Gå til innhold

100 prosent - hva betyr det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva betyr det når man tjener 100 prosent?

Er det det dobbelte enn det man vanligvis tjener? Eller betaler man ikke skatt?

Hva er for eksempel 100 prosent av en timelønn på 140 kroner, og hvorfor? :)

Anonymous poster hash: dfbb8...790
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva betyr det når man tjener 100 prosent?Er det det dobbelte enn det man vanligvis tjener? Eller betaler man ikke skatt?Hva er for eksempel 100 prosent av en timelønn på 140 kroner, og hvorfor? :)Anonymous poster hash: dfbb8...790

100% er 1/1. Det er en helhet. Eller, en hel enhet. Verken mer eller mindre.

100% av 140kr er nøyaktig 140kr. Det du tenker på er gjerne 100% tillegg. Da tjener du 100% av din vanlige timelønn, i tillegg til den vanlige timelønnen.

I dette eksempelet blir det 280kr per time(140kr+140kr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

100% er 1/1. Det er en helhet. Eller, en hel enhet. Verken mer eller mindre.

100% av 140kr er nøyaktig 140kr. Det du tenker på er gjerne 100% tillegg. Da tjener du 100% av din vanlige timelønn, i tillegg til den vanlige timelønnen.

I dette eksempelet blir det 280kr per time(140kr+140kr).

Aaaah, takk for svar :)

Så når jeg tjener 130 prosent litt mer enn den vanlige timelønnen + litt mer av den vanlige timelønnen?

Og er kveldstillegg og sånt inkludert i denne prosenten, eller er det bare den opprinnelige?

Synes mye av denne "voksenverdenen" er litt vansklig å forstå noen ganger : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du har en muffins, og spiser opp hele, så har du spist opp 100% av muffinsen. Spiser du halvparten, så er det igjen 50% (fordi 1/2=0.5=50%). :)

Anonymous poster hash: 36cea...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aaaah, takk for svar :)

Så når jeg tjener 130 prosent litt mer enn den vanlige timelønnen + litt mer av den vanlige timelønnen?

Og er kveldstillegg og sånt inkludert i denne prosenten, eller er det bare den opprinnelige?

Synes mye av denne "voksenverdenen" er litt vansklig å forstå noen ganger : )

Kan ta eksempel fra meg selv.

Helligdager gir +133% tillegg. La oss si for enkelhetens skyld at jeg har 200kr timen. På feks 1 mai vil jeg da tjene 200kr + 133% (200 + 266kr = 466 kr

r).

Får litt mer enn doblet timelønnen. Jeg har fastlønn så de ekstra blir 266 kr på vanlig vakt.

kveldstillegg kommer utenom.

Anonymous poster hash: 22d20...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en god del folk som bare sier at de "får 100 %" lønn når de egentlig mener at de får "100 % tillegg", altså dobbel lønn. Det er klart det er misvisende, det er helt feil å si at man "får 100 %" når man egentlig mener at man får dobbelt, men jeg har merket meg at det ikke er helt uvanlig.

Mulig det er det som har forvirret deg. På noen arbeidsplasser er dette så innarbeidet at man bare sier "100 %" når man egentlig mener 100 % ekstra. Jeg husker selv at butikksjefen på min første deltidsjobb lokket oss til å jobbe ekstra før jul ved å si at det var "100 % lønn" for oss som tok de vaktene. Han mente selvsagt ikke "Hei, jobb ekstra, du får nøyaktig det samme som ellers!", selv om det var det han ordrett sa :)

Anonymous poster hash: 669d3...8bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke hvordan det er på andre plasser, men på sykehus får vi 133% helligdagstillegg, men ingen andre tillegg på helligdager. Ingen overtid, kveld/natt/helgetillegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...
AnonymBruker
sonush skrev (På 3.5.2015 den 9.17):

Vet ikke hvordan det er på andre plasser, men på sykehus får vi 133% helligdagstillegg, men ingen andre tillegg på helligdager. Ingen overtid, kveld/natt/helgetillegg.

Øhh, hvordan reglene er vedrørende helge, kvelds- og nattillegg er jeg usikker på, men overtidstillegg skal du ha, selv om du har helligdagstillegg. 

Anonymkode: 03f15...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
sonush skrev (På 3.5.2015 den 9.17):

Er dette bakt inn i bruttolønnen din?

Anonymkode: a0ffa...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Øhh, hvordan reglene er vedrørende helge, kvelds- og nattillegg er jeg usikker på, men overtidstillegg skal du ha, selv om du har helligdagstillegg. 

Er du sikker på at det var sånn for femår siden?

Anonymkode: 499c0...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi, helseforetak, får kun helligdagstillegg, på sånne dager. Vi får den %-satsen som gir høyest mulig utbetaling. Det er 133% tillegg fremfor 100% tillegg. Altså kun helligdagstillegg. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er dette bakt inn i bruttolønnen din?

Anonymkode: a0ffa...961

Nei. Er det en del av turnusen din så er det bare timelønn som er bakt inn i månedslønn. Selve tillegget ligger i timeliste som du må godkjenne, før utbetaling. 

Er det X-tra vakt, så ligger disse timene også i timelisten. 

Eks

Turnus: timelønn X 1,33 = 

X-tra vakt: timelønn X 2,33 = 

Hvorvidt det er fortsatt sånn har jeg ikke sjekket, da jeg jobber nå redusert, og har ikke hatt helligdagsvakter, som også har vært på overtid. Men i disse sparetider så kan jeg ikke tenke meg at vi har fått større utbetaling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er du sikker på at det var sånn for femår siden?

Anonymkode: 499c0...e10

Seks år faktisk.

Anonymkode: 64e23...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...