Gå til innhold

endret adferd hos katten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei herlig (og plagsom) hukatte (sterilisert) på 5år.

De siste ukene har hu begynt å hoppe opp på kjøkkenbenken og prøve å få tak i maten vår.

Hu vet hu ikke har lov, for når hu hører at vi kommer hopper hu ned og gjemmer seg.

Hu tigger når vi spiser osv. Hu har alltid mat i skålen sin, men virker som om hu går ned i vekt.

Hu maser i tillegg mye mer enn før.

I høst måtte vi avlive gamlepus (oktober), og vi har en meget aktiv 3åring i hus i tillegg, men gir henne mest mulig oppmerksomhet.

Noen som kan hjelpe med tips til hvordan vi kan få kjøkkenbenken tilbake?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken mat får hun? Kvalitetsmat eller butikkmat?

Kanskje på tide med en makkur om hun spiser godt men går ned i vekt?

• Liker 2
Skrevet

En tur til veterinær er alltid førstepri når katten endrer adferd så plutselig. Når du sier hun virker som hun går ned i vekt, er det også en grunn til bekymring.

Full helsekontroll med blodprøver og urinprøver er å anbefale. Det kan hende pus er helt frisk og at hun bare har blitt rampete, men det kan også hende hun har fått en sykdom som ikke kan sees på utsiden.

• Liker 1
Skrevet

Hun har nettopp fått ormekur, type under en mnd siden. Hun får royal canin for kresne katter.

Skal bestille time til uka hos dyrlegen. Minte meg på at det er på tide med vaksine uansett. Håper det ikke er noe galt.

Er redd hun føler seg ensom siden hun er vant med å være 2. Vi har ikke lyst på en til katt pga problemer med å få pass i ferier :-/

• 2 uker senere...
Skrevet

Da har vi vært hos dyrlegen. Hub fant ikke noe galt, men pus veier bare 2.2kg så hu har gått ned 1kg på kort tid. Prøver et for som er godt for mage tarm pluss mye våtfor for å få henne opp i vekt, og om ingenting endrer seg på 2 uker tar vi blodprøve når hu skal i narkose pga tannstein.

Skrevet

Så rask vektnedgang indikerer ofte at det er et alvorlig underliggende problem.

Nyretrøbbel, urinstein, tannproblemer og et par andre alvorlige sykdommer er som regel årsaken når pus går så fort og så mye ned i vekt.

Jeg ville bedt om en utvidet undersøkelse med utvidede blodprøver, urinprøver med dyrkning og evt røntgen og ultralyd om prøvene er fine.

Siden de skal ta blodprøve før narkosen, vil de automatisk se etter nyreverdier, da det er det de ser etter på pre-narkoseprøvene for å sjekke at katten tåler narkosen.

Får man opp varsellampen på den prøven, indikerer det som regel at nyrefunksjonen er nedsatt pga en eller annen underliggende sykdom.

Skrevet

😢 måtte avlive gamlepus i høst, og så er neste mann dårlig 😢

Skrevet

Det trenger ikke bety at pus må avlives, katter med enkelte sykdommer kan leve lange og gode liv med rett behandlig og diett. <3

Gjest Lille-pus
Skrevet

Desperat sulten og mister vekt...

Jeg ville ikke ventet i 2 uker, jeg ville snakket med vetrinæren og fått tatt noen blodprøver a.s.a.p.

• Liker 1
Skrevet

Desperat sulten og mister vekt...

Jeg ville ikke ventet i 2 uker, jeg ville snakket med vetrinæren og fått tatt noen blodprøver a.s.a.p.

Var dyrlegen som ville vente 2 uker for å prøve nytt for. Hu spiser lite av det dessverre, så vi gir henne masse våtfor og det går ned på høykant heldigvis 😊

Skrevet

Dårlig matlyst kan indikere kvalme eller generell uggenhet, da kan syrenøytraliserende eller kvalmestillende hjelpe mens hun får i seg nok mat. Men det er viktig å finne årsaken til spisevegringen.

Hadde samme problemet med gamlepus etter at hun fikk påvist nyresvikt. Medisinen hun fikk gjorde at hun ble kvalm og uvel, og da droppet matlysten som en stein.

Med kvalmestillende en ukes tid og så syrenøytraliserende på fast basis, spiser hun godt og holder vekten på et brukbart nivå.

• Liker 1
Skrevet

Da ble litte pus avlivet 😢 3.grads nyresvikt, betennelse i bukspyttkjertelen og diabetes 😢

Skrevet

Uffe, stakkars pusen!

:(:grine:

AnonymBruker
Skrevet

Utrolig trist! :(

Men skjønner ikke helt at dyrlegen ikke oppdaget det før.

Anonymous poster hash: 784c5...5de
Skrevet

Utrolig trist! :(

Men skjønner ikke helt at dyrlegen ikke oppdaget det før.

Anonymous poster hash: 784c5...5de

Det lurte jeg også på. En veterinær som undersøker en katt som har gått drastisk ned i vekt burde sjekket både nyreverdier og blodverdier og oppdaget dette noe før. :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Kondolerer så meget :hug: Alltid vondt å miste et familiemedlem.

Anonymous poster hash: aec80...9a0
Skrevet

Det lurte jeg også på. En veterinær som undersøker en katt som har gått drastisk ned i vekt burde sjekket både nyreverdier og blodverdier og oppdaget dette noe før. :klo:

Blodprøve ble tatt i dag pga narkose. Vi var på vanlig helsesjekk for en uke siden, skulle prøve å få i henne mer mat slik at narkosen ikke var så stor påkjenning, men hun mistenkte nyresvikt, bare ikke så alvorlig. Hun hadde ingen symptomer anna enn redusert Vekt og endret adferd før hun tissa inne i dag. Da vi så det ringte vi og fikk hastetime.

Skrevet

Blodprøve ble tatt i dag pga narkose. Vi var på vanlig helsesjekk for en uke siden, skulle prøve å få i henne mer mat slik at narkosen ikke var så stor påkjenning, men hun mistenkte nyresvikt, bare ikke så alvorlig. Hun hadde ingen symptomer anna enn redusert Vekt og endret adferd før hun tissa inne i dag. Da vi så det ringte vi og fikk hastetime.

Nyresvikt er en kjip beskjed å få selv i tidligere stadium, men med betennelse og diabetes i tillegg så må det ha vært direkte grusomt. :klemmer:

Skulle ønske jeg var der og kunne trøste ordentlig. :cry3:

Skrevet

Nyresvikt er en kjip beskjed å få selv i tidligere stadium, men med betennelse og diabetes i tillegg så må det ha vært direkte grusomt. :klemmer:

Skulle ønske jeg var der og kunne trøste ordentlig. :cry3:

Ja, vi kunne valgt å behandle henne for alt, men da måtte hu ha blitt en innekatt. Dette er en katt som om sommeren bare kommer inn for litt snax og kos så er det rett ut igjen for å jakte mus og plage hunder. Hun elsket å være ute 💜 kunne ikke holdt henne inne, det hadde vært tortur 😢

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...