AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #3 Skrevet 1. mai 2015 Hei. Jeg har en sønn som alltid har snakket veldig høyt. Har siden han var ca 2 jobbet med å få han til å forstå at vi ikke trenger å rope til hverandre inne. Eller ute for den saks skyld. Har også ventet på at han skulle vokse det av seg, men han er nå blitt 7 år og "innestemme" er rett og slett noe han ikke forstår. Han kan stå ved skulderen og øret mitt, også ropersnakker han så jeg kjepper til... Han kan komme fra skolen med utestemme og fortsette det høye nivået etter han har kledd av seg og kommet inn. I barnehagen sa de at det kanskje kom av at ene søsteren har ADHD og asperger og krever sitt, og at han derfor kjemper litt for å bli sett. Men likevel... Dette går meg så på nervene. Må hele tiden hysje på han og han blir frustrert. Kjører vi kollektivtrafikk, snakker han så høyt at hele bussen hører alt. Det er slik nå at jeg blir sint når han gjør dette, siden jeg føler han er stor nok(for lenge siden) til å forstå det vi forklarer til han. Jeg tror ikke han gjør det bevisst. Men det er vanskelig for han å dempe seg. Noen tips? Vi har prøvd det vanlige. Forklare innestemme, hviske til han, forklare at det gjør vondt for ørene våre når han skriker, at kattene våre hører mye bedre enn oss og derfor får vondt. Uff, det er ikke noe greit å ha det slik. Jeg er en veldig høyrøstet person selv, vært siden liten, og ser fireåringen min slekter litt på meg. Anonymous poster hash: 871dd...965 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #4 Skrevet 1. mai 2015 Kanskje han bare har høy stemme? Jeg har alltid snakke høyt jeg også og har en kraftig stemme. Nå er det jo umulig for meg å vite hvor høyt sønnen din snakker, men ja.. Noen er bare sånn. Jeg har forsøkt å endre det mange ganger, men det er umulig. Jeg føler det er sånn jeg biologisk er laget. Men jeg demper meg alltid på kollektivtransport og sånne ting. Men når jeg er med venner og sånt så kan folk alltid høre det lang vei når jeg er der. Har alltid blitt ertet for det og hater det. Kanskje han selv hører dårlig? Anonymous poster hash: e14d7...e5c 1
Sausenebbet Skrevet 1. mai 2015 Forfatter #5 Skrevet 1. mai 2015 (endret) Ja de tok hørselstest første høsten på skolen og de fant ikke noe galt. Jeg syns det er så synd at jeg må gå rundt å hysje og hakke på han hele tiden. :-/ Han blir jo gal av meg. Og vi av han. Han prøver å dempe seg, men klarer ikke. Endret 1. mai 2015 av Salami80
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #6 Skrevet 1. mai 2015 Det første som slår meg når jeg leser dette, og da jeg så overskrifte er at her bør barnets hørsel undersøkes! Er det gjort? Barn med store mandler har og en tendens til å snakke med høy stemme. Snakk med fastlegen eller helsesøster. Finn og ut om han er slik på skolen, eller om det er et "hjemmeproblem". Anonymous poster hash: afde5...af1 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #7 Skrevet 1. mai 2015 Broren min er 13 og roper fortsatt helt til jeg kjefter på han for det. Tar ikke lang tid før lydnivået går opp igjen. Foreldrene er ikke så glad i oppdragelse så han får ikke høre det ofte, bare de få gangene jeg er hjemme tror jeg. Så prøv alt du kan nå, før det setter seg. Anonymous poster hash: e8622...b84 1
