0bb5...b43
AnonymBruker
Skrevet

Faen ta mobbing altså. Kan ikke foreldre begynne å åpne opp øynene sine litt? Man kan ikke ta det forgitt at ungen sin er snill og grei, man må lære dem hva som er riktig og galt, og hvordan man skal behandle andre!

Anonymous poster hash: d83f3...bff
Skrevet

Selvølgelig er han redd for hva som skal skje, men er faktisk ditt ansvar som mor å gripe inn i det når du vet om at sønnen din blir mobbet. Ville slått hardt ned på det før dette blir Værre, noe det allerede har blitt ettersom "gjelden dobler seg". Hvis hvem som er sjefen og ikke la noen ødelegge ditt barn! Lykke til!

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Hva med å kontakte læreren? De kan ta det opp og snakke med dem!

Skrevet

Du må gjøre noe. Det er meningen at du skal måtte gå bak ryggen på ungen din noen ganger. Det er du som forelder, og den andre ungen må få tilsnakk. Før det blir verre!

AnonymBruker
Skrevet

Du må ta det med den andre guttens foreldre ASAP! Og ta kontakt med lærer! Fatter ikke at du ikke tar dette ved hornet med en gang!!!

Du går til gutten og guttens foreldre og sier at du ikke godtar mafia-metoder: deres sønn driver med utpressing og truer din sønn med at gjelden øker.

Gå til de snarest og ta det opp og si at dette skal du ha en slutt på NÅ.

Hvorfor lurer du på hva du skal gjøre du må jo handle nå!!

Anonymous poster hash: b93d1...417

Skrevet

Dette vil garantert bare bli verre jo lenger du venter. Ta tak nå!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...