Gå til innhold

Ulikt næringsinnhold kikerter rema1000 vs coop

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har levd i den troen at uansett produsent så er en kalori en kalori.Men når jeg skjekka ut nå så innholder kikertene fra coop sitt eget merke 93 kalorier per 100 gram mens rema100 sine innholder 119 per 100 gram. Hva er egentlig greia? Greit nok så er det kanskje ikke det store forskjellen sånn isolert sett,men når man lever etter en kalori plan kan fort en ekstra kalori her og der faktisk utgjøre en forskjell.

Anonymous poster hash: 3e9fd...cea
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

En kalori er en kalori, ja, men en kikert er ikke alltid en kikert.

Sjekk flere matvarer, så vil du se at det av og til er noe forskjellige data på samme vare, ikke bare ferdigmat som naturlig nok kan lages på mange måter, men også enklere matvarer som nakkekoteletter, laksefilet, epler, brie, olivenolje, peppermakrell og usaltet peanøttsmør. Matvarer testes i laboriatorier, og om råvaren er dyrket eller laget et annet sted, kan den komme ut med et annet næringsinnhold. Det kan være forvirrende, og sant å si er ikke jeg heller sikker på hvordan jeg bør gjøre det når jeg registrerer kalorier og noen ganger spiser mat fra ett merke og andre ganger fra et annet.

Men det er oftest bare en liten forskjell det dreier seg om, så noen stor innvirkning har det ikke på det store bildet. Hva som står på pakka (eller i tabeller) stemmer dessuten sjelden helt med den faktiske varen (slike tester kan dessuten være unøyaktige og/eller gamle). Så velg for all del ikke coop-kikerter bare for å "spare" noen kalorier.

Endret av Pringle
AnonymBruker
Skrevet

En kalori er en kalori, ja, men en kikert er ikke alltid en kikert.

Sjekk flere matvarer, så vil du se at det av og til er noe forskjellige data på samme vare, ikke bare ferdigmat som naturlig nok kan lages på mange måter, men også enklere matvarer som nakkekoteletter, laksefilet, epler, brie, olivenolje, peppermakrell og usaltet peanøttsmør. Matvarer testes i laboriatorier, og om råvaren er dyrket eller laget et annet sted, kan den komme ut med et annet næringsinnhold. Det kan være forvirrende, og sant å si er ikke jeg heller sikker på hvordan jeg bør gjøre det når jeg registrerer kalorier og noen ganger spiser mat fra ett merke og andre ganger fra et annet.

Men det er oftest bare en liten forskjell det dreier seg om, så noen stor innvirkning har det ikke på det store bildet. Hva som står på pakka (eller i tabeller) stemmer dessuten sjelden helt med den faktiske varen (slike tester kan dessuten være unøyaktige og/eller gamle). Så velg for all del ikke coop-kikerter bare for å "spare" noen kalorier.

Takk for svar. Jeg vet jo at epler osv kan ha noe ulik energimengde,men det pleier ikke å skille "så mange" kalorier i forskjell.

Nei da jeg er ikke så nazi at jeg kun går for coop sine pga dette,men hvis det gjelder ganske mange ting som jeg har tatt feil utgangspunkt i kan det for bli en del.

Anonymous poster hash: 3e9fd...cea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...