Gå til innhold

arvelig disponert for trombose/blodpropp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tok noen blodprøver i dag for å sjekke om jeg var arvelig disponert for trombose. Noen som kan si mer om dette, evt hav man gjør om det skulle vise seg at jeg er det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du er disponert for trombose vil det være uaktuelt for deg å bruke p-piller eller annen hormonbehandling.

Jeg tror ikke det vil være nødvendig med medikamentell behandling (blodfortynnende) med mindre du i tillegg har f.eks en hjertelidelse.

Andre ting som disponerer for trombose er operasjoner, flyreiser, diabetes, overvekt, inaktivitet mm.

Dersom det viser seg at du er arvelig disponert vil jeg råde deg til å sette deg grundig inn i symptomer, da disse ofte overses og en blodpropp kan som kjent være dødelig.

Her er en informativ link jeg fant.

Skrevet

Hei!

Jeg har og blitt testet for det.

Prøvene mine ble tatt i forbindelse med p-piller. Følgene der hadde blitt at jeg måtte over på hormonpreparater med mer lokal virkning.

Hvordan oppfølging du får ellers vet jeg ikke.

Jeg var ikke disponert, så jeg slapp å få greie på det.

Alternativene profylaktisk er vel albyl eller marevan, men jeg trodde ikke de satte unge mennesker på det sånn uten videre....

Aricept???

Skrevet

Hva betyr profylakse?

Blir sjekket pga har blodtrykk i faresonen, får derfor ikke gå på normale p-piller. Sjekker derfor trombose, slik at jeg muligens kan gå på p-piller med svært lavt hormonnivå.

Gjest Lizbet ii
Skrevet

Sorry - det er forebyggende behandling.

Skrevet
Sorry - det er forebyggende behandling.

Aha! Har sett ordet før, men da lærte jeg noe i dag også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...