Million Skrevet 1. mai 2015 #8 Skrevet 1. mai 2015 Det første som slår meg er; hva med å gjøre et hemmelig opptak av han i hjemmesituasjonen? Der alle andre snakker og småprater som normalt, og så deltar han på sitt høyrøstede vis, og alt tas opp? Etterpå kan dere forklare at dere vil la han få høre noe, og spørre han om han hører en stemme på opptaket som skille seg ut fra de andre, kanskje? Bare vær vennlige og spørrende, og ikke si noe særlig mer enn det før han får hørt opptaket. Kanskje opptaket av sin egen stemme som overdøver alle andres vil gi han en liten aha-opplevelse? Sannsynligvis har han aldri hørt det, og vet faktisk ikke hvordan han høres ut selv i forhold til andre. 1
Sausenebbet Skrevet 1. mai 2015 Forfatter #9 Skrevet 1. mai 2015 Det er noe de har jobbet med hele første klasse og i barnehagen i alle år. Og vi hjemme. Vi har skjekket hørsel ja. Han har store mandler. Det kan vi skjekke opp i.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #10 Skrevet 1. mai 2015 Det er noe de har jobbet med hele første klasse og i barnehagen i alle år. Og vi hjemme. Vi har skjekket hørsel ja. Han har store mandler. Det kan vi skjekke opp i. Kanskje du kan si at nå er dere så lei av å be han dempe seg at dere orker ikke å mase mer på han, men dere kommer heller ikke til å svare så lenge han roper til dere når det ikke er nødvendig å rope? Anonymous poster hash: e14d7...e5c 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #11 Skrevet 1. mai 2015 Er det hele tiden? Eller blir det værre når han er ivrig og sånn? Anonymous poster hash: 6d903...af7 1
Jade Skrevet 1. mai 2015 #12 Skrevet 1. mai 2015 Folk med Asperger snakker av og til med høy stemme uten at de merker det selv. Kanskje du har to Asperger-barn 3
allice Skrevet 1. mai 2015 #13 Skrevet 1. mai 2015 Noen bare er sånn. Mannen min er en av dem, jeg hysher på han, men etter et minutt er det like ille. Jeg føler VIRKELIG med deg, det er slitsomt! 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #14 Skrevet 1. mai 2015 Hele familien min er skrikere, er flaut. Er det selv.Anonymous poster hash: 55d8d...d2e 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #15 Skrevet 1. mai 2015 Kanskje han bare har høy stemme? Jeg har alltid snakke høyt jeg også og har en kraftig stemme. Nå er det jo umulig for meg å vite hvor høyt sønnen din snakker, men ja.. Noen er bare sånn. Jeg har forsøkt å endre det mange ganger, men det er umulig. Jeg føler det er sånn jeg biologisk er laget. Men jeg demper meg alltid på kollektivtransport og sånne ting. Men når jeg er med venner og sånt så kan folk alltid høre det lang vei når jeg er der. Har alltid blitt ertet for det og hater det. Kanskje han selv hører dårlig?Anonymous poster hash: e14d7...e5c Hvis du klarer å moderere deg på kollektivtransport, hvorfor klarer du ikke å endre på dette ellers og? Rart at det skal være umulig Anonymous poster hash: 60ec7...37e 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #16 Skrevet 2. mai 2015 Forstår deg ts. Stebarn snakker ekstremt høyt, og har alltid gjort det. Kan høre tydelig hva han sier hvis vi er i hvert vårt rom i leiligheten. Uansett hvor mye vi hysjet så hjalp det ikke. Men nå som vi har fått en baby i hus som sover lett, noe som igjen har ført til at vi har blitt strengere med barnet. Både vi og barnet blir slitne av at vi må minne på hele tiden. Men det ser ut til at det har en virkning, det blir sjeldnere mellom påminningene.Anonymous poster hash: ea38e...9bf 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #17 Skrevet 2. mai 2015 Det er litt lettere å snakke til voksne som roper enn barn, men synes ikke det hjelper særlig. I vår lille sørlandsby har vi en lokalpolitiker som skriker noe så infernalsk! Og så har hun ordet hele tiden! Kan høre henne i flere kvartaler når hun er ute, vet ikke om naboene er plaget, men om de hører dårlig er de heldige! Anonymous poster hash: a4b8d...233 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå